تفاوت بین دستگاه GC و دستگاه HPLC چیست؟

شناساپرتوژن ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
دستگاه gc

دستگاه GC و دستگاه HPLC

کروماتوگرافی گازی و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا دو روش جداسازی هستند که در آزمایشگاههای تحقیقاتی و صنعتی، محبوبیت عظیمی کسب کرده اند. کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) در مسائل دارویی، مواد غذایی، علوم حیات و پلیمرها کاربرد دارند در حالی که کروماتوگرافی گازی کاربردهای چشمگیری در صنعت نفت و پتروشیمی، طعم دهنده ها و رایحه ها و نظارت بر هوای محیط دارد و مورد استفاده قرار گرفته است. یک سوال کلی که در ذهن شما ایجاد می شود این است که چگونه دستگاه hplc و دستگاه gc از یکدیگر متفاوت هستند و با چه عواملی می توان به مناسب بودن یکی از دیگری پی برد.

 

بیشتر بخوانید: چرا اتمیزاسیون (اتم سازی) کوره گرافیت حساسیت بالاتری نسبت به اتم سازی شعله می دهد؟

 

تفاوت دستگاه GC و دستگاه HPLC

فاز متحرک

همان طور که از نام آن پیداست، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا از یک فاز متحرک مایع استفاده می کند و کروماتوگرافی گازی از گاز به عنوان حامل استفاده می کند. مایعات به طور کلی مخلوطی از حلال های قطبی سازگار هستند در حالی که در کروماتوگرافی گازی فاز متحرک یک گاز با خلوص بالاست.

 

دمای کارکرد

جداسازی های HPLC بیشتر در دمای محیط انجام می شوند در حالی که جداسازی های کروماتوگرافی گازی در دماهای بالا انجام می شوند که می توانند در یک مقدار ثابت (ایزوترمال) یا متغیر که طبق برنامه ی دمایی تصمیم گرفته شده است، باشند. بسته بندی های جدیدتر محدودیت دمای عملکرد کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا را نیز دارند.

مشاهده
تفاوت دستگاه HPLC با UPLC

 

طبیعت ترکیبات

جداسازی کروماتوگرافی گازی عمدتاً بر روی ترکیبات مختلف با وزن مولکولی تا چند صدم انجام می شود. چنین ترکیباتی بر اساس اختلاف در ناپایداری هایشان جدا شده و در دماهای بالا پایدار می شوند. از طرف دیگر ترکیبات جدا شده بر روی HPLC دارای وزن مولکولی بالاتری هستند که از چند صد تا چند میلیون زیست مولکول های مختلف و پلیمرهای بزرگ تشکیل شده اند. چنین ترکیباتی فقط در دمای اتاق قابل تجزیه و تحلیل هستند زیرا در دمای بالا تمایل به تخریب دارند.

 

ابعاد ستون

مایعات مورد استفاده در HPLC معمولاً نسبت به گازهای مورد استفاده در کروماتوگرافی گازی دارای ویسکوزیته بالاتری هستند که این امر منجر به افزایش فشار پشت ستون در HPLC می شود. به همین دلیل ستون های کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا بسیار کوتاه تر هستند و در مقایسه با ستون های GC دارای قطرهای گسترده تری هستند که می توانند بسیار طولانی تر و باریک تر باشند. افزایش طول ستون باعث افزایش وضوح بین پیک های نزدیک می شود. از آنجا که این روند به سمت تجزیه و تحلیل سریع تر، پیش می رود، ستون های مورد استفاده برای HPLC به اندازه ی 1 سانتی متر هستند.

 

بسته بندی ستون

بسه بندی های ستونی مقاومت بیشتری نسبت به حریان مایعات در مقایسه با گازها دارند. گازها همچنین دارای مقاومت بالاتری از تکیه گاه های جامد نسبت به مایعات هستند. حالت احتمالی ستون های HPLC به تفاوت قطبیت یا اندازه های مولکولی بستگی دارد در حالی که جداسازی GC بر اساس تفاوت در نوسانات ترکیبات است.

مشاهده
اتمیزاسیون شعله و کوره ی گرافیتی در آنالیز طیف سنجی جذب اتمی

 

اصول تشخیص

تشخیص HPLC معمولاً مبتنی بر تشخیص غیر مخرب مانند RI، UV، آشکارسازهای آرایه فتودیود، هدایت و تشخیص لیزر است. از طرف دیگر، تشخیص کروماتوگرافی گازی عمدتاً مبتنی بر اصول مخرب مانند FID، NPD و FDP است. آشکارسازهای طیف سنجی جرمی که برای هر دو کروماتئگرافی LC و GC مشترک هستند از نظر ماهیت، مخرب هستند.

 

هزینه عملیات

حلال های HPLC در مقایسه با گازهای مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل GC پر هزینه تر هستند. علاوه بر هزینه حلال ها، هزینه نگهداری سیستم های کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا نیز به دلیل فشار زیاد ایجاد شده در پمپ ها و ستون ها، بیشتر است. تجزیه و تحلیل GC در مقایسه، کم هزینه تر است و هزینه نگهداری کمتری نیز دارد.

HPLC و GC هر دو متنوع هستند و به دامنه روز افزون کاربردها کمک کرده اند. تکنیک های پشت سرهم مانند LC-MS-MS و GC-MS-MS حد تشخیص ها را در مرزهای جدید ، گسترش داده و اتوماسیون (ورود خودکار) نیز در افزایش ورودی آزمایشگاه نقش داشته است.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت شناسا پرتوژن در ارتباط باشید.

۰۲۱-۲۲۹۱۹۴۷۴
۰۲۱-۲۲۹۱۹۷۲۰

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.