پرسش و پاسخ در زمینه دستگاه XRF یا فلورسانس اشعه ایکس

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
پرسش و پاسخ دستگاه XRF

پرسش و پاسخ در زمینه دستگاه XRF

 

چه عناصری را می توان با XRF تشخیص داد؟
XRF (و به ویژه EDXRF) برای تجزیه و تحلیل عناصر کیفی بسیار سریع مناسب است. به طور معمول همه عناصر از سدیم تا اورانیوم را می توان به طور همزمان با طیف های با کیفیت خوب در ثانیه در دقیقه شناسایی کرد.

 

اصل XRF چیست؟
یک پرتو ایکس اولیه که معمولاً در یک لوله اشعه ایکس تولید می‌شود، به الکترون پوسته داخلی اتم برخورد می‌کند و انتخاب را از اتم خارج می‌کند.. موقعیت باز توسط یک الکترون از یک لایه بیرونی بیشتر پر می شود و تابش فلورسانس ساطع می شود.

 

تفاوت XRD و XRF چیست؟

تفاوت XRD و XRF چیست؟ XRD می تواند حضور و مقدار گونه های کانی را در نمونه تعیین کند و همچنین فازها را شناسایی کند. XRF جزئیات ترکیب شیمیایی یک نمونه را ارائه می دهد، اما نشان نمی دهد که چه فازهایی در نمونه وجود دارد.

 

XRF چه فلزاتی را می تواند تشخیص دهد؟

رایج ترین عنصر تعیین شده در این برنامه سرب (Pb) است، اما این واحد همچنین قادر به تشخیص جیوه (Hg)، کادمیوم (Cd)، سلنیوم (Se) و بسیاری دیگر است. XRF دستی همچنین در تجزیه و تحلیل آثار هنری و باستان شناسی و همچنین برای تحقیق در مورد تجزیه و تحلیل تقریباً هر نمونه بسیار محبوب شده است.

 

کدام عناصر را نمی توان با XRF تشخیص داد؟

XRF برای لیتیوم، بریلیم، سدیم، منیزیم، آلومینیوم، سیلیکون یا فسفر موثر نیست: XRF نمی تواند عناصر معمولی را که به عنوان عناصر “سبک” در نظر گرفته می شوند، مانند لیتیوم، بریلیم، سدیم، منیزیم، آلومینیوم، سیلیکون و فسفر

 

آنالیز XRF چقدر دقیق است؟

به عنوان یک قاعده کلی، دقت که توسط تفاوت بین مقدار XRF و سنجش به دست می‌آید، می‌تواند برای طلا در جواهرات بین 0.2 تا 0.5 درصد باشد، در حالی که دقت برای مواد معدنی می‌تواند تا 20 درصد باشد. از روش آزمایشگاهی یا حتی بیشتر اگر نمونه به اندازه کافی همگن نباشد.

 

آیا XRF می تواند کربن را تشخیص دهد؟

XRF محدودیت هایی برای اندازه گیری عناصر دارد. XRF نمی تواند برای اندازه گیری عناصر سبک تر از منیزیم استفاده شود. این محدودیت XRF باعث می‌شود به دلیل عدم توانایی آنالایزرهای XRF در اندازه‌گیری کربن، موادی مانند فولاد کربنی، فولادهای ضدزنگ کم کربن و مواد کم آلیاژ را درجه‌بندی کند.

 

چرا XRF نمی تواند عناصر نور را تشخیص دهد؟

عناصر سبک دارای سطوح انرژی هستند که به اندازه کافی پایین است که برای فرار از نمونه بدون جذب تلاش می کنند. برای اشعه ایکس فلورسنت که از نمونه فرار می کند، برخی از آنها نمی توانند در هوای بین نمونه و ابزار نفوذ کنند تا به آشکارساز برسند.

 

نمونه XRF چگونه تهیه می شود؟

این فرآیند شامل آسیاب کردن یک نمونه به یک پودر ریز، ایده‌آل تا اندازه دانه کمتر از 75 میلی‌متر، مخلوط کردن آن با کمک اتصال / آسیاب و سپس فشار دادن مخلوط در قالب بین 20 تا 30T برای تولید یک گلوله نمونه همگن است.

 

SEM یا XRD کدام بهتر است؟

XRD به نمونه های کوچک محدود می شود و با چیزهای مسطح بهترین کار را می کند. 1. SEM-EDS می تواند اطلاعات ساختاری یا اطلاعات ترکیب مواد را تولید کند. علاوه بر این، تصاویری از سطح یک جسم با بزرگنمایی بسیار بالا ارائه می دهد.

 

روش های XRD و XRF برای چه مواردی استفاده می شود؟

XRF و XRD

آنها با هم در کاربردهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل عنصری، مانند معدن و زمین شناسی، در تولید سیمان، برای شناسایی نمونه، کنترل کیفیت، انطباق با مقررات، و تجزیه و تحلیل های محیطی استفاده می شوند.

 

محدودیت XRF چیست؟

با این حال، محدودیت‌هایی برای XRF به‌عنوان یک روش تحلیلی وجود دارد که در شرایط خاص می‌تواند معایبی باشد: اتکای EDXRF به کمیت می‌تواند اندازه‌گیری‌ها را محدود کند، به طوری که 5 تا 10 میلی‌لیتر معمولاً حجم معمولی مورد نیاز برای بهترین عملکرد است. همچنین می تواند در اندازه گیری عناصر سبک تر با محدودیت هایی روبرو شود.

