دستورالعمل نگهداري از دستگاه طیف سنجی جذب اتمی شعله

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
تعمیر دستگاه جذب اتمی

دستورالعمل نگهداري از دستگاه طیف سنجی جذب اتمی شعله


 

این فصل نحوه نگهداری سیستم SpectrAA را شرح می دهد. شما باید یک یادداشت در دفترچه گزارش دستگاه خود از تمام تعمیر و نگهداری انجام شده نگه دارید. قبل از حذف هر سخت افزاری، باید دستگاه را خاموش کنید.

  5.1 برنامه تعمیر و نگهداری

5.1.1 روزانه

❑ سیستم هود را بررسی کنید

❑ منابع گاز را بررسی کنید

❑ همه شیلنگ ها و اتصالات را بررسی کنید

❑ دستگاه را تمیز کنید

❑ برنر را تمیز کنید.

5.1.2هفتگی

❑ لامپ و پنجره های محفظه نمونه را تمیز کنید

❑ فیلتر هوا، اسپری چمبر و تله آبگیر را بررسی کنید.

5.1.3 سالانه

❑ یک مهندس سرویس Varian را برای انجام تعمیرات پیشگیرانه هماهنگ کنید.

5.2 تمیز کردن

5.2.1 عمومی

سطوح دستگاه را به ترتیب زیر تمیز کنید:

  1. وقتی کارتان تمام شد، دستگاه را خاموش کنید و بگذارید خنک شود.
  2. هر سخت افزار موجود در محفظه نمونه را بردارید (در صورت لزوم به دستورالعمل های مربوطه مراجعه کنید).
  3. با استفاده از یک پارچه مرطوب شده با آب، محفظه نمونه، پوشش دستگاه ، محافظ شعله و دودکش را تمیز کنید. در صورت لزوم، از یک شوینده ملایم برای تمیز کردن پوشش استفاده کنید. از پاک کننده های ساینده استفاده نکنید. هنگام آنالیز نمونه های بیولوژیکی، دستگاه را با کلرهگزیدین در اتانول 95 درصد پاک کنید.

  5.2.2 پنجره ها

پنجره ها را به صورت زیر تمیز کنید:

  1. پنجره محفظه نمونه و پنجره‌های محفظه لامپ را با جریان ملایم هوای فیلتر شده یا گاز بی‌اثر یا یک برس پف‌کننده، مانند مواردی که برای تمیز کردن لنزهای دوربین استفاده می‌شود، تمیز کنید.
  2. اگر پنجره ها کثیف هستند، آنها را با استفاده از یک دستمال توری که بین موچین های پلاستیکی نگه داشته شده و با محلول اتانول/آب 50 درصد مرطوب شده است، پاک کنید.

 5.2.3 فیلترها

فیلتر را در خط تامین هوا بررسی کنید و در صورت لزوم تمیز کنید

(دستورالعمل ها همراه با فیلتر است)

5.3 برنر ها

برنر ها باید بعد از هر روز استفاده تمیز شوند، به ویژه اگر محلول های مورد آنالیز دارای محتوای جامد بالا باشند یا از شعله غنی از اکسید نیتروژن-استیلن استفاده شده باشد. اگر به طور منظم تمیز نشوند، رسوبات سختی که جدا کردن آنها دشوار است ممکن است ایجاد شود.

✰✰✰ نکته 

تشخیص تمیز بودن یا نبودن برنر با چشم غیرمسلح غیرممکن است. حتی یک لنز بازرسی با توان پایین نیز سطح آلودگی پایینی را نشان نخواهد داد. بهترین راه استفاده از یک میکروسکوپ دوچشمی است که به شما امکان می دهد داخل شکاف برنر را به پایین نگاه کنید.

    5.3.1  تمیز کردن برنر


هشدار

برنر به درستی مونتاژ، مهر و موم شده و در حین ساخت،تست فشار می شود. برای جلوگیری از نشت گاز و فلاش بک که ممکن است منجر به مرگ، جراحت یا آسیب مالی شود، برنر هرگز نباید جدا شود. همیشه از روش صحیح برای تمیز کردن شیار برنر استفاده کنید، زیرا استفاده از برنر با شکاف بزرگ می تواند باعث فلاش بک شود.


