آنالیز آب با استفاده از طیف سنجی دستگاه جذب اتمی

شناساپرتوژن ۱۳۹۹/۰۲/۰۶
دستگاه جذب اتمی

حساسیت های نمونه برداری برای آنالیز آب با استفاده از طیف سنجی دستگاه جذب اتمی

آنالیز و تجزیه و تحلیل فلزات نادر در آب یکی از کاربردهای مهم طیف سنجی دستگاه جذب اتمی است. فلزات نادر در آب نقش مهمی دارند زیرا اکثر فلزات به عنوان مواد مغذی اساسی در غلظت های پایین عمل می کنند ولی مقدار اضافی و بیش از حد آنها می تواند عواقب مضری داشته باشد. بررسی و آزمایش سطوح غلظتی فلزات نادر در آب قبل از مصارف انسانی و یا کاربردهای صنعتی الزامی است.

سهم نمونه برداری در آنالیز نمی تواند نادیده گرفته شود و کیفیت یک آنالیز تا حد زیادی به روش های اتخاذ شده و اقدامات احتیاطی انجام شده در هر مرحله نمونه برداری بستگی دارد.

 

بیشتر بخوانید: فیلتر حلال های فاز متحرک HPLC توسط دستگاه HPLC

 

الزامات نمونه برداری برای آنالیز (تجزیه و تحلیل) مقادیر ناچیز فلزات توسط طیف سنجی جذب اتمی را می توان به صورت خلاصه تحت سه عنوان اصلی پوشش داد:

  • جمع آوری نمونه
  • ذخیره سازی نمونه
  • انتقال نمونه برای آنالیز

 

 

چندین خطا در هر سه مرحله رخ می دهد. هدف از این مقاله، ارائه ی راه هایی است که به کاهش خطاها با اشاره خاص به جمع آوری نمونه از آبهای طبیعی مانند رودخانه ها، دریاچه ها، مخازن زیرزمینی و غیره کمک می کند. همچنین شامل جزئیات ضروری است که باید هنگام جمع آوری و ذخیره سازی نمونه ثبت شوند.

 

آب از منابع طبیعی به دلیل نوسانات آب و هوا، بارندگی، تغییر جریان آب، فاصله از ساحل و عمق نقطه جمع آوری نمونه، می تواند تغییراتی در ترکیب را نشان دهد.

 

مشاهده
مشکلات شایع در کروماتوگرافی مایع با بازده بالا (HPLC) و راه‌حل‌های آنها

نمونه مورد نظر می تواند از قسمت میانی و عمق میانی آب جمع آوری شود. در بعضی مواقع ممکن است جمع آوری نمونه ها به صورت دوره ای برای نظارت بر تغییرات زمان واقعی در ترکیب عناصر ناچیز و کمیاب ضروری باشد.

 

آنالیز آب

 

جمع آوری نمونه

  • ظروف جمع آوری نمونه باید قبل از استفاده از هر گونه آلودگی عاری باشد.
  • فاصله ای بین سقف ظرف نمونه و نمونه بگذارید تا در هنگام حمل و نقل، امکان انبساط فراهم شود.
  • نمونه هایی که نیاز به اسیدی شدن یا اصلاح ماتریس دارند باید با اسیدهای فوق العاده خالص یا معرف ها اصلاح شوند و ترجیحاً همان تعداد زیاد نمونه ها باید در معرض معرف ها و اسیدهایی از همان ظرف استوک قرار گیرند.
  • جزئیات مهم در مورد جمع آوری نمونه باید شامل محل نقطه جمع آوری با کمک GPS یا سایر راهنماها و نشانه ها در صورتی که وجود داشته باشند، تاریخ و زمان جمع آوری نمونه، دمای آب، pH، میزان سرعت جریان آب و نام جمع کننده باشد.
  • در صورت وجود خطرات مرتبط از جمله باکتری های مضر یا رادیواکتیویته در ناحیه جمع آوری، نمونه ها باید به درستی نشان دار شوند.
  • آبهای نسبتاً پایدار مانند دریاچه ها ممکن است نیاز به نمونه برداری فقط در محل و عمق انتخابی داشته باشند در حالی که در آبهای جاری مانند رودخانه ها و نهرها، نیاز به نمونه برداری در فواصل مشخص برای دریافت تغییرات ترکیبی نمونه ی مشخص شده دارند. به جای یک نمونه واحد، چندین نمونه از همان نقطه ممکن است مخلوط شوند تا یک نمونه همگن ایجاد شود.
  • به یاد داشته باشید که تغییر در ترکیب می تواند ناشی از تغییر در سطح اکسیژن محلول، دی اکسید کربن، pH یا دما باشد.
مشاهده
مبانی کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)-شناسا پرتو ژن

 

ذخیره سازی نمونه

بعد از جمع آوری نمونه، ذخیره سازی آن نیز نقشی اساسی ایفا می کند.

  • ظروف فلزی برای تخمین فلزات توصیه نمی شود زیرا می توانند منجر به آلودگی نمونه در طول مدت ذخیره شوند.
  • شیشه نیز یک انتخاب ایده آل نیست زیرا سیلیکون، سدیم یا سایر ناخالصی های فلزی موجود در ظروف شیشه ای می توانند نمونه را شسته و آلوده کنند. از طرف دیگر، برخی از فلزات نادر می توانند در دیواره های ظرف رسوب کنند و غلظت آنها در مدت زمان ذخیره، کاهش یابد.
  • ظروف PTFE یا پلاستیک، گزینه های ایده آل برای اکثر تجزیه و تحلیل ها هستند.

 

انتقال نمونه

توصیه می شود بلافاصله پس از جمع آوری نمونه ها، آنالیز را انجام دهید. با این وجود، گاهی ممکن است این امر در هر زمانی امکان پذیر نباشد و انتقال به آزمایشگاه لازم شود. لازم است اطمینان حاصل شود که نمونه ها به درستی در ظروفشان قرار گرفته اند و در معرض نور مستقیم خورشید یا درجه حرارت زیاد در طول انتقال و ذخیره سازی قرار ندارند.

طیف سنجی جذب اتمی یک تکنیک اثبات شده است که به آنالیز آب و تجزیه و تحلیل نمونه های آب در سطح غلظتی مورد نیاز کمک می کند. با این حال، با توجه به نگرانی های ایمنی و سلامتی رو به رشد، ممکن است برخی از عناصر مورد نیاز حتی در سطوح پایین تر نیز تعیین شوند، که می تواند مستلزم اتخاذ تکنیک های پیشرفته تر مانند ICP-MS باشد. با این حال همیشه به خاطر داشته باشید که چنین تکنیک های پیشرفته تنها در صورت مراقبت مناسب در جمع آوری نمونه، بررسی و رسیدگی و درمان، می توانند بالاترین داده قابل اطمینان را ایجاد کنند.

مشاهده
آنالیز مایکوتوکسین ها با دستگاه HPLC اجیلنت

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت شناسا پرتوژن در ارتباط باشید.

۰۲۱-۲۲۹۱۹۴۷۴
۰۲۱-۲۲۹۱۹۷۲۰

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.