مقدمه ای بر کروماتوگرافی گازی (GC) و اجزای سازنده آن-(فصل 2)

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
دستگاه GC و اجزای سازنده آن

 


مقدمه ای بر کروماتوگرافی گازی (GC) و اجزای سازنده آن


کروماتوگراف گازی برای تازه کارها یک جعبه سیاه به نظر می رسد، اما درک اجزا و نقش آنها به افزایش سطح راحتی شما کمک می کند و به شما کمک می کند تا داده هایی با بالاترین قابلیت اطمینان تولید کنید.

کروماتوگرافی گازی برای جداسازی، شناسایی و تعیین کمیت ترکیبات تشکیل دهنده در یک مخلوط مفید است. برخلاف روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا، کروماتوگرافی گازی از گاز به عنوان فاز متحرک حامل به جای مایع استفاده می کند. این به ویژه برای ترکیباتی که فرار، از نظر حرارتی پایدار هستند و وزن مولکولی پایینی دارند مناسب است.

گاز حامل با سرعت جریان ثابت به ستون مملو از فاز ثابت هدایت می شود. قبل از ورود به ستون، مخلوط نمونه (گاز یا مایع) به جریان گاز حامل تزریق می شود. مخلوط مایع قبل از هدایت به ستون توسط دمای بالا در داخل انژکتور به حالت گاز تبخیر می شود. با رسیدن به ستون، اجزای نمونه به طور انتخابی بر اساس برهمکنش‌های فیزیکی – شیمیایی بین مولکول‌های آنالیت و فاز ساکن نگهداری می‌شوند. جریان گاز متحرک که با سرعت ثابتی حرکت می کند، اجزای مخلوط را به ترتیبی که توسط شرایط عملیاتی تعیین می شود، شستشو می دهد. آشکارسازهای مختلفی برای تشخیص و تعیین کمیت ترکیبات شسته شده استفاده می شود. اکنون با نقش مهم هر بخش از سیستم GC آشنا خواهید شد.

گاز حامل

گاز حامل برای انتقال نمونه تزریق شده به سیستم عمل می کند. گاز انتخاب شده برای این منظور نسبت به نمونه و مواد بسته بندی ستون بی اثر است. برای حذف رطوبت باقیمانده یا سایر ناخالصی های گازی باید دقت شود.

مشاهده
انواع ستون های کروماتوگرافی گازی (دستگاه GC)-(فصل 5)

انژکتورها در دستگاه GC

انژکتورها برای تامین حجم ثابت تزریق نمونه به جریان گاز حامل استفاده می شوند. بی اثر بودن و تکرارپذیری تزریق برای حفظ سطح بالایی از دقت ضروری است. انژکتورها باید بتوانند حجم کوچکی از مرتبه میکرولیترها را با بالاترین دقت مدیریت کنند.

ستون دستگاه GC

ستون های مورد استفاده در کروماتوگرافی گازی می توانند از جنس استنلس استیل با طول کوتاه (1.5 تا 2 متر) یا شیشه با طول بلند (30 متر یا بالاتر) باشند. ستون های مویرگی از لوله های انعطاف پذیر سیلیس ذوب شده ساخته شده اند. ستون های بسته بندی شده با فاز ثابت بسته بندی می شوند در حالی که ستون های مویرگی با لایه ای از فاز جذب در دیواره داخلی لوله مویرگی پوشانده می شوند. ستون یک جزء حیاتی است و باید طبق دستورالعمل های تامین کننده به درستی نگهداری شود تا استفاده طولانی مدت و جداسازی های تکرار شونده پس از اجرا اجرا شود.

دستگاه gc مدل 7820

                  دستگاه gc مدل 7820

آون ستون دستگاه GC

کوره ستونی ستون را در خود جای داده و دمای ثابت (عملکرد همدما) یا دمای متغیر را طبق نیاز آنالیز (برنامه ریزی دما) حفظ می کند. دمای تنظیم شده یا تغییرات دما باید دقیق و قابل تکرار باشد تا از تکرارپذیری جداسازی اطمینان حاصل شود زیرا تغییرات جزئی دما منجر به تغییر زمان ماند اجزای شسته شده می شود.

آشکارساز دستگاه GC

یک آشکارساز پاسخ خاصی را برای اجزای جدا شده ارائه می دهد. اکثر کاربردهای ترکیبات آلی نیاز به آشکارساز یونیزاسیون شعله دارند و برای نیازهای خاص می توان از آشکارسازهایی مانند NPD، FPD، TCD و غیره استفاده کرد.

مشاهده
مقدمه ای بر کروماتوگرافی-بخش اول

اکتساب و کنترل داده ها

سیستم‌های GC مدرن مبتنی بر رایانه هستند و نرم‌افزار پارامترهای عملیاتی مانند نرخ جریان گاز حامل، برنامه‌ریزی دما، حجم تزریق و ترتیب و همچنین جمع‌آوری و پردازش خروجی داده را کنترل می‌کند.

اینها بخشهای اصلی پیکربندی سیستم GC هستند. برنامه های تخصصی نیاز به ترکیبی از سخت افزار یا تحلیلگرهای اختصاصی دارند که در برنامه گواهی آنلاین آینده ما در GC پوشش داده شده است. فصل های بعدی شما را با جزئیات بیشتر با اجزا آشنا می کند.

 


جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناساپرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید