دستگاه GC-MS برای چه مواردی استفاده می شود؟

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
کاربرد دستگاه GCMS

GC-MS برای چه مواردی استفاده می شود؟

GC-MS یکی از شناخته شده ترین تکنیک های کروماتوگرافی خطی است. البته این به این معنی نیست که در سطح جهانی شناخته شده است. در این پست، GC-MS را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد، از جمله راه های زیادی که از آن استفاده می شود.

GC-MS چیست؟

GC-MS مخفف طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی گازی است. این دستگاه یک کروماتوگراف گازی – که نمونه را به یک فاز گاز بخار می کند و آن را به اجزای مختلف جدا می کند – با یک طیف سنج جرمی ترکیب می کند که اجزا را به قطعات یونیزه می شکند. این اجازه می دهد تا آنها را به طور جداگانه برای شناسایی و کمی سازی بهتر تجزیه و تحلیل کنید.

GC-MS علاوه بر استفاده برای آزمایش غیر اختصاصی اجزای مختلف، به عنوان یک آزمایش خاص برای شناسایی مواد بسیار مفید است. به زبان ساده، می تواند یک آزمایش 100٪ خاص برای شناسایی مثبت وجود یک ماده خاص ارائه دهد.

کاربردهای GC-MS

 

کاربرد دستگاه GC/MS در پزشکی قانونی

از GC-MS می توان برای تجزیه و تحلیل نمونه های گرفته شده از مظنونان استفاده کرد تا آنها را به یک جرم مرتبط کند. برای مثال، این می تواند مطابق با نمونه خونی باشد که در صحنه جرم پیدا شده است.

کاربرد دستگاه GC/MS در آتش

این روش همچنین به دلیل استفاده از آن در تجزیه و تحلیل زباله های آتش سوزی مشهور است. GC-MS می‌تواند وجود شتاب‌دهنده‌ها را تأیید کند و به محققان ایده بهتری درباره نحوه شروع آتش‌سوزی بدهد.

مشاهده
آیا ویتامین D با دیابت نوع 2 ارتباط دارد؟مطالعه با کروماتوگرافی مایع

کاربرد دستگاه GC/MS در تشخیص مواد مخدر

یکی دیگر از کاربردهای GC-MS تعیین ترکیبات موجود در بدن انسان با استفاده از نمونه خون یا ادرار است. که منجر به سه برنامه خاص دیگر می شود:

  • داروهای غیر قانونی– از GC-MS می توان برای کشف مواد مخدر غیرقانونی استفاده کرد و به پلیس در اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر کمک کرد.
  • دوپینگ– همچنین می‌تواند توسط آزمایشگاه‌های ضد دوپینگ برای آزمایش نمونه‌های ورزشکار برای داروهای تقویت‌کننده عملکرد استفاده شود.
  • مرگ– در نهایت، GC-MS می تواند مواد موجود در بدن انسان را پس از مرگ شناسایی کند و ایده بهتری از علت مرگ یا هر بازی ناپسند ارائه دهد.

کاربرد دستگاه GC/MS در محیط

با کاهش هزینه تجهیزات GC-MS و افزایش قابلیت اطمینان، این تکنیک نیز به طور گسترده‌تری به عنوان بخشی از مطالعات زیست‌محیطی پذیرفته شده است. می توان از آن برای تشخیص وجود آفت کش ها، VOCs و سایر آلاینده ها استفاده کرد.

کاربرد دستگاه GC/MS در غذا

کاربرد بالا همچنین GC-MS را برای تجزیه و تحلیل محصولات غذایی مفید می کند و به عنوان مثال اطمینان می دهد که آنها توسط آفت کش ها آلوده نمی شوند. علاوه بر این، اغلب برای تجزیه و تحلیل ترکیب محصولات غذایی و نوشیدنی، از جمله ترکیبات طعم و عطر که مشخصات متمایز به آنها می دهد، استفاده می شود.

کاربرد دستگاه GC/MS در فضا

شاید یکی از جالب ترین کاربردهای GC-MS آنالیز نمونه هایی از برنامه های فضایی باشد. GC-MS برای تجزیه و تحلیل اتمسفر زهره به همراه نمونه های گرفته شده از مریخ و یک دنباله دار از خانواده مشتری استفاده شده است.

مشاهده
اتمیزاسیون شعله و کوره ی گرافیتی در آنالیز طیف سنجی جذب اتمی

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.