 

آیا XRF می تواند اکسیژن را تشخیص دهد؟

معمولا ED-XRF نمی تواند اکسیژن را تشخیص دهد و نمونه اغلب مخلوطی از اکسیدهای فلزی است، در چنین شرایطی می توان از «تجزیه و تحلیل اکسیدها» استفاده کرد. دستگاه XRF معمولاً Si، Fe، … را تشخیص می دهد، اما نمی تواند اکسیژن را تشخیص دهد.

 

آیا XRF می تواند تیتانیوم را تشخیص دهد؟

با این ظرفیت تشخیص، XRF می تواند برای آلیاژهای آلومینیوم، فولادهای ضد زنگ، آلیاژهای کروم-مولی، بسیاری از مواد لوله کشی و فلنج، برنج، برنز و سایر آلیاژهای مس، لحیم کاری، آلیاژهای تیتانیوم، فولادهای ابزار و بسیاری از مواردی که به آن می گویند، منطبق با درجه مثبت بسازد. “آلیاژهای فوق العاده” بر پایه نیکل یا کبالت.

 

چرا هلیوم در XRF استفاده می شود؟

اول این واقعیت است که پنجره از بین رفته است. که پنجره پرلن با ضخامت 4 (یا 8) میکرون نقش زیادی در کاهش عناصر نور دارد. ثانیاً، تضمین می‌کند که فوتون‌هایی که از نمونه برمی‌گردند مسیر روشنی دارند زیرا هلیوم می‌تواند تقریباً تمام فاصله بین آن و آشکارساز را پوشش دهد.

 

آیا XRF می تواند سدیم را اندازه گیری کند؟

سدیم سبک ترین عنصری است که با استفاده از XRF پراکنده انرژی قابل تشخیص است

 

 

آیا XRF می تواند نیتروژن را تشخیص دهد؟

چه چیزی را نمی توانید با XRF اندازه گیری کنید؟ عناصری که در جدول تناوبی سبک‌ترین هستند (زیر منیزیم – به عنوان مثال، هیدروژن، کربن، نیتروژن، اکسیژن و سدیم) دارای اشعه ایکس هستند که برای بازگشت به آشکارساز و شمارش آن‌ها بسیار ضعیف است.

 

آیا XRF می تواند طلا را تشخیص دهد؟

XRF می تواند فلزات گروه طلا، نقره و پلاتین را به طور غیرمخرب تجزیه و تحلیل کند و همچنین فلزات آلیاژی غیر گرانبها، آلاینده ها و آبکاری طلا. XRF حتی می تواند برای شناسایی برخی از سنگ های قیمتی تقلبی مانند زیرکونیا مکعبی، تیتانیت و شیشه سربی استفاده شود.

 

تست طلای XRF چیست؟

طیف‌سنجی فلورسانس اشعه ایکس (XRF) به عنوان روشی بسیار دقیق برای اندازه‌گیری ترکیب اتمی یک ماده با تابش یک نمونه با فوتون‌های پرانرژی مانند اشعه ایکس یا پرتو گاما و مشاهده فلورسانس پرتو ایکس حاصل از آن شناخته شده است.

 

دستگاه XRF چیست؟

فلورسانس پرتو ایکس (XRF) چیست طیف‌سنج فلورسانس اشعه ایکس (XRF) یک ابزار پرتو ایکس است که برای آنالیزهای شیمیایی معمول و نسبتاً غیرمخرب سنگ‌ها، کانی‌ها، رسوبات و سیالات استفاده می‌شود. این بر اساس اصول طیف‌سنجی پراکنده طول موج که شبیه به یک میکروپروب الکترونی (EPMA) هستند، کار می‌کند.

 

آنالایزر XRF چقدر است؟

بین 15000 تا 50000 دلار

خرید یک آنالایزر XRF دستی جدید می تواند بین 15000 تا 40000 دلار هزینه داشته باشد. مهم است که توجه داشته باشید که کیفیت و عملکردی را که برای آن هزینه می کنید دریافت خواهید کرد. اگر هزینه کمتری داشته باشید، عملکرد XRF دستی ممکن است تمام نیازهای شما را برآورده نکند.

 

آیا XRF می تواند سیلیس را تشخیص دهد؟

آنالیز فلورسانس اشعه ایکس (XRF) روش انتخابی برای آنالیز مواد شن و ماسه سیلیس از همه نوع است.زیرا می توانید جزء اصلی SiO2 (بیش از 98 درصد) را در کنار آثار Fe2O3 و همچنین اکسیدهای ناخواسته فلدسپات و خاک رس (Na2O، MgO، Al2O3، K2O، CaO) را در یک مرحله اندازه گیری کمی کنید.

 

آیا پلیمرها با استفاده از XRF قابل تشخیص هستند؟

XRF بهترین روش برای تجزیه و تحلیل عناصر کمیاب در پلیمرها است. از مواد افزودنی مانند نرم کننده ها، روان کننده ها، عوامل تثبیت کننده، خنثی کننده ها، آنتی اکسیدان ها، رنگدانه ها و همچنین عوامل کاتالیزوری برای ساخت پلیمرها استفاده می شود.

مشاهده
علت زردی نوزادان و روش‌های تشخیص و درمان یرقان نوزادان

 

آیا XRF می تواند هیدروژن را تشخیص دهد؟

چه چیزی را نمی توانید با XRF اندازه گیری کنید؟ عناصری که در جدول تناوبی سبک‌ترین هستند (زیر منیزیم – به عنوان مثال، هیدروژن، کربن، نیتروژن، اکسیژن و سدیم) دارای اشعه ایکس هستند که برای بازگشت به آشکارساز و شمارش آن‌ها بسیار ضعیف است.

 

آیا XRF می تواند آلومینیوم را تشخیص دهد؟

XRF دستی ارزش بسیار زیادی برای بازیافت‌های ضایعات فلزی به ارمغان می‌آورد، زیرا آنها می‌توانند به طور مثبت انواع آلیاژ آلومینیوم را شناسایی کنند، ترکیب شیمیایی آنها را در نقاط انتقال مواد به سرعت تجزیه و تحلیل کنند و کیفیت محصول خود را برای مشتریان خود تضمین کنند.

 

آیا XRF می تواند فلوئور را تشخیص دهد؟

خوشبختانه، XRF دستی TRACER 5g جدید بروکر به طور خاص برای بهبود چشمگیر حساسیت عناصر سبک تر طراحی شده است و اندازه گیری فلوئور را امکان پذیر می کند.

 

تفنگ XRF چه کار می کند؟

تفنگ XRF ابزاری غیر مخرب است که برای انجام تجزیه و تحلیل عنصری روی مواد طراحی شده است. تفنگ‌های XRF که به طور رسمی آنالایزرهای XRF یا ماشین‌های XRF نامیده می‌شوند، اندازه‌گیری‌ها را با استفاده از قدرت فلورسانس اشعه ایکس (XRF) انجام می‌دهند، به‌ویژه آنچه که فلورسانس پرتو ایکس پراکنده انرژی (EDXRF) نامیده می‌شود.

 

چگونه یک عنصر سبک را شناسایی می کنید؟

با بررسی جدول تناوبی به راحتی می توانید سبک ترین عناصر را شناسایی کنید (به منابع مراجعه کنید). عدد اتمی، عدد بالایی در مربع هر عنصر، تعداد پروتون های عنصر را به شما می گوید. عدد جرمی، عدد پایینی در هر مربع، جرم اتمی نسبی عنصر را به شما می گوید.

 

چگونه نمونه های پودر XRD را تهیه می کنید؟

معمولاً نمونه های پودری XRD با آسیاب دستی با استفاده از هاون و هاون تهیه می شوند. ملات و هاون را می توان از مواد مختلفی مانند عقیق، کوراندوم یا مولیت تهیه کرد.

 

آماده سازی نمونه برای گلوله های فشرده

فرآیند ساخت گلوله های فشرده برای آنالیز XRF شامل آسیاب کردن نمونه به اندازه ذرات ریز، اختلاط آن با یک چسب / کمک آسیاب در ظرف آسیاب یا مخلوط کردن، ریختن مخلوط در قالب پرس و فشار دادن نمونه با فشار بین 15 و 35T

 

تفاوت XRF و EDX چیست؟

Micro XRF معمولاً با یک لوله اشعه ایکس متصل به SEM انجام می شود، در حالی که XRF استاندارد معمولاً یک ابزار مستقل است.. طیف سنجی اشعه ایکس پراکنده انرژی (EDS یا EDX) برای آنالیز عنصری یک نمونه استفاده می شود. این فقط یک فرقه است، اما هر دو نتایج یکسانی دارند.

 

تفاوت XRD و EDX چیست؟

EDX برای شناسایی شیمیایی عناصر و غلظت آنها استفاده می شود.پراش اشعه ایکس (XRD) برای شناسایی فاز استفاده می شود. برای شناسایی آرایش فضایی اتم ها در فازهای کریستالی استفاده می شود. در EDX، الکترون‌ها الکترون‌ها را از اتم‌ها حذف می‌کنند و پرتوهای ایکس با طول موج مشخص تولید می‌کنند.

 

XRD برای چیست؟

پراش اشعه ایکس، که اغلب با نام اختصاری XRD شناخته می شود، یک روش آزمایش غیر مخرب است که برای تجزیه و تحلیل ساختار مواد کریستالی استفاده می شود. تجزیه و تحلیل XRD، از طریق مطالعه ساختار کریستالی، برای شناسایی فازهای کریستالی موجود در یک ماده و در نتیجه نشان دادن اطلاعات ترکیب شیمیایی استفاده می‌شود.

 

پراش اشعه ایکس در کجا استفاده می شود؟

برنامه های کاربردی. پراش پودر پرتو ایکس به طور گسترده برای شناسایی مواد کریستالی ناشناخته (مانند مواد معدنی، ترکیبات معدنی) استفاده می شود. تعیین جامدات ناشناخته برای مطالعات زمین شناسی، علوم محیطی، علم مواد، مهندسی و زیست شناسی حیاتی است.

