آیا لیمو می تواند از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند؟

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
فلانوئید لیمو و دستگاه HPLC

چگونه می توان با دستگاه HPLC بررسی کرد که لیمو می توان از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند؟ 

نور خورشید هم برای سلامتی مفید و هم مضر است. نور خورشید هم فواید جسمی و هم فواید روحی دارد. از ترشح ساده هورمون‌ها در مغز گرفته تا تولید ویتامین D، نور خورشید می‌تواند به بهبود خلق و خو و قوی نگه داشتن استخوان‌های ما کمک کند. اما نور خورشید همچنین می تواند به پوست ما آسیب برساند، زمانی که ما برای مدت طولانی در آفتاب داغ و بدون محافظت کافی بیرون می مانیم. و در حالی که آفتاب سوختگی می تواند دردناک باشد و باعث ایجاد یک خواب ناخوشایند شبانه شود – همچنین می تواند باعث سرطان پوست شود. وضعیتی که در نهایت می تواند منجر به مرگ زودرس شود.

راه های زیادی برای محافظت از خود در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید وجود دارد. اما لیمو؟ خوب، این همان چیزی است که تیمی از محققان در چین به دنبال کشف آن هستند – آیا لیمو می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید کمک کند. در مقاله‌ای که به صورت آنلاین در RSC Advances منتشر شده است، این تیم توضیح می‌دهند که چگونه فلاونوئیدهای پوست لیمو می‌توانند به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش قدرتمند خورشید کمک کنند. و کروماتوگرافی نقش کلیدی در جستجو داشت.

اشعه ماوراء بنفش می تواند خطرناک باشد

خورشید تشعشعات الکترومغناطیسی را در طیف وسیعی از طول موج ها ساطع می کند و خوشبختانه برای ما، این شامل طول موج هایی است که به ما امکان می دهد جهان اطراف خود را ببینیم و به رشد حیات در سیاره ای که ما خانه می نامیم کمک می کند. اما خورشید بی‌توجه است و همچنین تشعشعاتی را در طول موج‌هایی می‌فرستد که به طور بالقوه می‌تواند به ما آسیب برساند. اشعه ماوراء بنفش که در محدوده طول موج 200-400 نانومتر منتشر می شود به نام های UVC (200-280 نانومتر)، UVB (280-320 نانومتر) و UVA (320-400 نانومتر) شناخته می شود. UVC توسط ازن موجود در جو مسدود می شود و UVB باعث برنزه شدن، سوزش و علائم پیری می شود. این اشعه UVA با طول موج بلندتر است که می تواند به عمق پوست نفوذ کرده و رادیکال های آزاد را آزاد کند. این رادیکال های آزاد می توانند باعث آسیب DNA و تغییراتی شوند که می تواند منجر به سرطان پوست شود.

مشاهده
دستگاه اسپکتروفتومتر - اصل، انواع،و کاربردهای اسپکتروفتومتر

محافظت بیشتر از پوست با لیمو

در مطالعه ای که در چین انجام شد، محققان تأثیر فلاونوئیدهای پوست لیمو را بر روی پوست موش هایی که در معرض اشعه UVB در طول موج 313 نانومتر قرار داشتند، بررسی کردند. موش‌ها به گروه‌هایی با یک گروه کنترل و دو گروه که هر روز از فلاونوئیدهای پوست لیمو استفاده می‌کردند، تقسیم شدند. نوع فلاونوئیدهای موجود در پوست لیمو با استفاده از کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) تعیین شد. استفاده از کروماتوگرافی مایع برای تجزیه و تحلیل نمونه های غذا در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

محققان دریافتند که فلاونوئیدهای پوست لیمو با استرس اکسیداتیو و التهاب پوست موش ناشی از اشعه ماوراء بنفش تداخل می کند و در نتیجه آسیب اکسیداتیو و التهاب پوست را کاهش می دهد.

آنها دریافتند که فلاونوئیدهای پوست لیمو برخی از آنزیم های آنتی اکسیدانی را افزایش می دهند و بنابراین نقش بیولوژیکی در محافظت از پوست دارند. تحقیقات آتی در مورد اثرات روی پوست انسان مورد نیاز خواهد بود.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.