انواع پمپ­ های دستگاه HPLC-بخش ششم

شناساپرتوژن
10 شهریور, 1400
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
pump hplc

انواع پمپ­ های دستگاه HPLC

“خوش­بینی ایمانی است که منجر به موفقیت می­شود، هیچ کاری بدون امید و اطمینان انجام نمی­شود”

هلن کلر

 

 

در بخش قبل، شما از نقش مهم یک آشکارساز در سیستم HPLC آگاه شدید. در این بخش با پمپ آشنا می­شوید که جریان ثابت و مداومی از فاز متحرک را در سراسر سیستم HPLC ایجاد می­کند. پمپ را می­توان با قلب انسان مقایسه کرد که خون را به طور پیوسته به سراسر بدن پمپاژ می­کند، اگرچه قلب می­تواند تغییرات فشار خون ناشی از استرس و تنش را در محدوده­ ای مشخص تحمل کند، اما پمپ HPLC بایستی جریان فاز متحرک را در فشار و دِبی جریان ثابتی تحویل دهد. تغییر در هر دو پارامتر می­تواند به خطا در نتایج منجر شود. به زبان ساده، پمپ HPLC بایستی مقاومت و استحکام داشته باشد و در عین حال قادر باشد پس از هر عملیات، ویژگی­ های تکرارپذیری را برای جریان ایجاد نماید. محدوده­ های فشار عملیاتی بسته به نیازمندی­ های آنالیز محدوده­ ی وسیعی دارد. در عملیات تحلیلی عادی فشار می­تواند بین 2000 تا 5000 psi متغیر باشد، اما در کاربردهای پوشش داده شده تحت حالت UHPLC ، فشار عملیاتی می­تواند تا 15000-18000 psi بالا رود.

یک پمپ ایده ­آل بایستی دارای ویژگی­های مطلوب زیر باشد:

  • سازگاری حلال و مقاومت در برابر خورندگی
  • ارائه­ی جریان ثابت مستقل از فشار برگشتی
  • راحتی تعویض قطعات فرسوده
  • پایین بودن حجم مرده برای به حداقل رساندن مشکلات مربوط به مبادله­ی حلال

سه نوع پمپ متداول عبارت اند از پمپ­های سرنگی، پمپ­ های فشار ثابت و پمپ­های پیستونی رفت و برگشتی.

پمپ­های فشار ثابت با استفاده از فشار حاصل از یک سیلندر گاز، دِبی جریان ثابت و پیوسته ­ای را در سرتاسر ستون ایجاد می­کنند. تعبیه کردن شیر و فلکه، امکان پرشدن مجدد و سریع محفظه­ ی حلال را فراهم می­کند. برای تولید فشارهای بالای مایع، به یک منبع گاز کم ­فشار نیاز است.

انواع آشکارسازها (دتکتورها) در دستگاه HPLC-بخش پنجم
مشاهده

پمپ­ های سرنگی برای ستون­هایی با سوراخ کوچک مناسب هستند. دِبی ثابت جریان با تعبیه­ ی یک پیچ موتوریزه شده به ستون تحویل داده می­شود. سرعت تحویل حلال با تغییر ولتاژ روی موتور تنظیم می­شود. این پمپ­ها جریان بدون نبضی را مستقل از فشار متقابل ستون و تغییرات ویسکوزیته ارائه می­دهند، اما معایب عمده­ ی آنها عبارت است از ظرفیت محدود حلال و محدودیت در عملکرد گرادیانی.

پمپ­های پیستونی رفت و برگشتی از طریق حرکت رفت و برگشتی یک پیستون در یک محفظه­ ی هیدرولیکی، حلال را تحویل می­دهند. حلال با ضربه­ ی پشتی به داخل مکیده می­شود و با ضربه­ ی جلویی به ستون تحویل داده می­شود. دِبی­ های جریان را می­توان با تنظیم جابجایی پیستون در هر ضربه تنظیم کرد. پیستون­های دوسره و سه سره از واحدهای محفظه­ ی پیستونی یکسانی تشکیل شده اند که در اختلاف فاز 1800 یا 1200 عمل می­کنند. تحویل حلال در سیستم­های پمپ رفت و برگشتی روان است، زیرا در حالی که یک پمپ در چرخه­ ی پرشدن است، پمپ دیگر در چرخه­ ی تحویل است. در دِبی ثابت جریان، خروجی پرفشار و عملکرد گرادیانی امکان­پذیر است. با این حال، برای حذف بیشتر پالس­ های فشار، نیاز به تضعیف کردن پالس است.

در حال حاضر ما به درک درستی از پمپ­های مختلف و اصول عملکردی آنها رسیده ایم و در بخش بعدی به بررسی تزریق­ کننده­ های مورد نیاز برای تزریق نمونه ­ها به داخل جریان فاز متحرک می­پردازیم.

نکته­

پس از استفاده از بافرها اجازه ندهید که نمک­ها خشک شوند زیرا ممکن است به اجزای پمپ آسیب برسانند. همیشه قبل از خاموش کردن سیستم آن را با آب پر کنید.

تکامل کروماتوگرافی گازی(فصل 1)
مشاهده

بخش بعدی شما را با انواع تزریق­ کننده­ ها در دستگاه  HPLC آشنا می­کنیم.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.