 

دستگاه XRD چیست؟

دستگاه پراش اشعه ایکس یا دستگاه XRD دستگاهی برای آنالیز و اندازه گیری ساختار مواد است. پرتوهای ایکس در مقایسه با نور مرئی دارای انرژی بالا و طول موج کوتاهی هستند که آنها را برای بررسی فواصل بین سطحی در مواد کریستالی ایده آل می کند.

 

آیا XRD می تواند حالت اکسیداسیون را تعیین کند؟

XRD اطلاعاتی در مورد فازهای کریستالی موجود در یک نمونه ارائه می دهد و می تواند بین ترکیبات – به عنوان مثال حالت های اکسیداسیون مختلف (Fe2O3/Fe3O4) یا بین پلی مورف های مختلف (هماتیت در مقابل ماگمیت که هر دو اکسید آهن Fe2O3 هستند) تمایز قائل شود.

 

آیا XRF می تواند سرب را تشخیص دهد؟

همانطور که در نامه شما گفته شد، آنالایزرهای XRF به طور کلی زمانی دقیق در نظر گرفته می شوند که غلظت سرب در رنگ بیش از 1 میلی گرم بر سانتی متر مربع باشد. برای اهداف بهداشت حرفه ای، این سطوح قابل توجه در نظر گرفته می شوند و ممکن است به راحتی یک خطر مواجهه ایجاد کنند.

 

آیا XRF می تواند گوگرد را تشخیص دهد؟

XRF برای تشخیص میزان گوگرد کل سوخت استفاده می شود. به جای اکسید کردن یا کاهش سوخت به ترتیب به SO2 یا H2S، می توان از اشعه ایکس برای اندازه گیری اتم های گوگرد منفرد صرف نظر از ترکیبات استفاده کرد.

 

آیا XRF می تواند بور را تشخیص دهد؟

طول موج تابش ثانویه برای هر عنصر مشخص است. در نتیجه، تجزیه و تحلیل فلورسانس اشعه ایکس با پراکندگی طول موج (XRF) می تواند برای شناسایی همه عناصر از بور تا اورانیوم (عدد اتمی 5 تا 92) استفاده شود.

 

آیا XRF نیاز به خلاء دارد؟

در اکثر ابزارهای آنالیز فلورسانس اشعه ایکس، اتمسفر در محفظه های نمونه می تواند به شرایط خلاء کاهش یابد. دلیل این امر این است که اشعه ایکس در شرایط عادی جوی جذب شده و شدت خود را از دست می دهد و اندازه گیری عناصر سبک تر نیاز به شرایط خلاء دارد.

 

چگونه نمونه هایی را برای آنالیز عنصری آماده می کنید؟

برای آنالیزهای CHNS، مقدار نمونه باید حداقل 5-10 میلی گرم باشد. از ویال های تمیز استفاده کنید و آنها را به درستی برچسب بزنید. مواد جامد باید پودر، همگن و به خوبی خشک شوند. وجود گرد و غبار یا رطوبت در نمونه شما منجر به انحراف در نتایج می شود.

 

آیا XRF می تواند باریم را تشخیص دهد؟

نیازی به گفتن نیست که یک طیف‌سنج EDXRF می‌تواند روی، سرب، Ba، Fe و Si را در انواع سنگ‌های سولفیدی به دقت اندازه‌گیری کند و از دشواری، هزینه و تاخیرهای مرتبط با آنالیز شیمیایی مرطوب سنتی جلوگیری کند

 

آیا XRF می تواند ترکیبات آلی را تشخیص دهد؟

XRF صرفاً یک روش تشخیص برای عناصر است و نه برای ترکیبات. همانطور که قبلاً اشاره شد XRF قادر به تعیین ترکیبات آلی نیست. بنابراین، من استفاده از کروماتوگرافی گازی همراه با آشکارساز جرم (GC-MS) را توصیه می کنم.

 

آیا XRF می تواند کادمیوم را تشخیص دهد؟

وزارت انرژی (DOE) همچنین یک XRF با باتری دستی برای تشخیص سرب در رنگ به نمایش گذاشته است. برای شناسایی و تعیین کمیت سرب، کروم، کادمیوم و سایر فلزات در رنگ‌های مبتنی بر سرب، آنالیزهای بلادرنگ در محل انجام می‌دهد.

 

چه عناصری را نمی توان با XRF تشخیص داد؟

XRF برای لیتیوم، بریلیم، سدیم، منیزیم، آلومینیوم، سیلیکون یا فسفر موثر نیست: XRF نمی تواند عناصر معمولی را که به عنوان عناصر “سبک” در نظر گرفته می شوند، مانند لیتیوم، بریلیم، سدیم، منیزیم، آلومینیوم، سیلیکون و فسفر

 

اصل XRF چیست؟

یک پرتو ایکس اولیه که معمولاً در یک لوله اشعه ایکس تولید می‌شود، به الکترون پوسته داخلی اتم برخورد می‌کند و انتخاب را از اتم خارج می‌کند.. موقعیت باز توسط یک الکترون از یک لایه بیرونی بیشتر پر می شود و تابش فلورسانس ساطع می شود.

