چگونه از کروماتوگرافی گازی (GC) برای اکتشاف نفت استفاده می شود؟

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۳/۲۶

چگونه از کروماتوگرافی گازی (GC) برای اکتشاف نفت استفاده می شود؟

جستجوی نفت و گاز یک تلاش پیچیده است که توسط زمین شناسان و ژئوفیزیکدانان نفت هدایت می شود. آنها در اعماق زمین یا بستر دریا به دنبال بقایای میکروسکوپی گیاهان و حیوانات کوچکی هستند که میلیون ها سال پیش می زیسته اند. وابستگی ما به نفت و گاز یا سوخت‌های فسیلی ممکن است در برخی از بخش‌ها مانند سوخت خودرو و تامین انرژی رو به کاهش باشد، اما نفت و گاز همچنان مورد نیاز هستند زیرا مواد اولیه بسیاری از مواد شیمیایی را فراهم می‌کنند. بنابراین، بیایید نگاهی گذرا به یکی از راه‌هایی بیندازیم که کروماتوگرافی گازی (GC) می‌تواند به دانشمندان در یافتن نفت کمک کند.

تشکیل نفت

نفت از بقایای فسیل شده گیاهان و جانوران کوچکی که بین 10 تا 600 میلیون سال پیش در دریاها و اقیانوس ها مرده اند به دست می آیند. وقتی مردند، به ته فرو رفتند و زیر ماسه و گل مدفون شدند. ارگانیسم‌ها در طول سال‌ها از بین رفتند و میکروارگانیسم‌ها آنها را در محیطی با اکسیژن ضعیف تجزیه کردند. مواد آلی با رسوبات مخلوط شده و شیل سنگ رسوبی تشکیل شد.

لایه های بیشتری در بالا تشکیل شد و این باعث افزایش فشار و گرما روی شیل – یا سنگ منشأ – شد که منجر به تجزیه مواد آلی در شیل به نفت و گاز شد. اینها از سنگ منشا جاری شده و در مخازن تشکیل دهنده سنگ آهک متخلخل یا ماسه سنگ که بین لایه های سنگ نفوذ ناپذیر جمع شده اند جمع می شوند.

مشاهده
موارد استفاده رفرکتومتر-ضدیخ،عسل،لبنیات،قهوه،اوره،شوری،آبمیوه

پیدا کردن نفت

یافتن ذخایر نفت و گاز جایی است که ژئوفیزیکدانان و زمین شناسان نفت واقعاً پول خود را به دست می آورند. آنها ابتدا محل گیر افتادن نفت را شناسایی می کنند. این بدان معناست که انواع مناسب سنگ منشأ و سنگ مخزن به همراه ابزاری برای به دام انداختن نفت یعنی سنگ نفوذ ناپذیر باید وجود داشته باشد. این تحلیل با استفاده از لرزه نگارها، گرانش سنج ها و تصاویر ماهواره ای انجام شده است.

مرحله بعدی نمونه برداری از سنگ، گل و نفت است. سپس می توان این نمونه ها را با استفاده از کروماتوگرافی گازی (GC) با دتکتور یونیزاسیون شعله (GC-FID) بررسی و تجزیه و تحلیل کرد.کروماتوگرافی گازی (GC) می‌تواند به تیم اکتشاف تصویری از آنچه در آنجا وجود دارد، از جمله منبع نفت، قدمت آن و آلودگی‌هایی که وجود دارد ارائه دهد. با استفاده از این اطلاعات، تیم اکتشاف نفت می تواند تجزیه و تحلیل کند که چه مقدار نفت در آنجا وجود دارد و مهمتر از آن، چه مقدار نفت می توانند از نظر تجاری بازیافت کنند.

نفت ممکن است برای همه فنجان چای نباشد، اما بدون نفت – و اکتشاف و کروماتوگرافی نفت – بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی روزمره خود بدیهی می دانیم کمیاب می شوند.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.