آشنایی با اجزا سازنده دستگاه جذب اتمی-بخش سوم

شناساپرتوژن ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
اجزا سازنده دستگاه جذب اتمی

آشنایی با اجزای سازنده AAS

“روزی که بدون یادگیری چیزی سپری شده، هدر رفته است.”

جذب اتمی زمانی اتفاق می افتد که یک اتم حالت پایه ، نوری با طول موج خاص را جذب می کند. مقدار نور جذب شده توسط قانون Beer Lambert تعیین می شود و با افزایش تعداد اتم های عنصر در مسیر نور ، افزایش می یابد. اجزای تشکیل دهنده طیف سنج جذب اتمی شبیه یک طیف سنج UV -Vis است زیرا هر دو در یک مبدا کار می کنند با یک تفاوت اساسی که سلول نمونه اسپکتروفتومتر UV-Vis با یک منبع اتمیزاسیون (شعله یا کوره گرافیت) جایگزین می شود

 منابع نور – لامپ های هالو کاتدی

منبع نوری که معمولاً استفاده می شود ، یک لامپ کاتد دستگاه جذب اتمی توخالی است. برای تعیین هر عنصر ، یک لامپ کاتدی توخالی عنصر متفاوت مورد نیاز است. کاتد از همان فلز ساخته شده است که قرار است در نمونه تخمین زده شود.

  • معمولا لامپهای تک عنصری استفاده می شوند اگرچه لامپهای چند عنصر نیز موجود هستند.
  • لامپ ها از شیشه با پنجره های کوارتز ساخته شده و با گاز بی اثر مانند آرگون پر می شوند.

منابع نور – لامپهای تخلیه بدون الکترود برای عناصر فرار مانند As ، Sb ، Sn ، Cd ، Pb و غیره استفاده می شود EDL دارای عمر لامپ بیشتر و توان انرژی بالایی است

لامپ هالو کاتدی

نحوه کار لامپ های هالو کاتدی

  • سیستم مشعل

مشعل شامل نبولایزر برای کاهش نمونه مایع به ذرات معلق در هوا ، یک محفظه اسپری و یک سر مشعل است که برای تولید شعله برای تولید اتمهای همان عناصر موجود در نمونه استفاده می شود.

  • مونوکروماتور

یک مونوکروماتور پرتو نورساطع شده را پراکنده می کند و اجازه می دهد طول موج انتخاب شده به آشکارساز برسد.

  • آشکارساز

آشکارسازمعمولاً مورد استفاده یک لوله نوری است که سیگنالی متناسب با میزان نور دریافتی توسط آن تولید می کند.

مشاهده
آنالیز روکش فلزات با استفاده از طیف سنجی جذب اتمی

 

در این بخش شما باید با دو پیکربندی فعال، یعنی ابزارهای تک پرتو و دو پرتو آشنا شوید.

نور از منبع به صورت الکترونیکی تعدیل می شود یا با ابزار چرخان به صورت مکانیکی خرد می شود. این امر به جداسازی و حذف انتشار سلول های نمونه از نوری که توسط منبع ساطع می شود ، کمک می کند. طول موج خاص جدا شده توسط مونوکروماتور به آشکارساز هدایت می شود و سیگنال الکتریکی تولید شده متناسب با غلظت عنصری در نمونه است.

 

شماتیک دستگاه جذب اتمی دو پرتویی

 

پرتوی نور از منبع توسط دستگاه خردکن به دو تیم تقسیم می شود. یک پرتو مستقیماً از شعله عبور می کند و پرتو دیگر از اطراف شعله عبور می کند. پاسخ آشکارساز نشان دهنده نسبت نمونه و پرتوهای منبع است. نوسانات شدت نور به صورت الکترونیکی حذف میشود تا اطمینان بیشتری از نتایج بدست آورید.

حساسیت نسبت به ابزار تک پرتو کمتر است اما پذیرش عمومی  پیکربندی دو پرتو به دلیل مزیت حذف تغییرات پس زمینه در دستگاه اتمایزر است.

قطعات جداگانه با جزئیات بیشتر در تعدیل های بعدی شرح داده می شوند.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.