تفاوت دستگاه HPLC با UPLC

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
HPLC-UPLC

تفاوت دستگاه HPLC با UPLC

 

HPLC در مقابل UPLC – چه تفاوتی دارد؟

کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) و کروماتوگرافی مایع با کارایی فوق العاده (UPLC) هر دو تکنیک هایی هستند که معمولاً در هنگام جداسازی اجزا مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به هدف مشترک آنها، برای برخی افراد سخت است که بین این دو تفاوت قائل شوند. این پست تفاوت مابین دو دستگاه را برای مخاطب روشن می سازد.

HPLC در مقابل UPLC – شباهت ها

به راحتی می توان فهمید که چرا مردم HPLC و UPLC را با هم اشتباه می گیرند. به طور کلی، هر دو روش برای جداسازی اجزای موجود در یک مخلوط استفاده می شود. آنها هر دو نوع کروماتوگرافی مایع هستند، به این معنی که یک حلال مایع در فاز متحرک استفاده می شود.

علاوه بر این، HPLC و UPLC هر دو می توانند برای شناسایی و کمی استفاده شوند. به عبارت دیگر، از نتایج حاصل از آنها می توان برای محاسبه مقادیر اجزاء و همچنین جداسازی و شناسایی آنها استفاده کرد. در مجموع، دو روش دارای سطوح مشابهی از دقت هستند.

HPLC در مقابل UPLC – تفاوت ها

با وجود این شباهت ها، تعدادی تفاوت اساسی وجود دارد:

فشار

یکی از واضح ترین تفاوت های HPLC و UPLC فشاری است که آنها می توانند تحمل کنند. قبلاً HPLC به عنوان کروماتوگرافی مایع با فشار بالا شناخته می شد، ممکن است فکر کنید که HPLC گزینه برتر است در حالی که سیستم های HPLC می توانند تا 6000psi را تحمل کنند، UPLC می تواند تا 15000psi را تحمل کند.

مشاهده
انواع و نحوه انتخاب مناسب فیلتر سرسرنگی متناسب با نمونه

اندازه ذرات

علاوه بر مدیریت سطوح فشار بالاتر، UPLC حساسیت بالاتری نیز دارد. این بدان معنی است که اندازه ذرات کمتری را در ستون ها امکان پذیر می کند و آن را برای تجزیه و تحلیل کم مولفه مناسب می کند.

برنامه های کاربردی

به دلیل حساسیت بالاتر، UPLC را می توان برای نمونه های پیچیده تر، که ممکن است مقادیر کمتری از اجزای مختلف داشته باشند، استفاده کرد.  به به عنوان مثال برای برخی از نمونه هایی مانند مکمل های غذایی و نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود. از سوی دیگر، HPLC برای کاربردهای ساده‌تری مانند تصفیه آب و تشخیص ناخالصی‌ها در داروسازی استفاده می‌شود.

محبوبیت

HPLC که در سال 1967 توسعه یافت، یکی از محبوب ترین تکنیک ها برای آزمایشگاه های تحلیلی از دهه 1980 تا اوایل دهه 2000 بود. هنگامی که سیستم‌های UPLC در اواسط دهه 2000 معرفی شدند، نرخ جریان (Flow rate) و رزولوشن بهتری را با سرعت آنالیز سریع‌تر ارائه کردند. در نتیجه، UPLC به سرعت به محبوب ترین سیستم تبدیل شد.

نتیجه

در حالی که HPLC و UPLC هدف گسترده ای دارند، دومی یک توسعه جدیدتر است که مزایای زیادی نسبت به نسل قبلی خود دارد. در نتیجه، در حال تبدیل شدن به گزینه محبوب‌تر است که می‌تواند برای کاربردهای مختلف، از جمله مخلوط‌های پیچیده‌تر استفاده شود.با توجه به تمامی، HPLC هنوز یک تکنیک قابل اعتماد و متداول در صنعت مانند داروسازی است.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.