انواع ستون های کروماتوگرافی گازی (دستگاه GC)-(فصل 5)

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۹/۲۷

انواع ستون های کروماتوگرافی گازی (دستگاه GC)


در کروماتوگرافی گازی، ستون قلب سیستم است که در آن جداسازی اجزای نمونه صورت می گیرد. از نظر ابعاد لوله و نوع مواد بسته بندی طبقه بندی می شوند. ستون های بسته بندی شده معمولاً 1.5 تا 10 متر طول و 2 تا 4 میلی متر دارند. اینها معمولاً از فولاد ضد زنگ یا شیشه ساخته می شوند. از طرف دیگر ستون های مویین 0.1 تا 0.5 میلی متر هستند و می توانند 10 تا 100 متر طول داشته باشند.

 

ستون کپیلاری برای کروماتوگرافی گازی

سه نوع ستون کپیلاری معمولاً در کروماتوگرافی گازی استفاده می شود:

تیوب باز روکش دیوار (WCOT)

دیواره داخلی مویرگ با یک فیلم بسیار ریز از فاز ساکن مایع پوشانده شده است.

تیوب باز روکش سطحی (SCOT)

دیواره تیوب کپیلاری با یک لایه نازک از تکیه گاه جامد پوشانده شده است که فاز مایع روی آن جذب می شود. راندمان جداسازی ستون‌های SCOT بیشتر از ستون‌های WCOT است زیرا سطح پوشش فاز ثابت افزایش یافته است.

تیوب باز سیلیس ذوب شده (FSOT)

دیواره های تیوب های سیلیسی ذوب شده کپیلاری  توسط یک پوشش پلی آمید تقویت می شوند. اینها انعطاف پذیر هستند و می توان آنها را به سیم پیچ پیچاند.

 

ستون دستگاه GCجهت مشاهده فروشگاه ستون دستگاه GC شرکت شناساپرتو ژن لطفا کلیک نمایید

ویژگی های ستون

مواد ستون

ستون های سیلیس ذوب شده و فولاد ضد زنگ درجه بی اثری و انعطاف پذیری بالایی دارند. هنگامی که شکستگی چندان نگران کننده نیست سیلیس ذوب شده بهترین انتخاب است.

قطر داخلی

غلظت نمونه عامل تعیین کننده برای قطر داخلی ستون است. از دست دادن وضوح، تکرارپذیری ضعیف را در صورتی که غلظت نمونه از ظرفیت ستون بیشتر شود، منجر می شود. محدوده بارگیری نمونه معمولی حدود 10 نانوگرم برای ستون‌های شناسه 0.1 میلی‌متری تا حداکثر 2000 نانوگرم برای ستون‌های id 0.53 میلی‌متری است.

مشاهده
آنالیز هیدروکربن‌های پلی‌آروماتیک اتحادیه اروپا (EUPAH) با استفاده از دستگاه GC/MS

طول

ستون های طولانی تر وضوح بیشتری از اجزای نمونه را ارائه می دهند. با این حال، افزایش طول ستون زمان تجزیه و تحلیل را افزایش می دهد.

ضخامت فیلم

ضخامت فیلم، دمای نگهداری و شستشوی هر جزء نمونه را تعیین می کند. لایه‌های ضخیم زمان ماندن ترکیب در فاز ثابت را افزایش می‌دهند و لایه‌های نازک‌تر زمان ماند را کاهش می‌دهند. ترکیباتی که فراریت بالایی دارند برای جداسازی بهتر نیاز به زمان ماندگاری بیشتری دارند و باید روی لایه‌های ضخیم‌تر تجزیه و تحلیل شوند. ضخامت فیلم معمولاً مورد استفاده در ستون های کروماتوگرافی گازی از 0.1 تا 5.0 میکرومتر است.

ستون ها برای استفاده در یک برنامه خاص بر اساس طول ستون و نوع بسته بندی انتخاب می شوند. دستورالعمل‌های انتخاب ستون‌ها با جزئیات بیشتر در برنامه گواهی ارائه شده است که در زمان مناسب راه‌اندازی خواهد شد.

مهمترین معیار در انتخاب ستون، بسته بندی فاز ثابت است که در فصل بعدی با جزئیات بیشتر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نکته مفید

همیشه ستون های کپیلاری را در هولدرهای فولادی ضد زنگ عرضه شده توسط سازنده نگهداری کنید تا طول عمر ستون طولانی شود و از شکستگی جلوگیری شود.


جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.