برای تمیز کردن برنر:

  1. دودکش، محافظ شعله و پنل جلوی محفظه نمونه را از دستگاه خارج کنید.
  2. با بلند کردن مجموعه برنر به سمت بالا برنر را از اسپری چمبر خارج کنید. این ممکن است به یک حرکت پیچشی خفیف نیاز داشته باشد.
  3. برنر را در اسید نیتریک رقیق (5%) معکوس کنید تا شکاف کاملاً در اسید غوطه ور شود. بگذارید یک شب بماند تا رسوبات آن نرم شود.
  4. با آب مقطر بشویید و برنر معکوس شده را در حمام اولتراسونیک حاوی مواد شوینده آزمایشگاهی رقیق (مانند( Decon 90) به مدت تقریبی 10 دقیقه قرار دهید.
  5. با آب مقطر بشویید و بگذارید خشک شود.

✰✰✰ نکته     

برای تسریع در خشک شدن، برنر را با کاغذ یا حوله بدون پرز خشک کنید و سپس از هوای بدون روغن فشرده یا گاز بی اثر استفاده کنید.

  1. یک کارت ویزیت غیر فلزی یا نوار تمیز کننده و تراز برنر واریان(شماره قطعه 99 100539 00 ) را در شکاف برنر قرار دهید و مقدار کمی مایع پولیش فلزی مانند(براسو ) را در هر طرف درست بالای شکاف برنر بریزید.
  2. کارت را در شکاف (عمود بر بالا)به سمت بالا و پایین بکشید تا هر گونه رسوبی که ممکن است در شکاف وجود داشته باشد حذف شود.

     ✒  توجه داشته باشید

اگر رسوبات به سختی چسبیده شوند، حذف آنها ممکن است به مقداری تلاش نیاز داشته باشد و ممکن است چندین کارت لازم باشد. امکان دیگر استفاده از نوار پلاستیکی است که نازکتر از ابعاد شیار برنر است.

 

احتیاط

تحت هیچ شرایطی نباید از نوار یا ابزار فلزی روی شکاف برنر یا در داخل آن استفاده کرد زیرا باعث خراشیدگی سطح و افزایش سریع کربن یا سایر مواد جامد می شود.

 

  1. مقداری براسو یا یک پولیش مشابه را روی یک پارچه قرار دهید و در امتداد بالای شکاف بمالید. برای رسوبات به خصوص سخت، ممکن است لازم باشد از ناخن انگشت یا یک کاردک چوبی یا پلاستیکی استفاده شود. لبه های نازک بالایی در دو طرف شکاف برنر باید براق باشند تا نشان دهند که تمام رسوبات پاک شده اند.
  2. برنر را کاملاً بشویید، ترجیحاً دوباره در حمام اولتراسونیک، تا تمام آثار پولیش پاک شود.
  3. برنر را خشک کرده و زیر میکروسکوپ بررسی کنید.
  4. در صورت لزوم، تمام یا برخی از مراحل قبلی را تکرار کنید تا شیاربرنر تمیز شود.

توجه داشته باشید خیساندن برنر در اسید نیتریک و استفاده از حمام اولتراسونیک به طور موثر رسوبات شیمیایی نرم داخل شکاف را از بین می برد. حذف رسوبات سخت کربن معمولاً به تلاش فیزیکی قابل توجهی نیاز دارد.

اگر عرض شیار از 0.47 میلی‌متر (0.0185) اینچ برای برنر نیتروزواکساید/استیلن یا 0.54 میلی‌متر (0.021) اینچ برای برنر هوا/استیلن بیشتر شود، برنر را نمی‌توان بازسازی کرد و باید با یک برنر جدید جایگزین شود.

این بخش نحوه برداشتن، جداسازی، تمیز کردن و مونتاژ مجدد نبولایزر را شرح می دهد.

  5.4.1   نگهداری روتین

❏ مجموعه نبولایزر/ اسپری چمبر را در پایان هر روز کاری با حداقل 50 میلی لیتر از حلال مناسب از طریق سیستم کاملاً تمیز کنید.

❏ به طور منظم (روزانه) همه اتصالات را از نظر نشتی با برس و محلول صابون یا محلول نشت یابی اختصاصی آزمایش کنید. هنگام تست نشتی هرگز از برنر استفاده نکنید. قبل از روشن کردن شعله، تمام نشتی ها را برطرف کنید. نبولایزر را از نظر نشتی تست کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، حلقه های اورینگ داخلی را تعویض کنید.