 

چند نوع XRF وجود دارد؟

دو نوع اصلی از ابزار XRF وجود دارد: فلورسانس پرتو ایکس پراکنده انرژی (EDXRF) و فلورسانس اشعه ایکس پراکنده با طول موج (WDXRF).

 

تفنگ PMI چگونه کار می کند؟

ابزارهای فلورسانس اشعه ایکس (XRF) با قرار دادن نمونه ای برای اندازه گیری در معرض پرتوی از اشعه ایکس کار می کنند. اتم های نمونه انرژی اشعه ایکس را جذب می کنند، به طور موقت برانگیخته می شوند و سپس اشعه ایکس ثانویه ساطع می کنند. هر عنصر شیمیایی با انرژی منحصر به فردی اشعه ایکس ساطع می کند.

مشاهده
انواع و نحوه انتخاب مناسب فیلتر سرسرنگی متناسب با نمونه

 

طیف سنج های XRAY چگونه کار می کنند؟

یک طیف سنج پرتو ایکس از پرتو متمرکزی از ذرات باردار برای تحریک پرتوهای ایکس در نمونه استفاده می کند و در نتیجه امکان تجزیه و تحلیل کمی و کیفی مواد را فراهم می کند.

 

چه عناصری را می توان با XRF تشخیص داد؟

XRF (و به ویژه EDXRF) برای تجزیه و تحلیل عناصر کیفی بسیار سریع مناسب است. به طور معمول همه عناصر از سدیم تا اورانیوم را می توان به طور همزمان با طیف های با کیفیت خوب در ثانیه در دقیقه شناسایی کرد.

 

آیا XRF می تواند کربن را تشخیص دهد؟

XRF محدودیت هایی برای اندازه گیری عناصر دارد. XRF نمی تواند برای اندازه گیری عناصر سبک تر از منیزیم استفاده شود. این محدودیت XRF باعث می‌شود به دلیل عدم توانایی آنالایزرهای XRF در اندازه‌گیری کربن، موادی مانند فولاد کربنی، فولادهای ضدزنگ کم کربن و مواد کم آلیاژ را درجه‌بندی کند.

 

تفاوت XRD و XRF چیست؟

تفاوت XRD و XRF چیست؟ XRD می تواند حضور و مقدار گونه های کانی را در نمونه تعیین کند و همچنین فازها را شناسایی کند. XRF جزئیات ترکیب شیمیایی یک نمونه را ارائه می دهد، اما نشان نمی دهد که چه فازهایی در نمونه وجود دارد.

 

یک XRF چقدر تشعشع تولید می کند؟

حدود 1 μSv در ساعت

علائم بیماری تشعشع در هر نقطه از 0.75 Sv تا 1.0 Sv ظاهر می شود. در مقایسه، یک دستگاه XRF دستی حدود 1 میکروSv در ساعت تولید می کند که در مقایسه با سایر منابع تابش بسیار ناچیز است.27 دی 1391 AP

 

چه کسی XRF را اختراع کرد؟

قدرت تجزیه و تحلیل XRF اولین بار توسط هنری موزلی در سال 1912، هفده سال پس از کشف اشعه ایکس توسط ویلهلم رونتگن، کشف شد.

 

XRF چه فلزاتی را می تواند تشخیص دهد؟

رایج ترین عنصر تعیین شده در این برنامه سرب (Pb) است، اما این واحد همچنین قادر به تشخیص جیوه (Hg)، کادمیوم (Cd)، سلنیوم (Se) و بسیاری دیگر است. XRF دستی همچنین در تجزیه و تحلیل آثار هنری و باستان شناسی و همچنین برای تحقیق در مورد تجزیه و تحلیل تقریباً هر نمونه بسیار محبوب شده است.

 

آیا XRF می تواند اکسیژن را تشخیص دهد؟

معمولا ED-XRF نمی تواند اکسیژن را تشخیص دهدو نمونه اغلب مخلوطی از اکسیدهای فلزی است، در چنین شرایطی می توان از «تجزیه و تحلیل اکسیدها» استفاده کرد. دستگاه XRF معمولاً Si، Fe، … را تشخیص می دهد، اما نمی تواند اکسیژن را تشخیص دهد.

 

آیا XRF می تواند لیتیوم را تشخیص دهد؟

XRF معمولاً برای تعیین محتوای لیتیوم سنگ معدنی مانند اسپودومن نامناسب استلیتیوم به دلیل عدد اتمی پایینش فراتر از حد تشخیص آن است.

 

چرا XRF نمی تواند عناصر نور را تشخیص دهد؟

عناصر سبک دارای سطوح انرژی هستند که به اندازه کافی پایین است که برای فرار از نمونه بدون جذب تلاش می کنند. برای اشعه ایکس فلورسنت که از نمونه فرار می کند، برخی از آنها نمی توانند در هوای بین نمونه و ابزار نفوذ کنند تا به آشکارساز برسند.

 

آیا XRF می تواند طلا را تشخیص دهد؟

XRF می تواند فلزات گروه طلا، نقره و پلاتین را به طور غیرمخرب تجزیه و تحلیل کند و همچنین فلزات آلیاژی غیر گرانبها، آلاینده ها و آبکاری طلا. XRF حتی می تواند برای شناسایی برخی از سنگ های قیمتی تقلبی مانند زیرکونیا مکعبی، تیتانیت و شیشه سربی استفاده شود.

