آنالیز رنگ های غذایی در گوشت با استفاده از کروماتوگرافی

پرتوژن ۱۴۰۰/۱۱/۲۷

آنالیز رنگ های غذایی در گوشت با استفاده از کروماتوگرافی

 

هنگام خرید مواد غذایی از ویژگی های زیادی استفاده می شود. برای برخی از مواد غذایی، شناخت تامین کننده اغلب کافی است، در واقع، این تنها چیزی است که وقتی غذا در یک جعبه بسته بندی می شود، می توانیم به آن اعتماد کنیم. اما برای برخی از غذاهای تازه و فرآوری شده می توانیم به حواس خود تکیه کنیم. و ما می توانیم بو و ظاهر غذا را قبل از خرید آن ارزیابی کنیم.

با دانستن این موضوع، برخی از تولیدکنندگان می توانند ظاهر غذاها را با استفاده از رنگ ها تقویت کنند تا غذا را اشتهاورتر نشان دهند. اما طبق گفته دانشمندان ، استفاده از برخی رنگ ها بی خطر نیست. هنگامی که خطری برای مردم وجود دارد، ما به روش‌های ساده نیاز داریم تا به آنالیز غذاها کمک کند و مطمئن شویم که آنها حاوی مواد مضر نیستند. یک مطالعه اخیر به آنالیز رنگ های موجود در گوشت پرداخته است و روش کروماتوگرافی گزارش شده برای دقت در تعیین رنگ های غذایی در گوشت ها تایید شده است.

تنظیم رنگ

رنگ های غذایی در اروپا تحت قوانین اتحادیه اروپا تنظیم می شوند زیرا به عنوان یک افزودنی طبقه بندی می شوند. افزودنی ماده ای است که به منظور نگهداری، رنگ آمیزی یا شیرین کردن و غیره به غذا اضافه می شود. قوانین اتحادیه اروپا افزودنی ها را به عنوان “هر ماده ای تعریف می کند که به طور معمول به عنوان یک غذا مصرف نمی شود و معمولاً به عنوان یک عنصر مشخصه غذا استفاده نمی شود، خواه ارزش غذایی داشته باشد یا نداشته باشد.”

مشاهده
آنالیز روغن های روان کننده با دستگاه ICP-OES با دقت بالا

برای استفاده در اتحادیه اروپا، افزودنی‌ها – از جمله رنگ‌ها – باید با معیارهای خلوص در مقررات EU 231/2012 مطابقت داشته باشند و در فهرست مجاز افزودنی‌های غذایی در مقررات EC1333 / 2008 قرار داشته باشند. به عنوان بخشی از ارزیابی ایمنی خود، سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) ارزیابی های ایمنی را در مورد تمام رنگ های غذایی مورد استفاده در اتحادیه اروپا انجام می دهد. آنها همچنین میزان مصرف روزانه قابل قبولی برای هر ماده تعیین می کنند. دلیل احتیاط این است که برخی از افزودنی ها با خطرات سلامتی مرتبط هستند. از این رو، نیاز به اطمینان از اینکه رنگ های غذایی را می توان در تمام مواد غذایی، از جمله گوشت، اندازه گیری کرد.

روش HPLC-UV-DAD 

این روش که توسط محققان ایتالیایی توسعه یافته و در مجله MethodsX گزارش شده است، از کروماتوگرافی مایع با فشار بالا با DAD-UV برای تجزیه و تحلیل 12 نمونه رنگ در گوشت تازه و محصولات گوشتی استفاده کرد. روش های کروماتوگرافی را می توان برای بسیاری از کاربردهای مختلف توسعه داد همانطور که در مقاله مورد بحث قرار گرفت.

ادغام داده های MS و UV برای ردیابی پیک در توسعه روش HPLC.

در این روش ابتدا از حلال برای استخراج رنگها، ترکیبی از متانول، استونیتریل، آب و آمونیاک استفاده شد. برای کمک به استخراج از شیکرهای ورتکس و حمام اولتراسونیک استفاده شد. پس از فیلتراسیون، نمونه به ستون تزریق شد. از دو فاز متحرک، 0.02M بافر استات و استونیتریل با 1.2mL/min استفاده شد و طیف جذبی هر رنگ جمع آوری شد. تیم گزارش می دهد که:

مشاهده
تعویض مجموعه سوزن در اتوسمپلر G1367A-D اجیلنت

پارامترهای اعتبارسنجی به خوبی با قوانین اروپا مطابقت دارد. مطالعات تایید کرد که این روش برای گوشت خوک و گوشت گاو تازه، سالامی و سوسیس چاشنی شده قابل استفاده است.