کاربرد کروماتوگرافی گازی (GC)/کنترل کیفیت/مواد غذایی/آلودگی هوا/پزشکی قانونی

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۳/۰۴

کاربردهای کروماتوگرافی گازی (GC)

 

کروماتوگرافی گازی (GC) توسط گیاه شناس روسی-ایتالیایی، میخائیل سمیونوویچ تسوت، در اوایل دهه 1900 کشف شد. روش جداسازی برای اولین بار تقسیم اجزای شیمیایی یک مخلوط، سپس تعیین وجود یا عدم وجود هر جزء و همچنین برای اندازه گیری سطح هر جزء شناسایی شده استفاده می شود.

کروماتوگرافی گازی (GC) معمولاً برای جداسازی و اندازه گیری مولکول ها و گازهای آلی استفاده می شود. برای اینکه این تکنیک عمل کند، اجزای مورد آنالیز باید فرار، از نظر حرارتی پایدار و دارای وزن مولکولی کمتر از 1250 Da باشند.

کروماتوگرافی گازی (GC) از زمان کشف آن در اوایل قرن گذشته توسط تعداد زیادی از صنایع مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون برای فهرستی از کاربردهای رو به رشد استفاده می شود. در زیر، رایج ترین کاربردهای کروماتوگرافی گازی را مورد بحث قرار می دهیم.

کاربرد کروماتوگرافی گازی (GC) در آنالیز مواد غذایی

صنایع غذایی برای کاربردهای متعددی بر تکنیک کروماتوگرافی گازی (GC) متکی است، از جمله آنالیز کمی و کیفی مواد غذایی، تجزیه و تحلیل افزودنی های غذایی، اجزای طعم و عطر، و تشخیص و تجزیه و تحلیل آلاینده هایی مانند آلاینده های محیطی، آفت کش ها، مواد بخور. و سموم طبیعی

کروماتوگرافی گازی (GC) برای اطمینان از ایمنی محصولات غذایی و جلوگیری از در دسترس قرار گرفتن محصولات آلوده برای مصرف، برای صنایع غذایی حیاتی است. این تکنیک همچنین برای اطمینان از کیفیت محصولات غذایی، حصول اطمینان از ثابت ماندن طعم و مزه، بافت و بو ضروری است. در حالی که سایر تکنیک ها توسط صنایع غذایی اجرا می شوند، کروماتوگرافی گازی به دلیل سهولت استفاده و مقرون به صرفه بودن، روشی بسیار محبوب باقی مانده است.

مشاهده
علت زردی نوزادان و روش‌های تشخیص و درمان یرقان نوزادان

کاربرد کروماتوگرافی گازی (GC) در کنترل کیفیت

تولید برای کنترل کیفیت به کروماتوگرافی گازی (GC) متکی است، به ویژه شرکت هایی که خودرو، مواد شیمیایی و دارویی تولید می کنند، از پذیرندگان بزرگ این فناوری هستند.

صنعت داروسازی از کروماتوگرافی گازی (GC) برای کمک به تولید محصولات خالص در مقادیر زیاد استفاده می کند. این روش برای اطمینان از خلوص مواد تولید شده، حذف ناسازگاری در محصولات دارویی استفاده می شود. این صنعت همچنین از کروماتوگرافی گازی برای تجزیه و تحلیل ترکیبات برای بررسی ردیابی آلاینده ها استفاده می کند. در حال حاضر، استفاده رو به رشدی از این روش در صنعت داروسازی برای جداسازی ترکیبات کایرال وجود دارد.

مطالعات نشان داده اند که فضای داخلی خودروهای جدید مقدار قابل توجهی از ترکیبات آلی فرار (VOCs) را آزاد می کند. به همین دلیل، کروماتوگرافی گازی (GC) توسط صنعت خودروسازی برای شناسایی و اندازه‌گیری مواد شیمیایی که از فرش‌ها، آستر درها، پدال‌ها، روکش صندلی‌ها و سایر مواد داخلی در هوای داخل خودرو منتشر می‌شود، استفاده شده است. هدف دانشمندان کاهش سطح سموم مضر منتشر شده در داخل خودروهای جدید است.