 

محدودیت های XRF چیست؟

با این حال، محدودیت‌هایی برای XRF به‌عنوان یک روش تحلیلی وجود دارد که در شرایط خاص می‌تواند معایبی باشد: اتکای EDXRF به کمیت می‌تواند اندازه‌گیری‌ها را محدود کند، به طوری که 5 تا 10 میلی‌لیتر معمولاً حجم معمولی مورد نیاز برای بهترین عملکرد است. همچنین می تواند در اندازه گیری عناصر سبک تر با محدودیت هایی روبرو شود.

 

مزایای استفاده از دستگاه XRF قابل حمل چیست؟

اکتشاف نفت و گاز: آنالایزرهای قابل حمل XRF برای اکتشاف و تولید بالادست ارزشمند هستند و تجزیه و تحلیل شیمیایی سریع و در محل سنگ ها، قلمه ها و هسته ها را ارائه می دهند که می توانند برای شناسایی سازندها و تعیین ترکیب معدنی سنگ مورد استفاده قرار گیرند.11 آبان 1393 AP

 

سبک ترین فلز جهان کدام است؟

هیدروژن فراوان ترین عنصر در جهان، عنصر شیمیایی با عدد اتمی 1 و جرم اتمی 1.00794 amu است که سبک ترین عنصر از همه عناصر شناخته شده است.

 

سنگین ترین عنصر شناخته شده چیست؟

اورانیوم

91 عنصر طبیعی وجود دارد (اما بستگی به نحوه شمارش آنها دارد). سنگین ترین عنصری که به مقدار زیاد وجود دارد اورانیوم است (عدد اتمی 92).

 

چگونه یک عنصر ناشناخته را شناسایی می کنید؟

پاسخ صحیح:
دو ویژگی وجود دارد که می توان برای شناسایی یک عنصر استفاده کرد: عدد اتمی یا تعداد پروتون های یک اتم. تعداد نوترون ها و تعداد الکترون ها اغلب با تعداد پروتون ها برابر است، اما بسته به اتم مورد نظر می تواند متفاوت باشد.

 

کاربرد گاز p10 در XRF چیست؟

مخلوط گاز P 10 در آشکارسازها استفاده می شود. فلورسانس اشعه ایکس (XRF) سریع، نسبتا غیر است-تجزیه و تحلیل شیمیایی یا عنصری مخرب سنگ ها، مواد معدنی، رسوبات، سیالات و خاک. هدف آن شناسایی فراوانی عنصری نمونه است.

 

چرا XRD مهم است؟

7.1 پراش سنج اشعه ایکس. پراش اشعه ایکس (XRD) یکی از مهمترین ابزارهای غیرمخرب است که برای تجزیه و تحلیل انواع مواد از مایعات گرفته تا پودرها و کریستال ها استفاده می شود. کریستال ها آرایه های منظمی از اتم ها هستند و اشعه ایکس را می توان امواج تابش الکترومغناطیسی در نظر گرفت.

 

XRD کیفی است یا کمی؟

تکنیک های XRD از کیفی تا نیمه کمی تا تجزیه و تحلیل کامل کمی رایتولد متفاوت است.. هر تکنیک سطوح مختلفی از دقت و دقت را متناسب با میزان کار مورد نیاز برای بهبود دقت از طریق آماده‌سازی نمونه، اجرای ابزار و تجزیه و تحلیل ارائه می‌دهد.

 

هزینه XRD چقدر است؟

کریستالوگرافی اشعه ایکس

تعیین سلول واحد بدون هزینه بدون هزینه
مجموعه داده های جزئی هر نمونه 150 دلار 250 دلار برای هر نمونه
گردآوری کامل داده ها 275 دلار برای هر نمونه 450 دلار برای هر نمونه
اصلاح ساختار 275 دلار برای هر نمونه 450 دلار برای هر نمونه
نمایه سازی چهره / پراش پودر 50 دلار در ساعت 80 دلار در ساعت

 

آیا XRF می تواند همه عناصر را شناسایی کند؟

در تئوری XRF توانایی تشخیص تشعشع اشعه ایکس از تقریباً همه عناصر را دارد بسته به طول موج و شدت اشعه ایکس برخوردی.

 

آیا XRF می تواند کربن را تشخیص دهد؟

XRF محدودیت هایی برای اندازه گیری عناصر دارد. XRF نمی تواند برای اندازه گیری عناصر سبک تر از منیزیم استفاده شود. این محدودیت XRF باعث می‌شود به دلیل عدم توانایی آنالایزرهای XRF در اندازه‌گیری کربن، موادی مانند فولاد کربنی، فولادهای ضدزنگ کم کربن و مواد کم آلیاژ را درجه‌بندی کند.