❏ به طور منظم (روزانه) تیوب کاپیلاری را از نظر انسداد، هم در انتهای محلول و هم در محل اتصال آن به تیوب نبولایزر بررسی کنید.

❏ به طور منظم (ماهانه) نبولایزر را همانطور که در زیر توضیح داده شده است بردارید و بررسی کنید، سپس نبولایزر را مجدداً نصب کنید (همانطور که در فصل 2 توضیح داده شد) و میزان جذب را اندازه بگیرید (همانطور که در فصل 4 توضیح داده شد).

 5.4.2    برداشتن بلوک نبولایزر

برای حذف نبولایزر:

  1. شعله را خاموش کنید.
  2. برنر را همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد خارج کنید.
  3. تیوب کاپیلاری را از نبولایزر جدا کنید.
  4. حدود 500 میلی لیتر آب را در بالای اسپریچمبر بریزید تا زباله های سمی یا خورنده را از تیوب تخلیه اسپری چمبر و تله آبگیر خارج کنید.
  5. تیوب را از خروجی تخلیه تله آبگیر جدا کنید. در صورت نصب، تیوب را از خروجی تله آبگیر جدا کنید.
  6. هر دو پیچ نگهدارنده پیچ خورده در کنار بلوک نبولایزر را باز کنید.
  7. مجموعه کامل نبولایزر/ اسپری چمبر را به طرفین (به سمت راست محفظه نمونه) بکشید تا از محل نصب جدا شود و آن را از محفظه نمونه بردارید.
  8. تله آبگیر مایع را با محکم نگه داشتن مجموعه نبولایزر/ اسپری چمبر در یک دست و چرخاندن تله مایع در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت برای باز کردن قفل پایه سرنیزه بردارید.
  9. لوله پلاستیکی تخلیه را از پایین بلوک نبولایزر باز کنید.
  10. بلوک نبولایزر و اسپری چمبر را با محکم نگه داشتن بلوک نبولایزر در یک دست و چرخاندن اسپری چمبر در خلاف جهت عقربه های ساعت برای باز کردن قفل بایونت (bayonet) جدا کنید.
  11. همانطور که در بخش زیر توضیح داده شده است، نبولایزر را جدا کنید.

  5.4.3   جداسازی نبولایزر

طبق مراحل زیر نبولایزر را جدا کنید. در حین انجام این کار، تمام اجزاء را از نظر سایش و خوردگی به دقت بررسی کنید. همه موارد معیوب را تعویض کنید. اگر نبولایزر مسدود شده است، آن را همانطور که در بخش بعدی توضیح داده شد تمیز کنید.

اجزای نبولایزر:

اجزای نبولایزر

 

  1.  Thimble
  2. Locking ring
  3.  Clamp bush guide
  4. Capillary assembly
  5.  O- ring, 1/32 ID x 3/32 OD x 1/32
  6.  Spring
  7. O- ring, 3/16 ID x 5/16 OD x 1/16
  8. Capillary guide
  9. O- ring, 3/16 ID x 5/16 OD x 1/16
  10. Venturi

Thimble تنظیم کننده کپیلاری و حلقه قفل را با باز کردن Thimble  در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت بردارید.

  1. با استفاده از انتهای باریک ابزار نبولایزر ارائه شده،گیره را باز کرده و آن را با دقت از بدنه نبولایزر جدا کنید.
  2. مجموعه کاپیلاری و فنر را بردارید.
  3. قبل از برداشتن ونتوری، باید گلس بید را به طرفین و از ونتوری دور کنید. برای انجام این کار، پیچ گیره را که گلس بید را در بلوک تنظیم کننده محکم می کند، شل کنید و گلس بید را به طرفین حرکت دهید (در صورت لزوم به بخش5.1 مراجعه کنید).
  4. ونتوری را از پشت از طریق بدنه نبولایزر (با استفاده از ابزار پلاستیکی ارائه شده) فشار دهید تا Capillary guide از جای خود خارج شود.
  5. در نهایت، ونتوری را از بدنه نبولایزر خارج کنید.

✒ توجه داشته باشید        

اگر به دلیل کنده شدن رزوه‌ها نیاز به تعویض درج پلاستیکی سفیدی دارید که Thimble در آن پیچ می‌شوند، با استفاده از انتهای دیگر ابزاری که در مرحله 2 بالا استفاده کردید، آن را باز کنید.

