طیف سنجی جذب اتمی شعله-بخش پنجم

شناساپرتوژن ۱۴۰۰/۰۳/۰۱

طیف سنجی جذب اتمی شعله

“آموزش رسمی به شما زندگی میاموزد، آموزش خود به شما ثروت می بخشد” Jin Rohn

اتمی سازی نمونه ، اتمهای حالت پایه را ایجاد می کند که برای انجام جذب اتمی لازم است. این شامل استفاده از انرژی حرارتی برای شکستن پیوندهایی است که اتم ها را به هم نگه می دارد.

مجموعه کامل اتمیزه سازی شامل موارد زیر است:

  • نبولایزر
  • محفظه اسپری
  • سرمشعل

در زیر هر یک از اجزای  اتمیزه به تفصیل بحث شده است

نبولایزر

نبولایزر نمونه مایع را به یک اسپری یا آئروسل تبدیل می کند. به منظور تهیه نبولاسیون کارآمد برای محلولهای مختلف نمونه (آبی یا آلی ، اسیدها یا بازها و غیره) نبوبایزر باید قابل تنظیم و مقاوم در برابر خوردگی باشد. از فولاد ضد زنگ معمولاً استفاده می شود اما برای محلول های خورنده از مواد مقاوم در برابر خوردگی از قبیل پلاستیک بی اثر ، Pt / Ir یا آلیاژ Pt / Rh نیز استفاده می شود.از حساسیت بالا در ترکیب با مهره سرامیکی بی اثر می توان برای افزایش کارایی نبولاسیون برای کمترین حد تشخیص استفاده کرد.

 

نبولایزر

دستگاه نبولایزر

طیف سنجی جذب اتمی شعله

طیف سنجی جذب اتمی شعله

 

 

محفظه اسپری

آئروسل حاصل از نبولایزر به محفظه مخلوط/اسپری هدایت می شود. در این محفظه ، آئروسل با سوخت و گازهای اکسیدان مخلوط شده و به سر مشعل منتقل می شود. فقط کسری از نمونه معرفی شده توسط نبولایزر برای آنالیز استفاده می شود. یک دستگاه ضربه ای از رسیدن قطرات بزرگتر به مشعل جلوگیری می کند زیرا این امر باعث می شود تا بخار نمونه و اتمی آن از طریق انتقال کوتاه از طریق شعله به تأخیر بیفتد. فقط قطرات ریز  به سرمشعل منتقل می شوند.

مشاهده
محدوده آنالیز اسپکتروسکوپی-بخش اول

دستگاه ضربه ای مانند اسپویلر جریان یا مهره موثر در خروجی جریان آئروسل نبولایزر تراز می شود. اسپویلر جریان در حذف قطرات بزرگ کارآمدتر است در حالیکه مهره موثر کمتر قطرات بزرگ را از بین می برد و از آنجا که نمونه بیشتری به مشعل هدایت می شود حساسیت بهتری از خود نشان می دهد. با این حال ، افزایش تعداد قطرات بزرگ ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد و تداخل را افزایش دهد.

مهره های ضربه ای شیشه ای و سرامیکی میتواند مشکلات حافظه و آلودگی در مقایسه با اسپویلرجریان بی اثر شیمیایی ایجاد کند و به همین دلیل اسپویلر جریان برای کارهای معمول و حساسیت بیشتر مهره ترجیح داده می شود.

. نمونه اضافی از طریق یک فاضلاب از محفظه پیش مخلوط خارج می شود. تخلیه از یک دام مایع برای جلوگیری از خروج گازهای احتراق از طریق خط تخلیه استفاده می کند. داخل محفظه اسپری با مواد پلاستیکی قابل خیس شدن پوشانده شده است تا تخلیه  نمونه اضافی را فراهم کند و از حافظه محفظه مشعل جلوگیری کند. یک محفظه مشعل با تخلیه آزادانه به سرعت در کمتر از دو ثانیه برای پاسخ به تغییرات نمونه به سرعت به تعادل می رسد.

 

 

محفظه اسپری نبولایزر

 

سر مشعل

سر مشعل ها از تیتانیوم ساخته شده اند تا مقاومت زیادی در برابر گرما و خوردگی ایجاد کنند. 10 سانتی مترشکاف مشعل برای شعله های آتش استیلن -هوا توصیه می شود. طول طولانی آن بهترین حساسیت را ایجاد می کند. یک سر مشعل 5 سانتی متری ویژه برای کاربردهای شعله اکسید نیتروژن – استیلن توصیه می شود. شعله می تواند چرخانده شود تا حساسیت کاهش یابد

مشاهده
تداخل در طیف سنجی جذب اتمی-بخش هشتم

در صورت نیاز به کاهش حساسیت ، سر مشعل استیلن -هوا 5 سانتی مترشکاف منفرد موجود است. می توان آن را چرخاند تا حساسیت بیشتری ایجاد کند و دارای شکاف گسترده ای برای جلوگیری از مسدودشدن است

یک سر مشعل 3 شکاف برای آنالیز نمونه هایی با غلظت بالای جامدات محلول طراحی شده است.

اکثر عناصر را می توان با استفاده از شعله های استیلن هوا که دارای دامنه دمایی بالا از 2150 درجه سانتیگراد – 2300 درجه سانتیگراد هستند ، تجزیه و تحلیل کرد.

شعله های اکسید نیتروژن – استیلن دمای 2600 تا 2800 درجه سانتیگراد را بدست می آورند و می توانند برای تجزیه و تحلیل عناصر نسوز که در دماهای پایین اکسیدهای پایدار تشکیل می دهند ، استفاده شوند.

 

سر مشعل نبولایزر

سر مشعل نبولایزر

بخش بعدی شما را با اتمیزاسیون کوره گرافیت با حساسیت بالا آشنا می کند.

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.