 

آیا XRF می تواند هیدروژن را تشخیص دهد؟

چه چیزی را نمی توانید با XRF اندازه گیری کنید؟ عناصری که در جدول تناوبی سبک‌ترین هستند (زیر منیزیم – به عنوان مثال، هیدروژن، کربن، نیتروژن، اکسیژن و سدیم) دارای اشعه ایکس هستند که برای بازگشت به آشکارساز و شمارش آن‌ها بسیار ضعیف است.15 فروردین 1398 AP

 

آیا XRF می تواند کلر را تشخیص دهد؟

سنسور XRF تنها می تواند احتمال آلودگی PCB را تشخیص دهد. کلر را تشخیص می دهد، اما نمی تواند بین دو گونه کلر تمایز قائل شود. بنابراین، در صورت یافتن کلر، باید آزمایشات بیشتری برای تعیین اینکه آیا ترکیبات کلردار PCB هستند یا خیر، انجام شود.

مشاهده
کاربرد دستگاه hplc در آزمایشگاه های تشخیص طبی

 

آتش چگونه طلا را آزمایش می کند؟

طلای واقعی و خالص، وقتی در معرض شعله قرار می گیرد، پس از مدتی با گرمتر شدن روشن تر می شود، اما تیره نمی شود.. قطعات طلای تقلبی، مانند طلای فیک (در واقع پیریت، یک سولفید آهن) و قطعات ساخته شده از برنج، آهن یا آلیاژهای مس در معرض آتش تیره یا تغییر رنگ می دهند.

 

XRF دستی چیست؟

آنالایزرهای XRF دستی با اندازه گیری اشعه ایکس فلورسنت (یا ثانویه) ساطع شده از نمونه هنگامی که توسط منبع پرتو ایکس اولیه برانگیخته می شوند، کار می کنند. هر یک از عناصر موجود در یک نمونه مجموعه ای از پرتوهای فلورسنت مشخصه ایکس یا «اثر انگشت منحصر به فرد» تولید می کند.

 

طیف سنج های XRAY چگونه کار می کنند؟

یک طیف سنج پرتو ایکس از پرتو متمرکزی از ذرات باردار برای تحریک پرتوهای ایکس در نمونه استفاده می کند و در نتیجه امکان تجزیه و تحلیل کمی و کیفی مواد را فراهم می کند.

 

آیا طلا به آهنربا می چسبد؟

چه باید کرد: آهنربا را روی طلا نگه دارید. اگر طلای واقعی باشد به آهنربا نمی چسبد. (واقعیت جالب: طلای واقعی مغناطیسی نیست.) از طرف دیگر، طلای تقلبی به آهنربا می چسبد.

 

دقیق ترین تست طلا چیست؟

دقیق ترین و بی ضررترین روش در تست طلا، استفاده از دستگاه های تست الکترونیکی یا XRF Thermo است. هم ارزیاب های حرفه ای و هم صاحبان طلا می توانند از این روش تایید شده استفاده کنند تا ترکیب دقیق قطعه طلای شما را به شما بگویند.

 

آیا می توانید طلا را با مولتی متر تست کنید؟

اهم متر ابزاری ایده آل برای آزمایش طلا است. اهم متر، وسیله ای که برای اندازه گیری مقاومت الکترونیکی استفاده می شود، ابزاری ایده آل برای آزمایش طلا است.

 

 

دستگاه XRF مدل XL5لطفا جهت مشاهده فروشگاه دستگاه XRF لطفا کلیک فرمایید

 

 

محدودیت XRF چیست؟

با این حال، محدودیت‌هایی برای XRF به‌عنوان یک روش تحلیلی وجود دارد که در شرایط خاص می‌تواند معایبی باشد: اتکای EDXRF به کمیت می‌تواند اندازه‌گیری‌ها را محدود کند، به طوری که 5 تا 10 میلی‌لیتر معمولاً حجم معمولی مورد نیاز برای بهترین عملکرد است. همچنین می تواند در اندازه گیری عناصر سبک تر با محدودیت هایی روبرو شود.

 

XRF چه فلزاتی را می تواند تشخیص دهد؟

رایج ترین عنصر تعیین شده در این برنامه سرب (Pb) است، اما این واحد همچنین قادر به تشخیص جیوه (Hg)، کادمیوم (Cd)، سلنیوم (Se) و بسیاری دیگر است. XRF دستی همچنین در تجزیه و تحلیل آثار هنری و باستان شناسی و همچنین برای تحقیق در مورد تجزیه و تحلیل تقریباً هر نمونه بسیار محبوب شده است.

 

آیا XRF می تواند اکسیژن را تشخیص دهد؟

معمولا ED-XRF نمی تواند اکسیژن را تشخیص دهدو نمونه اغلب مخلوطی از اکسیدهای فلزی است، در چنین شرایطی می توان از «تجزیه و تحلیل اکسیدها» استفاده کرد. دستگاه XRF معمولاً Si، Fe، … را تشخیص می دهد، اما نمی تواند اکسیژن را تشخیص دهد.

 

تفاوت XRF و XRD چیست؟

تفاوت XRD و XRF چیست؟ XRD می تواند حضور و مقدار گونه های کانی را در نمونه تعیین کند و همچنین فازها را شناسایی کند. XRF جزئیات ترکیب شیمیایی یک نمونه را ارائه می دهد، اما نشان نمی دهد که چه فازهایی در نمونه وجود دارد.