   5.4.4 کلینیاز یک نبولایزر مسدود شده استفاده کنید

  1. نبولایزر را بردارید، آن را جدا کرده و همانطور که قبلا توضیح داده شد آن را بررسی کنید.
  2. نبولایزر را در یک پاک کننده اولتراسونیک حاوی 5 درصد محلول شوینده مایع مانند Triton X-100 به مدت 5 تا 10 دقیقه قرار دهید.
  3. اگر حمام اولتراسونیک نتوانست انسداد را برطرف کند، یک سیم تمیزکننده نبولایزر بدون سوراخ (برخی از آنها همراه با نبولایزر هستند) را با دقت از داخل نبولایزر عبور دهید، سپس روش تمیز کردن اولتراسونیک را تکرار کنید.
  4. نبولایزر را در آب مقطر بشویید، سپس اجازه دهید تا خشک شود.
  5. انسداد را در محل اتصال تیوب کپیلاری پلاستیکی و کپیلاری نبولایزر بررسی کنید. اگر انسدادی در آنجا وجود داشت، یا قسمت گرفتگی کپیلاری پلاستیکی را قطع کنید یا یک قطعه جدید قرار دهید.

فقط مقدار مورد نیاز تیوب پلاستیکی را که برای رفع گرفتگی لازم است قطع کنید. کوتاه شدن بیش از حد تیوب باعث افزایش سرعت جذب می شود. پس از بریدن بخش گرفتگی، ممکن است انتهای کپیلاری قبل از نصب آن در نبولایزر، “شعله ور” شود. می توانید این کار را با یک سوزن گرم شده انجام دهید.

   5.4.5  مونتاژ مجدد نبولایزر

مونتاژ نادرست نبولایزرها و اتصال نادرست نبولایزرها به یک طیف سنج جذب اتمی می تواند خطرات انفجار و خطرات آتش سوزی ایجاد کند که می تواند باعث آسیب جدی به پرسنل و آسیب به تجهیزات و اموال شود.

اورینگ اگر می خواهید یک کاپیلار جدید نصب کنید، باید یک راهنما و فنر جدید نیز قرار دهید. اگر مجبور به تعویض هر یک از  هستید، همه آنها را تعویض کنید. همیشه باید اورینگ ها  را به عنوان یک مجموعه جایگزین کنید. اگر از مواد ارگانیک استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که کیت O-ring ارگانیک را متناسب کرده اید. اگر به دلیل کنده شدن رزوه‌ها مجبور به تعویض درج پلاستیکی سفیدی هستید که انگشتان در آن پیچ می‌شوند، از ابزار ارائه‌شده برای برداشتن رزوه قدیمی و قرار دادن رزوه جدید استفاده کنید. برای جزئیات سفارش به فصل 6 مراجعه کنید.

برای مونتاژ مجدد اجزای نبولایزر:

  1. قسمت جلویی بلوک نبولایزر را به سمت بالا نگه دارید.
  2. ونتوری را در بدنه نبولایزر، ابتدا انتهای نازک قرار دهید (از ابزار پلاستیکی ارائه شده برای فشار دادن ونتوری تا جایی که می‌خواهد استفاده کنید).
  3. Capillary guid را در بدنه نبولایزر قرار دهید، در حالی که اورینگ در انتهای آن قرار دارد.
  4. فنر را در بدنه نبولایزر قرار دهید.
  5. ابتدا مجموعه مویرگی، انتهای O-ring را از طریق فنر در بدنه نبولایزر وارد کنید.
  6. ابتدا bush ، انتهای نخ را در بدنه نبولایزر قرار دهید و با استفاده از ابزار ارائه شده، آن را پیچ کنید تا متوقف شود. بیش از حد سفت نکنید.
  7. thimble و حلقه قفل کننده را با دقت روی مویرگ هدایت کنید و آن را روی بدنه نبولایزر بپیچانید. ممکن است لازم باشد قبل از اینکه نخ ها گیر کنند کمی آن را به داخل فشار دهید.

برای دستورالعمل های مربوط به برداشتن، تعویض و تنظیم گلس بید به بخش بعدی مراجعه کنید.

5.5 گلس بید

در این بخش نحوه برداشتن و تعویض گلس بید توضیح داده شده است.

گلس بید را از نظر فرسایش یا آسیب های دیگر بررسی کنید. اگر گلس بید  آسیب دیده یا شکسته است، مراحل زیر را دنبال کنید تا آن را بردارید و گلس بید جدیدی را جا دهید.

