مزایای تزریق خودکار (اتوسمپلر) در آنالیز کروماتوگرافی

پرتوژن ۱۴۰۰/۱۱/۰۶

مزایای تزریق خودکار (اتوسمپلر) در آنالیز کروماتوگرافی

دقت نتایج کروماتوگرافی تا حد زیادی به تکرارپذیری حجم تزریق دقیق به سیستم های کروماتوگرافی بستگی دارد. چنین حجم هایی معمولاً در محدوده میکرولیتر قرار دارند. سایر عوامل مؤثر در ثبات نتایج، پارامترهای عملیاتی مانند ترکیب فاز متحرک و سرعت جریان، کنترل دمای ستون، خلوص حلال‌ها یا گازهای فاز متحرک، عاری از نشتی، طول موج دتکتور و کارایی ستون هستند. مقاله حاضر به طور مفصل به نقش تزریق خودکار در دستیابی به اهداف مورد نظر می پردازد.

ابزارهای رایج برای معرفی نمونه عبارتند از:

  • تزریق سرنگ دستی
  • تزریق با استفاده از دریچه هایی با حلقه های نمونه حجم ثابت
  • معرفی خودکار نمونه با اتوسمپلر

تزریق سرنگ دستی

تزریق سرنگ رایج ترین روش معرفی نمونه است. این مقرون به صرفه ترین گزینه است که امکان انتخاب دستی حجم و ورود به سیستم را فراهم می کند. با این حال، حجم انتخاب شده بستگی به قضاوت شخصی دارد و احتمال خطا از فردی به فرد دیگر یا حتی همان فردی که تزریق را تکرار می کند وجود دارد. تزریق سرنگ تنها در صورت صحیح بودن قابل اعتماد است در استفاده و جابجایی سرنگ دقت لازم صورت می گیرد. چنین الزاماتی زمان بر است و حتی کروماتوگراف های باتجربه نمی توانند تکرارپذیری حجم های تزریق شده را تضمین کنند. سرنگ‌ها دستگاه‌های ظریفی هستند، بنابراین در حین استفاده نیاز به مراقبت دقیق دارند و همچنین قبل از استفاده بعدی باید تمیز شوند.

تزریق با استفاده از دریچه هایی با لوپ های نمونه حجم ثابت

دستگاه محبوب بعدی یک انژکتور لوپ حجم ثابت است. مزیت ارائه شده حجم تزریق ثابت که با حجم لوپ نمونه تعیین می شود. با این حال، اگر لوپ به اندازه کافی توسط فاز متحرک شسته نشود، بقایای باقی مانده از تجزیه و تحلیل قبلی می تواند منجر به پیک های ناخالصی نامطلوب در کروماتوگرام شود.

مشاهده
پرسش و پاسخ در زمینه دستگاه XRF یا فلورسانس اشعه ایکس

معرفی خودکار نمونه با استفاده از اتوسمپلر

بهترین گزینه موجود تزریق خودکار با کمک نمونه گیری خودکار است. چندین مزیت نسبت به تزریق دستی دارد.

حجم تزریق

حجم تزریق توسط نرم افزار تنظیم می شود و بنابراین عاری از خطاهای شخصی است. در صورت نیاز می توان صدا را برای برآورده ساختن الزامات آنالیز بازنشانی کرد.

تزریقات را تکرار کنید

تعداد دفعات تکرار در هر ویال را می توان با کمک نرم افزار بهینه کرد تا تکرارپذیری مطلوب نتایج حاصل شود. همه اینها بدون دخالت انسان امکان پذیر است. اگر تزریق های مکرر به صورت دستی انجام شود، چنین تزریق هایی با دقت بالا امکان پذیر نیست.

انتخاب ویال

سینی نمونه‌بر خودکار دارای شکاف‌های شماره‌دار برای موقعیت‌یابی ویال‌های نمونه است. نمونه‌بردار خودکار از قبل برنامه‌ریزی شده است تا ویال‌ها را به ترتیب دلخواه برای انجام تزریق انتخاب کند. توالی را می توان در طول اجراها برای رسیدگی به نمونه های اولویت تغییر داد. این یک مزیت بزرگ است زیرا انتخاب ویال ها را به صورت دستی حذف می کند.

چرخه های شستشو

شستن سرنگ و سوزن نمونه برداری خودکار با جاهای خالی در بین تزریق های تکراری ضروری است. تعداد چرخه های شستشو و توالی آنها را می توان بر اساس الزامات آنالیز برنامه ریزی کرد.

تزریق استانداردها

تزریق محلول‌های استاندارد در بین تزریق‌های نمونه برای کمک به تأیید عملکرد سیستم ضروری است. تعداد استانداردهایی که باید تزریق شوند و توالی آنها را می توان از قبل برنامه ریزی کرد.

تعداد زیادی نمونه

در یک بارگذاری، 100 یا حتی بیشتر نمونه یا استاندارد را می توان در موقعیت های شماره گذاری شده سینی نمونه برداری خودکار بارگذاری کرد. تزریق از موقعیت های شماره گذاری شده از ترتیب برنامه ریزی شده پیروی می کند و از خطاهای انتخاب از چنین تعداد زیادی ویال به صورت دستی اجتناب می شود.

مشاهده
مقدمه ای بر کروماتوگرافی-بخش اول

صرفه جویی در زمان

بزرگترین مزیت ارائه شده توسط نمونه‌برداران خودکار صرفه‌جویی در زمان است. پس از آماده‌سازی و بارگیری نمونه‌ها و تنظیم توالی آنالیز، تحلیلگر آزاد است تا به کارهای دیگر بپردازد. نمونه های خودکار حتی یک شبه زمانی که هیچ کس در اطراف نیست کار می کنند. این ویژگی به طور قابل توجهی به افزایش توان عملیاتی نمونه آزمایشگاهی کمک می کند.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت شناسا پرتوژن در ارتباط باشید.

۰۲۱-۲۲۹۱۹۴۷۴
۰۲۱-۲۲۹۱۹۷۲۰

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.