تولیدکنندگان مواد شیمیایی نیز به شدت به کروماتوگرافی گازی، به ویژه هنگام ساخت امولسیفایرها، حلال‌ها و حلال‌های کمکی، تکیه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که در هنگام افزایش تولید، کیفیت یکسانی را حفظ می‌کنند.

کاربرد کروماتوگرافی گازی (GC) در پژوهش

کروماتوگرافی گازی (GC) برای بسیاری از زمینه های تحقیقاتی، به ویژه برای تجزیه و تحلیل شهاب سنگ ها و محصولات طبیعی، اساسی است. دانشمندان از کروماتوگرافی گازی برای تجزیه و تحلیل ترکیب شهاب سنگ هایی که به زمین می افتند استفاده می کنند.

مشاهده
دستگاه ویسکومتر و کاربرد آن در صنعت چیست؟

این اطلاعات بسیار مهمی را در مورد ماهیت حیات در خارج از زمین و همچنین جزئیاتی در مورد حیات اولیه روی زمین ارائه می دهد. به طور خاص، مطالعات زیادی با کروماتوگرافی گازی برای تعیین وجود ریبوز در شهاب سنگ ها، بلوک سازنده RNA، انجام شده است.

کاربرد کروماتوگرافی گازی (GC) در پزشکی قانونی

سال هاست که کروماتوگرافی گازی در علم پزشکی قانونی مورد استفاده قرار گرفته است. بیشتر برای تعیین شرایط مرگ یک فرد استفاده می شود، مانند اینکه آیا آنها سم خورده اند یا مواد مخدر یا الکل مصرف کرده اند یا خیر. دانشمندان نمونه‌هایی از خون و الیاف را از صحنه جرم می‌گیرند و با استفاده از کروماتوگرافی گازی آن‌ها را آنالیز می‌کنند تا به محققان کمک کنند حقایق را کنار هم بگذارند.

کاربرد کروماتوگرافی گازی (GC) در اندازه گیری آلودگی هوا

آلودگی هوا در دهه های اخیر به یک مشکل فزاینده تبدیل شده است. شهرنشینی سریع باعث شده است که افراد بیشتری در شهرهایی زندگی کنند که در معرض آلاینده های خارج شده توسط وسایل نقلیه و صنعت هستند. همچنین، شواهد روزافزونی وجود دارد که آلودگی هوا را به عنوان یک عامل خطر در ایجاد بیماری‌های متعدد، مانند سرطان، دخیل می‌داند.

کروماتوگرافی گازی برای مبارزه با این مشکل با نظارت بر سطوح آلاینده‌های مضر در هوا استفاده می‌شود تا دانشمندان بتوانند مکان‌هایی را که آلودگی هوا متمرکزتر است و چگونگی تغییر آن در طول روز و سال برای توسعه روش‌های پیشگیری موثر را تجسم کنند.

کاربرد کروماتوگرافی گازی (GC) در آنالیز الکل خون

کروماتوگرافی گازی از دهه 1950 برای تشخیص سطح الکل خون استفاده شده است. از آن زمان، استفاده از آن برای تشخیص میزان مصرف الکل توسط یک فرد برای کمک به ارزیابی میزان اختلال در عملکرد طبیعی آنها ادامه یافته است. همچنین توسط علم پزشکی قانونی برای تعیین میزان الکل خون در زمان مرگ پذیرفته شده است.

مشاهده
ششمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما

خلاصه

تا به امروز، تعداد زیادی از کاربردهای کروماتوگرافی گازی وجود دارد. مزایای آن، مانند حساسیت بالا و هزینه عملیاتی نسبتا ارزان، آن را برای بسیاری از صنایع مورد نیاز برای شناسایی و اندازه گیری ترکیبات و مولکول ها در یک نمونه جذاب کرده است. این روش احتمالاً همچنان به عنوان یک تکنیک کلیدی مورد استفاده در بخش‌ها خواهد بود.

جهت مشاهده محصولات دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) کلیک فرمایید.

شماره تماس :75311-021

                       021-22919474