  5.5.1  برداشتن گلس بید

برداشتن گلس بید

برای برداشتن گلس بید:

  1. اگر قبلاً این کار را انجام نداده اید، بلوک نبولایزر را از محفظه نمونه بردارید و تله آبگیر مایع، تیوب تخلیه و اسپری چمبر را همانطور که در بخش4.2 توضیح داده شده است، بردارید.
  2. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، پیچ گیره را که گلس بید را در بلوک تنظیم کننده محکم می کند، شل کنید (تقریباً دو دور)

بلوک نبولایزر

  1. پیچ گوشتی با تیغه تخت                      2. پیچ بست
  2. بلوک تنظیم گلس بید
  3. گلس بید را از بلوک نبولایزر خارج کنید و در صورت لزوم از یک حرکت چرخشی استفاده کنید.

          ✒   توجه داشته باشید  

شما فقط باید بقیه این روش را در صورتی انجام دهید که مهره شکسته است و شیشه در بلوک تنظیم کننده به دام افتاده است.

  1. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، پیچ تنظیم کننده گلس بید را ، 3-4 دور باز کنید.

سمت ورودی گاز بلوک نبولایزر

  1. پیچ گیر 2. تنظیم کننده گلس بید
  2. تنظیم کننده گلس بید را باز کرده و بردارید. اگر تنظیم کننده هنگام بازکردن بیرون نیامد، پیچ تله را بیشتر باز کنید.
  3. بلوک تنظیم کننده گلس بید را از بلوک نبولایزر خارج کنید (بعد از برداشتن تنظیم کننده گلس بید باید بیرون بیفتد) و قسمت شکسته گلس بید را از بلوک تنظیم کننده خارج کنید.

✰✰نکته               

اگر جدا کردن بلوک تنظیم کننده به دلیل شکسته شدن شیشه در گلس بید دشوار است، از یک تکه سیم یا مشابه آن برای بیرون آوردن شیشه شکسته از حفره بلوک نبولایزر استفاده کنید.


  هشدار

این روش ممکن است قطعات کوچک شیشه را از بین ببرد. برای محافظت از چشم ها در برابر تکه های شیشه ای پرنده، هنگام انجام این روش همیشه باید از لباس محافظ چشم استفاده شود.


  1. بلوک تنظیم کننده را در بریدگی بلوک نبولایزر قرار دهید و تنظیم کننده گلس بید را با پیچ کردن آن به آرامی به داخل آن بپیچید تا زمانی که با بلوک تنظیم کننده درگیر شود، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است.

بلوک نبولایزر

  1. بلوک تنظیم گلس بید 2. تنظیم گلس بید
  2. تنظیم کننده گلس بید را تا جایی که ممکن است بدون فشار دادن در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.
  3. پیچ تله را 2-3 دور ببندید تا تنظیم کننده گلس بید محکم شود.
توجه داشته باشید همانطور که در بالا نشان داده شده است، بلوک تنظیم کننده گلس بید باید تا حد امکان نزدیک به جلوی بلوک نبولایزر قرار گیرد. این از شکستن گلس بید هنگام نصب گلس بید جدید جلوگیری می کند.

5.5.2     نصب و تنظیم گلس بید

موارد زیر فقط زمانی لازم است که یک گلس بید جدید نصب شده باشد، یا اگر نبولایزر تعویض شده باشد.

1.   در صورت لزوم، گلس بید قدیمی را همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد بردارید.

2.    گلس بید جدید را با احتیاط وارد بلوک نبولایزر کنید و آن را تا جایی که ممکن است به داخل فشار دهید تا گلس بید در گلوی نازل نبولایزر قرار گیرد (بین انتهای ونتوری و مهره باید یک فاصله کوچک تقریباً 0.5 میلی متری وجود داشته باشد).

توجه داشته باشید موقعیت بلوک تنظیم کننده به این معنی است که فقط می توان آن را به جلو تنظیم کرد که  را از نازل دور کند.
  1. پیچ قفل گلس بید ای را با دقت ببندید.
  2. تنظیم کننده گلس بید را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بلوک در وسط برش بلوک نبولایزر ظاهر شود.
  3. بررسی کنید که گلس بید در اثر فشار چرخشی ملایم در بلوک نلغزد.
  4. اجزای نبولایزر و اسپری چمبر را مجدداً مونتاژ کنید و مجموعه کامل را در محفظه نمونه نصب کنید.

