آنالیز روکش فلزات با استفاده از طیف سنجی جذب اتمی

شناساپرتوژن ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
نمایندگی دستگاه جذب اتمی

آنالیز روکش فلزات

موتورها منبع اصلی تولید نیرو در وسایل نقلیه حمل و نقل جاده ای ، حمل و نقل هوایی و تولید برق در مقیاس کوچک برای کاربردهای صنعتی و کشاورزی هستند. کارآیی عملکرد انواع موتورها به نگهداری منظم و نظارت بر وضعیت قطعات آنها بستگی دارد. جداسازی یک موتور در هر زمان و تجزیه و تحلیل مؤلفه هایی از قبیل حلقه پیستون ، پیستون ، یاطاقان ، شاسی موتور و غیره به وسیله مخرب معمولی یا غیر مخرب عملی نیست.

تجزیه و تحلیل روغن استفاده شده یک راه حل مناسب برای نظارت منظم بر وضعیت کار اجزای موتور و کمک به تصمیم گیری در مورد آزمایشات اصلاحی است. روغن های روان کننده به عنوان خط زندگی موتور عمل می کنند زیرا از ساییدگی بیش از حد قطعات متحرک جلوگیری می کنند. به هر حال، استفاده بیش از حد از ساییدگی و پارگی اجتناب ناپذیر می شود و روکش فلزات راه خود را به روغن های مورد استفاده در روغن کاری پیدا می کنند.

به طور معمول در آنالیز روکش فلزات در روغن ها، از طیف سنجی جذب اتمی، طیف سنجی نشر نوری و طیف سنجی پلاسمای جفت شده ی القایی استفاده می شود. هر تکنیکی مزایا و معایب خاص خود را دارد. با این حال ، طیف سنجی جذب اتمی با توجه به قیمت پایین تر و سادگی کارکرد ، گزینه ای مناسب را برای تجارت فراهم می کند. قطعات موتور بسته به نوع نیاز، از فلزات و آلیاژهای مختلف ساخته می شوند.

 

محصولات بیشتر: دستگاه XRF مدل +ARL ADVANT´XP ساخت کمپانی THERMO

 

مشاهده
محدوده آنالیز اسپکتروسکوپی-بخش اول

در طی دوره های طولانی استفاده از روکش، از فلزاتی مانند کروم ، مس ، آهن، آلومینیوم، منیزیم ، سدیم ، نیکل ، مولیبدن ، سرب ، سیلیکون، قلع ، روی یا تیتانیوم در روغن کاری استفاده می کنند. نظارت دوره ای و مکرر از چنین فلزاتی می تواند در یافتن اجزای ساییده موتور و انجام اقدامات پیشگیرانه قبل از خرابی عمده موتور کمک کند. در جدول زیر بخشی از قطعات احتمالی موتور که به دلیل استفاده بیش از حد فلز در آنالیزها ممکن است مورد آسیب قرار گیرند را مشاهده می کنیم.

 

عنصر احتمال آسیب به قطعات
کروم حلقه های پیستون ، روکش سیلندر
مس یاطاقان ، راهنماهای دریچه ها (سوپاپ ها)
آهن یاطاقان توپ و غلتک ، حلقه های پیستون ، روکش سیلندر ، چرخ دنده و یا به دلیل زنگ زدگی
مولیبدن حلقه های پیستون
تیتانیوم روکشها
آنتیموان یاطاقان میل بادامک (میل لنگ) و میل لنگ
کادمیم یاطاقان

 

ملاحظات اصلی آنالیز

  • تجزیه و تحلیل روکش فلزات با استفاده از دستگاه جذب اتمی می تواند تشخیص درستی را در مورد سایش قطعات موتور فراهم کند که در موارد زیر اقدامات احتیاطی در هنگام نمونه برداری و تجزیه و تحلیل باید در نظر گرفته شود.
  • نمونه برداشت شده بایستی همگن باشد.
  • توصیه می شود از یک نمونه (ترجیحاً 5 بار) آزمایش صورت گیرد و قبل از آنالیز، همگن سازی شود.
  • نظارت مکرر بسته به سن و میزان استفاده از موتور یا در صورت یافتن محتوای هر عنصر خاص ، بسیار ناچیز است.
  • هنگامی که موتور در همان نقطه نماینده گرم است ، نمونه باید خارج شود.
  • ورود به سیستم تغییرات روغن یا لوازم جانبی را حفظ کنید.
  • محلول شدن نمونه های روغن به طور مستقیم در حلالهای آلی مانند زایلن یا متیل ایزوبوتیل کتون نسبت به سایر روشهای مربوط به تصفیه یا خنک کردن ترجیح داده می شود.
  • برای حفظ همان خصوصیات ، خصوصاً ویسکوزیته و ویژگی های جریان، باید نمونه و استاندارد مورد استفاده قرار گیرد
  • نبولایزر قابل تنظیم برای بهینه سازی شرایط در شعله باید استفاده شود.
  • تمیز کردن نبولایزر و محفظه پاشش طبق مراحل توصیه شده بسیار ضروری است تا طیف سنج جذب اتمی بتواند برای کاربردهای معمولی شامل محلول های آبی مورد استفاده قرار گیرد.
مشاهده
تداخل در طیف سنجی جذب اتمی-بخش هشتم

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت شناسا پرتوژن در ارتباط باشید.

۰۲۱-۲۲۹۱۹۴۷۴
۰۲۱-۲۲۹۱۹۷۲۰

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.