آیا روغن زیتون خاصیت ضد سرطانی دارد؟بررسی باکروماتوگرافی مایع

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
زیتون , HPLC

آیا روغن زیتون خاصیت ضد سرطانی دارد؟ – بررسی با کروماتوگرافی مایع (HPLC)

 

استخراج روغن زیتون بکر یک محصول بسیار ارزشمند برای بسیاری از کشورهای اطراف دریای مدیترانه است. روغن زیتون بکر یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای است و اعتقاد بر این است که فواید سلامتی دارد. این روغن به دلیل طعم و عطر آن معروف است- یکی از معدود روغن های گیاهی است که به صورت خام مصرف می شود.

اما همه روغن‌های زیتون بکر برابر نیستند – همانطور که با هر نگاهی به قفسه سوپرمارکت‌ها انواع مختلف آن را شما می بینید. مطالعه اخیر منتشر شده در Annals of Food Science and Technology – روغن زیتون به عنوان منبع بالقوه آنتی اکسیدان و عوامل ضد سرطان – مزایای بالقوه سلامتی دو نوع را مقایسه کرده و شواهدی را نشان می دهد که روغن زیتون ممکن است اثرات ضد سرطانی داشته باشد.

محصول درجه یک

روغن زیتون بکر یک محصول درجه یک است که از میوه های تازه زیتون به روش های مکانیکی استخراج می شود. این شامل فشار دادن و سانتریفیوژ کردن است، اما در طول پردازش از حرارت، حلال یا تصفیه استفاده نمی شود. صدها نوع زیتون رشد می‌کند، و مانند کشت انگور برای تولید شراب، شرایط و شیوه‌های محلی می‌تواند نقش مهمی در طعم، بو و ظاهر روغن زیتون نهایی داشته باشد.

یک گزینه سالم

رژیم غذایی مدیترانه ای با مزایای سلامتی بسیاری از جمله بیماری های قلبی عروقی، بیماری های عصبی و انواع خاصی از سرطان همراه است. برخی از این فواید تا حدی به دلیل فوایدی است که با مقدار روغن زیتون بکر مصرف شده توسط مردم مدیترانه مرتبط است. تصور می شود که فواید روغن زیتون بکر به دلیل ترکیبات فنلی فعال بیولوژیکی موجود در روغن زیتون بکر است.

مشاهده
ارزیابی سمیت و کیفیت نمونه‌ها با استفاده از راهکارهای جامع طیف‌سنجی اتمی

بسیاری از مطالعات in vivo و in vitro، با استفاده از انسان و حیوان، فواید سالمی را که ترکیبات فنلی روغن زیتون می توانند به همراه داشته باشند، نشان داده اند. اینها بر روی عوامل فیزیولوژیکی مختلف از جمله آسیب اکسیداتیو، نشانگرهای التهابی و فعالیت ضد میکروبی اندازه‌گیری شده‌اند. تصور می‌شود که رسیدن زیتون‌ها در کیفیت روغن‌های تولید شده نقش دارد و این می‌تواند بر پایداری، محتوای اسیدهای چرب و محتوای ترکیبات فنلی روغن زیتون بکر تأثیر بگذارد. کار ذکر شده در بالا به تأثیر رسیدن در دو نوع زیتون و مقایسه خصوصیات کیفی آنها و تعیین تأثیر آنها بر عوامل ضد سرطانی پرداخته است.

کروماتوگرافی مایع (HPLC) کیفیت را آنالیز می کند

این تیم به بررسی گونه های زیتون Coratina و Picaul که در مصر رشد می کردند، پرداختند و در سه مرحله مختلف رسیدن نمونه برداری کردند. از جمله ویژگی هایی که آنها تجزیه و تحلیل کردند، محتوای فنلی روغن های استخراج شده بود. آنها از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) استفاده کردند – تکنیکی که در مقاله مورد بحث قرار گرفت

این تیم دریافت که زیتون‌هایی که مدت طولانی‌تری بالغ می‌شوند دارای محتوای فنلی کمتری هستند، این امر باعث کاهش پایداری روغن‌های استخراج‌شده و احتمالاً کاهش مزایای سلامتی روغن‌ها می‌شود، زیرا ترکیبات فنلی به عنوان برخی از ترکیبات اصلی سلامت در روغن زیتون در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین، مطمئن شوید که زیتون های شما کاملاً رسیده هستند تا بهترین فواید سلامتی را داشته باشند.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.

 

مشاهده
دستگاه ویسکومتر و کاربرد آن در صنعت چیست؟