این تنظیم گلس بید نزدیک به حداکثر موقعیت حساسیت برای عناصری است که به راحتی اتمیزه می شوند. می توان آن را با آسپیراسیون استاندارد 5 PPM نظارت بر جذب تایید کرد. به تدریج تنظیم کننده گلس بید را ابتدا در جهت عقربه های ساعت و سپس خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سیگنال به حداکثر برسد.

تنظیم حساسیت کاهش‌یافته با چرخاندن تنظیم‌کننده گلس بید در جهت عقربه‌های ساعت به دست می‌آید تا زمانی که سیگنال حدود 40 درصد از حداکثر سیگنال باشد.

Varian Instruments At Work AA-106 تأثیر تنظیمات گلس بید را به تفصیل مورد بحث قرار می دهد.

تعمیر و نگهداری سیستم های طیف سنجی جذب اتمی کوره گرافیتی

 

5.6   اسپری چمبر

مگر اینکه از مواد آلی یا خطرناک استفاده کرده اید، اسپری چمبر را در پایان روز با یک محلول ضعیف حدود 0.1٪ از مواد شوینده مانند( Triton X-100) به مدت 10 دقیقه تمیز کنید.

پس از هر تجزیه و تحلیلی که از مواد آلی یا خطرناک استفاده می شود، باید اسپری چمبر را جدا کرده و تمیز کنید. اگر فقط از محلول های آبی استفاده می کنید، بسته به دفعات استفاده باید این کار را هر 1 تا 4 هفته یکبار انجام دهید.

5.6.1   جداسازی اسپری چمبر

برای جدا کردن اسپری چمبر:

  1. بلوک نبولایزر/مجموعه اسپری چمبر را از محفظه نمونه بردارید و محفظه اسپری را از بلوک نبولایزر همانطور که در بخش4.2 توضیح داده شده است جدا کنید
  2. با وارد کردن یک جسم بی‌حرکت از جلوی اسپری چمبر و فشار دادن مرکز پدل‌ها برای خارج کردن آن‌ها از پشت اسپری، پره‌های همزن را بردارید.

5.6.2   تمیز کردن اسپری چمبر

برای تمیز کردن اسپری چمبر:

  1. اجزای اسپری چمبر را با یک حلال مناسب بشویید، سپس آنها را به طور کامل در مواد شوینده آزمایشگاهی و آب گرم بشویید.
  2. از یک برس بطری برای تمیز کردن داخل اسپری چمبر استفاده کنید.
  3. در صورت لزوم، پره های همزن را در حمام اولتراسونیک تمیز کنید.
  4. تمام قسمت ها را با آب مقطر کاملاً بشویید و کاملاً خشک کنید.
  5. همه اورینگ ها را بازرسی کنید و آنهایی را که ترک خورده یا تغییر شکل داده اند جایگزین کنید. اگر اورینگ ها با آب مقطر خیس شوند، تعویض آسان تر است.
  6. طبق دستورالعمل های فصل 2 اسپری چمبر را دوباره مونتاژ کنید

می توانید از گریس Dow Corning™ High Vacuum به مقدار کم استفاده کنید

حلقه های اورینگ را چرب کنید، فوراً هر اضافی را با یک پارچه تمیز پاک کنید. از گریس هیدروکربن یا سیلیکون استفاده نکنید.

کیت های جایگزین اورینگ از Varian موجود است(برای اطلاعات سفارش به بخش قطعات یدکی مراجعه کنید)

 5.7  تامین گاز

سیلندرهای گاز را طبق دستورالعمل ارائه شده توسط سازنده تعویض کنید. همچنین به بخش اقدامات ایمنی و خطرات در ابتدای این راهنما مراجعه کنید.

هنگام تعویض سیلندر گاز، تمام شیلنگ های گاز را بررسی کنید. هر شیلنگی که علائم آسیب یا خرابی را نشان می دهد، تعویض کنید.

تمام اتصالات را برای نشتی با استفاده از یک محلول تست نشت تجاری، یک شوینده ملایم یا یک نشت یاب الکترونیکی تست کنید.

هنگام تعویض سیلندر گاز:

❑ تمام لوله ها و شیلنگ های تامین گاز را از نظر نشتی بررسی کنید

❑ عملکرد همه تنظیم کننده ها را آزمایش کنید

❑ اطمینان حاصل کنید که شیرهای قطع کننده به درستی کار می کنند.

