آنالیز سرب شیر با دستگاه طیف سنجی جذب اتمی کوره

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
آنالیز شیر با دستگاه جذب اتمی

شیر یکی از گروه های غذایی اساسی در رژیم غذایی انسان است، هم به عنوان لبنیات مختلف و هم در حالت اولیه.

رسوایی شیرخشک آلوده چینی در سال 2008 باعث افزایش آگاهی عموم مردم در مورد احتمال آلودگی شد. این امر منجر به نظارت و تنظیم دقیق محصولات لبنی شده است زیرا چین با تقاضاهایی – هم از داخل و هم از خارج – برای بهبود سابقه ایمنی غذایی خود مواجه است.

به خوبی ثابت شده است که سرب (Pb) سمی است و باعث آسیب به سیستم عصبی می شود. این یک اثر مضر به ویژه بر روی کودکان خردسال دارد و از دهه 1970 یک نگرانی عمده بوده است. طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت (WHO)، حد مجاز سرب در آب آشامیدنی 10 میکروگرم بر کیلوگرم (بخش در میلیارد، ppb) است.

پس از بررسی عمیق متون سم شناسی، دستورالعمل نظارتی چین برای بالاترین سطوح مجاز محتوای سرب بر روی 20 میکروگرم بر کیلوگرم (ppb وزن مرطوب) در شیر خشک (استفاده از شیر به عنوان ماده خام اندازه گیری شده توسط شیر مایع) به‌دست‌آمده از فرم پودری و 50 میکروگرم بر کیلوگرم (ppb) در شیر تازه تنظیم شده است.

به طور سنتی، آنالیز سرب یکی از کاربردهای اولیه طیف سنجی جذب اتمی کوره گرافیت (GFAAS) در سطح جهانی بوده است.

در حال حاضر، چارچوب نظارتی چینی روش استاندارد تایید شده برای آنالیز سرب مشخص کرده است که GFAAS تکنیک مناسب برای داوری اجباری در آزمایش مواد غذایی است.

برای حصول اطمینان حمایت از مصرف کننده، آنالیز باید حساس، کارآمد و ارزان باشد تا بتوان به طور فزاینده ای به نظارت موثر دست یافت. از آنجایی که GFAAS یک تکنیک بالغ است، به خوبی شناخته شده است و به طور معمول توسط تکنسین ها استفاده می شود و آن را برای این تشخیص مناسب می کند. آماده سازی نمونه بخش کلیدی یک آنالیز است، و در عین حال، می تواند زمان بر باشد.

مشاهده
اصول ، نحوه کارکرد ، انواع و کاربرد دستگاه PCR

به طور معمول، شیر را می توان به عنوان امولسیون یا کلوئیدی از گلبول های چربی کره در یک مایع مبتنی بر آب شناسایی کرد. اجزای شیر خام به طور مشخص از گونه ای به گونه دیگر متفاوت است، اما به طور کلی حاوی مقادیر قابل توجهی لاکتوز، چربی پروتئین و مواد معدنی و همچنین ویتامین ها است.

با توجه به تداخل نسبی که از چنین ماتریس پیچیده ای حاصل می شود، معمولاً تجزیه کل نمونه های شیر قبل از اندازه گیری با هضم مایکروویو توصیه می شود.

با این حال، این رویکرد بسیار وقت گیر است و الزامات نظارتی دقیقی در مورد تضمین کیفیت ایجاد می کند. بنابراین، زمانی که رقت ساده غلظت‌های سرب که در سطح میکروگرم بر کیلوگرم در محلول نهایی مشخص می‌شوند، ممکن است به آلودگی محیطی بسیار حساس باشد.

برای دور زدن این مسائل، این مطالعه یک روش رقیق‌سازی ساده و مستقیم برای آماده‌سازی نمونه، به دنبال آنالیز خودکار با استفاده از GFAAS را شرح می‌دهد.

این روش به طور قابل توجهی آماده سازی نمونه را کاهش می دهد و خطر آلودگی را به حداقل می رساند و در عین حال سرعت آنالیز را حفظ می کند

نتیجه گیری

در نتیجه، روشی که شامل رقت نمونه با استفاده آسان و خودکار تشخیص PinAAcle 900T GFAAS است می توان برای اندازه گیری موفق و دقیق سرب در محصولات لبنی مختلف استفاده کرد.

کاهش جابه جایی نمونه به طور قابل توجهی پتانسیل تلفات یا آلودگی را کاهش می دهد. لبه برش THGA خطر تداخل شیمیایی را به حداقل می رساند، که حد تشخیص خوبی را در محدوده طبیعی سرب که ممکن است با آن مواجه شود ارائه می دهد.

مشاهده
پراکندگی و تفکیک نور در طیف سنجی جذب اتمی-بخش هفتم

این روش همچنین باید برای آنالیز نمونه هایی با محتوای چربی معادل و ماتریس های پیچیده در نظر گرفته شود. ICP-MS آنالیز چند عنصری و حساسیت فوق العاده را ارائه می دهد.

با این حال، به دلیل سرمایه گذاری اولیه و هزینه بالای آن، بر خلاف GFAAS تکنیک THGA ممکن است بهترین انتخاب برای یک تحلیل ساده تک عنصری نباشد.

GFAAS نه تنها گزینش پذیری عالی، حساسیت و استفاده عملیاتی ساده را ارائه می دهد، بلکه تحمل بالایی را در برابر ماتریس های پیچیده نیز ارائه می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت شناسا پرتوژن در ارتباط باشید.

۰۲۱-۲۲۹۱۹۴۷۴
۰۲۱-۲۲۹۱۹۷۲۰

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.