انواع آشکارسازها (دتکتورها) در دستگاه HPLC-بخش پنجم

شناساپرتوژن ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
detector hplc

انواع آشکارسازها

روزی که صرف یادگیری چیزی نشود، یک روز تلف­ شده است.

ناشناس

آشکارساز را می­توان با یک نگهبان مقایسه کرد که پیش از آنکه به بازدیدکنندگان اجازه­ ی ورود به داخل یک ساختمان را دهد، آنها را بازرسی می­کند. آشکارساز کروماتوگرافی قادر است ماهیت و غلظت اجزای شویشی را در جریان فاز متحرک تعیین کند. طیف گسترده­ ای از آشکارسازها برای برآوردن نیازمندی­های مختلف نمونه در دسترس اند. آشکارسازهای اختصاصی تنها به یک ترکیب خاص پاسخ می­دهند و این پاسخ مستقل از ترکیب فاز متحرک است. از سوی دیگر، پاسخ آشکارسازهای خواص توده ­ای، به تغییرات جمعی در ترکیب نمونه و فاز متحرک بستگی دارد.

ویژگی­های مطلوب یک آشکارساز عبارتند از:

  • حساسیت به ماده ­ی حل شده در فاز متحرک
  • حجم­های سلولی کم برای به حداقل رساندن تاثیرات حافظه
  • نویز پایین آشکارساز
  • محدوده ­های تشخیصی پایین
  • دامنه­ ی دینامیکی خطی بزرگ

 

آشکارسازهای اختصاصی

آشکارساز (دتکتور) UV-VIS

 

آشکارساز UV-VIS متداول­ترین آشکارساز مورد استفاده است. پاسخ آن مختص یک ترکیب خاص یا گروهی از ترکیب­ ها است که به وجود گروه­ های عملکردی جذب­ کننده­ ی نور از مولکول­ های شویشی بستگی دارد. برخی از ترکیباتی که فاقد چنین گروه­ های جذب­ کننده­ ی نوری هستند، می­توانند پس از مشتق­ سازی پیش ستونی، پاسخ مناسبی به ورود عناصر جذب­ کننده­ ی نور دهند.

آشکارساز (دتکتور) DAD

ترکیب تعداد زیادی دیود که به عنوان عناصر آشکارساز عمل می­کنند، امکان نظارت همزمان بر بیش از یک جزء جذب­ کننده را در طول موج­های مختلف فراهم می­کند. این امر موجب صرفه­ جویی در زمان و کاهش هزینه­ ی حلال­ های گران­ قیمت می­شود.

مشاهده
انواع تزریق کننده های دستگاه HPLC-بخش هفتم

آشکارسازهای (دتکتور) فلورسانس FLD

تشخیص فلورسانس حساسیت بیشتری نسبت به آشکارساز UV-VIS دارد. با این حال، تعداد ترکیباتی که به طور طبیعی فلورسنت هستند، در مقایسه با ترکیبات جذب­ کننده­ ی نور کمتر است. این محدودیت با مشتق­ سازی پیش ستونی برطرف می­شود.

آشکارساز (دتکتور) طیف­ سنجی جرمی MS

طیف­ سنجی جرمی حساسیت و انتخاب­ پذیری بسیار بالایی را ارائه می­دهد. تشخیص بر اساس قطعه قطعه شدن مولکول­ها توسط میدان­های الکتریکی و جداسازی بر اساس نسبت­ های جرم به بار مولکول­ه ای قطعه قطعه شده است. تکنیک LC –MS به دلیل مزایای تفکیک­ پذیری و حساسیت، عرصه­ های کاربردی جدیدی را گشوده است.

 

آشکارساز (دتکتور) ضریب شکست RID

پاسخ، به تغییرات ضریب شکست ترکیبات شویشی در فاز متحرک بستگی دارد. فاز متحرک خود بایستی ضریب شکستی متفاوت از نمونه داشته باشد. برنامه­ سازی گرادیانی به دلیل تغییرات حاصله در ضریب شکست فاز متحرک امکان­پذیر نیست. این آشکارساز حساسیت کمتری نسبت به آشکارساز UV-VIS دارد. کنترل دما ضروری است زیرا این آشکارساز حساسیت حرارتی بالایی دارد. کاربرد معمول این آشکارساز در کروماتوگرافی اندازه طردی است.

 

آشکارساز الکتروشیمیایی

بر اکسیداسیون یا احیای الکتروشیمیایی نمونه بر سطح الکترود مبتنی است. با این حال، به تغییرات در ترکیب یا دِبی جریان فاز متحرک حساس است.

آشکارسازهای مبتنی بر پراکندگی نور

آشکارسازهای مبتنی بر پراکندگی نور برای تشخیص مولکول­هایی با وزن مولکولی بالا مفید هستند. پس از حذف فاز متحرک با عبور از یک منطقه­ ی گرم­ شده، مولکول­های حل شده از طریق پراکندگی نور ناشی از اندازه­ ی مولکولی شناسایی می­شوند.

نکته­

مشاهده
مبانی کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)-شناسا پرتو ژن

هرگز به طور ناگهانی فشار را افزایش ندهید یا از محدوده­ های تعیین­ شده­ ی فشار فراتر نروید، زیرا می­تواند به دیواره­ های آشکارساز آسیب برساند.

سه بخش آخر، فعل و انفعالات میان فاز ساکن-ماده­ ی حل شده، نیازمندی­های فاز متحرک و آشکارسازهای متداول در HPLC را پوشش می­دهند. در برنامه­ ی صدور گواهی، شما تفسیر مفصلی در مورد این موضوع و سایر موضوعات مرتبط خواهید یافت.

بخش بعدی شما را با انواع پمپ ها در HPLC آشنا می­کنیم.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.