 

چرا XRF نمی تواند عناصر نور را تشخیص دهد؟

عناصر سبک دارای سطوح انرژی هستند که به اندازه کافی پایین است که برای فرار از نمونه بدون جذب تلاش می کنند. برای اشعه ایکس فلورسنت که از نمونه فرار می کند، برخی از آنها نمی توانند در هوای بین نمونه و ابزار نفوذ کنند تا به آشکارساز برسند.

 

منبع XRF چیست؟

در بیشتر موارد برای XRF، منبع یک لوله اشعه ایکس است. جایگزین ها منبع رادیواکتیو یا سنکروترون هستند. دو نوع اصلی از ابزار XRF وجود دارد: فلورسانس پرتو ایکس پراکنده انرژی (EDXRF) و فلورسانس اشعه ایکس پراکنده با طول موج (WDXRF).

 

آیا XRF می تواند ترکیبات را تشخیص دهد؟

XRF صرفاً یک روش تشخیص برای عناصر است و نه برای ترکیبات. همانطور که قبلاً اشاره شد XRF قادر به تعیین ترکیبات آلی نیست. بنابراین، من استفاده از کروماتوگرافی گازی همراه با آشکارساز جرم (GC-MS) را توصیه می کنم.

 

کاربردهای XRF دستی

ضایعات فلزی

بازیافت ضایعات شامل بازیافت، دسته بندی و فرآوری ضایعات فلزی است تا بتوان آن را به عنوان ماده اولیه در تولید کالاهای جدید معرفی کرد. XRF دستی روشی سریع و قابل اعتماد برای مرتب‌سازی ضایعات فلزات آهنی و غیرآهنی است. همچنین می تواند ترکیب شیمیایی کامل ضایعات فلزی را فراهم کند و عناصر ناخواسته یا “ولگرد” را تنها در چند ثانیه شناسایی کند.

آنالیز فلزات با XRF قابل حمل

تجزیه و تحلیل PMI و آلیاژ

وقتی صحبت از شناسایی مواد مثبت (PMI) به میان می آید، بروکر یک روش تجزیه و تحلیل سریع، آسان و کاملاً غیر مخرب برای هر جزء فلزی ارائه می دهد: تفنگ های XRF PMI، که آنالایزرهای آلیاژی دستی نیز نامیده می شوند.

در هر صنعتی که هستید، قابلیت اطمینان، قابلیت ردیابی و ایمنی اجزای آلیاژی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آلیاژها را با XRF قابل حمل آنالیز کنید

تجزیه و تحلیل خاک در محل

آنالایزرهای قابل حمل XRF به ابزار انتخابی برای تجزیه و تحلیل خاک در هنگام شناسایی، اصلاح و پایش مکان‌های خاک آلوده تبدیل شده‌اند. تنها با 30 تا 60 ثانیه در هر نمونه، داده های سریع و دقیق را می توان در چند ساعت به جای هفته ها به دست آورد، این اطمینان را می دهد که پروژه شما ضرب الاجل خود را برآورده می کند و از بودجه فراتر نمی رود. XRF غیرمخرب است. تراکم نمونه‌برداری عامل کلیدی در نمایه‌سازی آلودگی است.

خاک را با XRF قابل حمل آنالیز کنید

تجزیه و تحلیل ایمنی مواد غذایی

راه حل های قابل حمل XRF بروکر تجزیه و تحلیل چند عنصری را با روش های آماده یا سفارشی ارائه می دهد تا نتایج قابل اجرا در هر مرحله از فرآیند تولید مواد غذایی – از وجود مواد مغذی عنصری مورد نیاز گرفته تا تهدید آلاینده های عنصری و فلزی را ارائه دهد.

با XRF قابل حمل از ایمنی اطمینان حاصل کنید

آنالایزرهای قابل حمل گوگرد

XRF دستی/قابل حمل برای آنالیز عنصری سوخت، روغن و سایر مواد پتروشیمی.

آنالایزرهای قابل حمل گوگرد بروکر ابزار انتخابی برای غربالگری سریع گوگرد در نفت کوره هوانوردی یا دریایی (تطابق با مقررات MARPOL) هستند.

صفحه نمایش گوگرد با XRF قابل حمل

XRF دستی برای هنر و باستان سنجی

بروکر به لطف ظرفیت خود برای شناسایی عناصر کاملاً غیر مخرب، به گزینه واقعی برای کاربردهای هنر و باستان سنجی تبدیل شده است. این خود را به طیف گسترده ای از کاربردها، مانند بررسی نمونه های غیر یکنواخت، تعیین منشأ یک شی با ارزش، یا به دست آوردن داده های عنصری برای بررسی ژئوشیمیایی می دهد.

آنالیز هنر با XRF قابل حمل

تجزیه و تحلیل عنصری مواد معدنی

XRF قابل حمل و دستی Bruker برای مواد معدنی به شما این امکان را می دهد تا تجزیه و تحلیل عناصر در زمان واقعی نمونه های کانی شناسی و زمین شناسی را انجام دهید.

آشکارساز رانش سیلیکون بروکر (SDD) تجزیه و تحلیل سریع‌تر را با صرف تنها چند ثانیه برای انجام یک آنالیز معمولی معدنی تسهیل می‌کند – این سرعت پنج برابر سریع‌تر از نسل‌های قبلی آنالیزورها است.

 

 

 

جهت مشاوره و خرید با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.