انواع پمپ­ های دستگاه HPLC-بخش ششم

شناساپرتوژن ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
pump hplc

انواع پمپ­ های دستگاه HPLC

“خوش­بینی ایمانی است که منجر به موفقیت می­شود، هیچ کاری بدون امید و اطمینان انجام نمی­شود”

هلن کلر

 

 

در بخش قبل، شما از نقش مهم یک آشکارساز در سیستم HPLC آگاه شدید. در این بخش با پمپ آشنا می­شوید که جریان ثابت و مداومی از فاز متحرک را در سراسر سیستم HPLC ایجاد می­کند. پمپ را می­توان با قلب انسان مقایسه کرد که خون را به طور پیوسته به سراسر بدن پمپاژ می­کند، اگرچه قلب می­تواند تغییرات فشار خون ناشی از استرس و تنش را در محدوده­ ای مشخص تحمل کند، اما پمپ HPLC بایستی جریان فاز متحرک را در فشار و دِبی جریان ثابتی تحویل دهد. تغییر در هر دو پارامتر می­تواند به خطا در نتایج منجر شود. به زبان ساده، پمپ HPLC بایستی مقاومت و استحکام داشته باشد و در عین حال قادر باشد پس از هر عملیات، ویژگی­ های تکرارپذیری را برای جریان ایجاد نماید. محدوده­ های فشار عملیاتی بسته به نیازمندی­ های آنالیز محدوده­ ی وسیعی دارد. در عملیات تحلیلی عادی فشار می­تواند بین 2000 تا 5000 psi متغیر باشد، اما در کاربردهای پوشش داده شده تحت حالت UHPLC ، فشار عملیاتی می­تواند تا 15000-18000 psi بالا رود.

یک پمپ ایده ­آل بایستی دارای ویژگی­های مطلوب زیر باشد:

  • سازگاری حلال و مقاومت در برابر خورندگی
  • ارائه­ی جریان ثابت مستقل از فشار برگشتی
  • راحتی تعویض قطعات فرسوده
  • پایین بودن حجم مرده برای به حداقل رساندن مشکلات مربوط به مبادله­ی حلال

سه نوع پمپ متداول عبارت اند از پمپ­های سرنگی، پمپ­ های فشار ثابت و پمپ­های پیستونی رفت و برگشتی.

پمپ­های فشار ثابت با استفاده از فشار حاصل از یک سیلندر گاز، دِبی جریان ثابت و پیوسته ­ای را در سرتاسر ستون ایجاد می­کنند. تعبیه کردن شیر و فلکه، امکان پرشدن مجدد و سریع محفظه­ ی حلال را فراهم می­کند. برای تولید فشارهای بالای مایع، به یک منبع گاز کم ­فشار نیاز است.

مشاهده
انواع فازهای ثابت در کروماتوگرافی گازی (GC)-(فصل 6)

پمپ­ های سرنگی برای ستون­هایی با سوراخ کوچک مناسب هستند. دِبی ثابت جریان با تعبیه­ ی یک پیچ موتوریزه شده به ستون تحویل داده می­شود. سرعت تحویل حلال با تغییر ولتاژ روی موتور تنظیم می­شود. این پمپ­ها جریان بدون نبضی را مستقل از فشار متقابل ستون و تغییرات ویسکوزیته ارائه می­دهند، اما معایب عمده­ ی آنها عبارت است از ظرفیت محدود حلال و محدودیت در عملکرد گرادیانی.

پمپ­های پیستونی رفت و برگشتی از طریق حرکت رفت و برگشتی یک پیستون در یک محفظه­ ی هیدرولیکی، حلال را تحویل می­دهند. حلال با ضربه­ ی پشتی به داخل مکیده می­شود و با ضربه­ ی جلویی به ستون تحویل داده می­شود. دِبی­ های جریان را می­توان با تنظیم جابجایی پیستون در هر ضربه تنظیم کرد. پیستون­های دوسره و سه سره از واحدهای محفظه­ ی پیستونی یکسانی تشکیل شده اند که در اختلاف فاز 1800 یا 1200 عمل می­کنند. تحویل حلال در سیستم­های پمپ رفت و برگشتی روان است، زیرا در حالی که یک پمپ در چرخه­ ی پرشدن است، پمپ دیگر در چرخه­ ی تحویل است. در دِبی ثابت جریان، خروجی پرفشار و عملکرد گرادیانی امکان­پذیر است. با این حال، برای حذف بیشتر پالس­ های فشار، نیاز به تضعیف کردن پالس است.

در حال حاضر ما به درک درستی از پمپ­های مختلف و اصول عملکردی آنها رسیده ایم و در بخش بعدی به بررسی تزریق­ کننده­ های مورد نیاز برای تزریق نمونه ­ها به داخل جریان فاز متحرک می­پردازیم.

نکته­

پس از استفاده از بافرها اجازه ندهید که نمک­ها خشک شوند زیرا ممکن است به اجزای پمپ آسیب برسانند. همیشه قبل از خاموش کردن سیستم آن را با آب پر کنید.

مشاهده
انواع تزریق کننده های دستگاه HPLC-بخش هفتم

بخش بعدی شما را با انواع تزریق­ کننده­ ها در دستگاه  HPLC آشنا می­کنیم.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.