انواع تزریق کننده های دستگاه HPLC-بخش هفتم

شناساپرتوژن ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
manual injector

انواع تزریق­ کننده­ ها

“اگر می­خواهید میزان موفقیت خود را افزایش دهید، میزان شکستتان را دو برابر کنید”

                                                                                          توماس واتسون، بنیانگذار IBM

شناخت تزریق­ کننده­ ها به اندازه­ ی آشنایی با پمپ­ ها که در بخش پیشین به آنها پرداختیم، با اهمیت است. تزریق­ کننده­ ها برای وارد کردن حجم صحیح مورد نیاز نمونه به سیستم HPLC  به کار می­روند.

تزریق نمونه به داخل جریانِ در حال حرکت فاز متحرک در HPLC کاملاً متفاوت از تزریق به داخل یک جریان گاز در کروماتوگرافی گازی است، زیرا در مقابل فشار برگشتی زیاد، به تزریق دقیق نیاز است. در چنین شرایطی نمی­توان تزریق را به سادگی تنها با یک سرنگ انجام داد.

تزریق دستی ( تزریق­ کننده­ های رودین / والکو)

manual injector

 

تزریق از طریق یک دریچه­ ی تزریق چرخشی 6 پورتی با طراحی ویژه انجام می­شود. نمونه در فشار اتمسفر توسط یک سرنگ به داخل حلقه ­ای با حجم ثابت وارد می­شود. در موقعیت LOAD، حلقه در مسیر فاز متحرک نیست. با چرخاندن به موقعیت  INJECT نمونه­ ی درون حلقه از طریق جریان فاز متحرک به داخل ستون منتقل می­شود. این نکته مهم است که اجازه دهیم مقداری از نمونه از حلقه به بیرون ریخته شود (هدر رود) تا اطمینان حاصل کنیم که هیچ حباب هوایی در حلقه وجود ندارد و نمونه­ ی قبلاً استفاده شده، به طور کامل شسته شده است تا از اثرات حافظه جلوگیری شود.

 

 

تزریق خودکار

 

autosampler

تزریق خودکار موجب افزایش بهره­ وری آزمایشگاهی و همچنین حذف خطاهای شخصی می­شود. امروزه سیستم­ های پیشرفته­ ی HPLC مجهز به یک تزریق­ کننده­ ی خودکار به همراه یک نمونه­ گیر خودکار هستند.  نرم­ افزار پُرکردن حلقه و تحویل نمونه به ستون را برنامه­ نویسی می­کند. همچنین رایانه ترتیب نمونه­ ها را برای تزریق از ویال­ هایی که در موقعیت­های شماره­ گذاری شده­ ی نمونه­ گیر خودکار نگهداری می­شوند، کنترل می­کند. اتخاذ اقدامات احتیاطی برای اطمینان از ثبات نتایج و همچنین افزایش طول عمر سیستم خودکار بسیار مهم است.

  • تزریق­ کننده­ را با حلال­ هایی که باید استفاده شوند پر کنید، اما اطمینان حاصل کنید که حلال با حلالی که قبلاً استفاده شده است سازگار باشد.
  • شستشوی سوزن میان نمونه­ ها از انتقال آنها بین تزریق ­ها جلوگیری می­کند.
  • پیش از شروع و در پایان آنالیز اطمینان حاصل کنید که لوله به طور کامل از بافرها یا حلال ­هایی که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته اند، شسته شده باشد.
  • فراموش نکنید که شماره­ ی ویال را به طور صحیح روی قفسه­ ی نمونه­ گیر خودکار قرار دهید و ترتیب را به درستی در کامپیوتر فهرست کنید.
مشاهده
انواع فازهای متحرک-بخش چهارم

ما در حال حاضر درک درستی از HPLC و سیستم­های آن به دست آورده ایم. بخش بعدی برخی از زمینه­

های کاربردی را به ویژه در تجزیه و تحلیل دارویی و مواد غذایی مورد بحث قرار می­دهد.

نکته­

لوله­ ها و حلقه ­های تزریق­ کننده باید پیش از آنالیز بعدی به اندازه­ ی کافی شستشو داده شوند تا از آلودگی متقابل جلوگیری شود.

بخش بعدی به بررسی کاربرد دستگاه HPLC خواهیم پرداخت.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.