 

 5.8  D2 لامپ

لامپ D2 هر 1000 ساعت کارکرد تقریبا نیاز به تعویض دارد. اگر نیاز به تعویض مکرر لامپ های D2 دارید، باید برای مشاوره با نمایندگی خدمات شرکت شناسا پرتو ژن تماس بگیرید.

 

برای تغییر لامپ D2:

  1. مطمئن شوید که دستگاه خاموش است. برای خنک شدن لامپ D2 و محفظه،زمان بگذارید.
  2. لامپ هالوکاتد را در صورت نصب در موقعیت 1 بردارید
  3. پیچ شست بالای محفظه لامپ D2 را باز کنید.
  4. از دو پیچ تنظیم لامپ برای بلند کردن مجموعه لامپ از محفظه لامپ استفاده کنید.
  5. دوشاخه سفید انتهای لامپ D2 را از سوکت بیرون بکشید، سپس مجموعه لامپ D2 را به طور کامل از دستگاه جدا کنید.
  6. پیچ سر ستاره در مجموعه نگهدارنده لامپ (که در تصویر زیر با شماره 1 مشخص شده است) را باز کرده و لامپ را به بیرون بکشید.
  7. یک لامپ D2 جدید را از طریق گیره بلغزانید تا دیافراگم (2) با بریدگی صفحه پشتی (3) مانند تصویر زیر تراز شود.
  8. به تصویر زیر مراجعه کنید و لامپ را بچرخانید تا سطح دیافراگم (1) با لبه بالایی براکت (2) موازی شود.
  9. پیچی را که در مرحله 6 باز کردید ببندید تا لامپ در هولدر محکم شود.
  10. دوشاخه لامپ D2 را در محفظه لامپ دوباره وصل کنید.
  11. مجموعه لامپ را در محفظه لامپ تعویض کنید.
  12. پیچ شست بالای محفظه لامپ D2 را تعویض کنید.

توجه داشته باشید پس از نصب، یک لامپ D2 جدید باید تراز شود. برای دستورالعمل نحوه تراز کردن لامپ ها به فصل عملیات مراجعه کنید.
5.9 فیوزها این طیف سنج شامل دو فیوز قابل دسترسی اپراتور است که در پشت دستگاه قرار دارند. برای تعویض فیوز باید دستگاه را از منبع تغذیه جدا کنید و فیوز سوخته را با یکی از نوع و درجه های مشخص شده در بخش مشخصات تعویض کنید.

فیوزها دارای کد مشخص شده روی درپوش هستند مثلا T 2AH250V). این به مشخصه فیوز (‘T’) = تاخیر زمانی، (‘F’) = عملکرد سریع، درجه جریان (بر حسب آمپر، ظرفیت شکست (‘H’) = سنگین،( ‘L’) = کم و رتبه ولتاژ اشاره دارد. بر حسب ولت). این کد باید با کد ظاهر شده در کنار فیوزهولدرها مطابقت داشته باشد.

توجه داشته باشید همیشه اطلاعات چاپ شده در پشت دستگاه را بررسی کنید

برای بررسی فیوز:

  1. دستگاه را از برق اصلی جدا کنید.
  2. نگهدارنده فیوز را که در سمت راست اتصال ورودی برق قرار دارد، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، با استفاده از یک پیچ گوشتی با تیغه صاف در شیار (1) برای اهرم نگهدارنده فیوز (2) از دستگاه خارج کنید.

نگهدارنده فیوز در پشت دستگاه

  1. بررسی کنید که فیوزها از نوع صحیح باشند و آسیبی ندیده باشند. در صورت لزوم، فیوزها را تعویض کنید.
  2. نگهدارنده فیوز دستگاه را تعویض کنید و دستگاه را مجدداً به برق اصلی وصل کنید.

✒   توجه داشته باشید

اگر فیوز به طور مکرر منفجر شود، ممکن است نشان دهنده مشکلات دیگری در آن باشد

برای SpectrAA شما باید با دفتر فروش شناسا پرتو ژن تماس بگیرید و یک تماس خدمات ترتیب دهید.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت شناسا پرتوژن در ارتباط باشید.

۰۲۱-۲۲۹۱۹۴۷۴
۰۲۱-۲۲۹۱۹۷۲۰

 

مشاهده
نحوه نصب و راه اندازی هیدرید ژنراتور VGA77 اجیلنت