زردی در نوزادان و دستگاه تست زردی کودکان (دستگاه بیلی روبین متر)

پرتوژن ۱۴۰۱/۰۶/۱۳

دستگاه بیلی روبین متر

                                                                                                                                         

زردی در نوزادان و دستگاه تست زردی کودکان (دستگاه بیلی روبین متر)

زردی نوزاد زمانی رخ می دهد که سطح بیلی روبین در خون نوزاد بالا باشد.
بیلی روبین ماده زرد رنگی است که بدن با جایگزینی گلبول های قرمز قدیمی تولید می کند. کبد به تجزیه این ماده کمک می کند تا بتوان آن را در مدفوع از بدن خارج کرد.
سطح بالای بیلی روبین باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم نوزاد می شود. به آن یرقان هم می گویند.

نوزاد تازه متولد شده مبتلا به زردی نیز ممکن است:
• خواب آلود باشد
• شیر مادر را نخورد یا کم بخورد
• ادرار زرد تیره داشته باشد (باید بی رنگ باشد)
• رنگ پوستش کم رنگ باشد (باید زرد یا نارنجی باشد)

 

علل زردی در نوزادان
طبیعی است که سطح بیلی روبین نوزاد پس از تولد کمی بالا باشد.
هنگامی که کودک در رحم مادر رشد می کند، جفت بیلی روبین را از بدن نوزاد خارج می کند. جُفت به انگلیسی ( placenta) عضوی مسطح در بدن جانداران است که با بند ناف به جنین متصل است. جفت، پیش از زایمان به دیواره رحم متصل است و در طی زایمان، به همراه نوزاد، و پرده‌های جنینی از کانال زایمانی خارج می‌شود.. پس از تولد، کبد نوزاد این کار را آغاز می کند. ممکن است مدتی طول بکشد تا کبد نوزاد بتواند این کار را به طور موثر انجام دهد.

بیشتر نوزادان تازه متولد شده اندکی زردی پوست یا زردی دارند. به این بیماری زردی فیزیولوژیکی می گویند. معمولا زمانی که نوزاد 2 تا 4 روزه است قابل توجه است. بیشتر اوقات مشکلی ایجاد نمی کند و در عرض 2 هفته از بین می رود.

دو نوع زردی ممکن است در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند رخ دهد. هر دو نوع معمولا بی ضرر هستند.

زردی شیردهی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در هفته اول تولد دیده می شود. زمانی که به نوزادان خوب شیر نمی‌دهند یا شیر مادر دیر می‌آید و منجر به کم‌آبی بدن می‌شود، بیشتر اتفاق می‌افتد.
زردی شیر مادر ممکن است در برخی از نوزادان سالم و شیردهی بعد از روز هفتم زندگی ظاهر شود. احتمالاً در هفته های 2 و 3 به اوج خود می رسد، اما ممکن است در سطوح پایین برای یک ماه یا بیشتر ادامه یابد. این مشکل ممکن است به این دلیل باشد که چگونه مواد موجود در شیر مادر بر تجزیه بیلی روبین در کبد تأثیر می گذارد. زردی شیر مادر با زردی شیردهی متفاوت است.

زردی شدید نوزاد ممکن است رخ دهد اگر کودک شرایطی داشته باشد که باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز خونی شود که باید در بدن جایگزین شوند ، مانند :

• شکل غیر طبیعی سلول های خونی (مانند کم خونی داسی شکل)
• عدم تطابق گروه خونی بین مادر و نوزاد (ناسازگاری Rh یا ناسازگاری ABO)
• خونریزی زیر پوست سر (سفالوهماتوما) ناشی از زایمان سخت
• سطوح بالاتر گلبول های قرمز خون، که در نوزادان کوچک برای سن بارداری (SGA) و برخی از دوقلوها شایع تر است.
• عفونت
• کمبود برخی پروتئین های مهم که آنزیم نامیده می شوند .

مشاهده
پرسش و پاسخ در زمینه کروماتوگرافی مایع HPLC

مواردی که حذف بیلی روبین را برای بدن کودک دشوارتر می کند ممکن است منجر به زردی شدیدتر شود، از جمله:

• داروهای خاص
• عفونت های موجود در بدو تولد مانند سرخجه، سیفلیس و غیره
• بیماری هایی که بر کبد یا مجاری صفراوی تأثیر می گذارند، مانند فیبروز کیستیک یا هپاتیت
• سطح پایین اکسیژن (هیپوکسی)
• عفونت ها (سپسیس)
• بسیاری از اختلالات ژنتیکی یا ارثی مختلف

نوزادانی که خیلی زود به دنیا می آیند (نارس) بیشتر از نوزادان ترم در معرض زردی هستند.

 

چگونه زردی نوزاد خود را بهبود ببخشیم؟

درمان معمولاً فقط در صورتی لازم است که کودک شما دارای سطح بالایی از ماده ای به نام بیلی روبین در خون خود باشد، بنابراین برای بررسی این موضوع باید آزمایشاتی انجام شود.
اکثر نوزادان مبتلا به زردی نیازی به درمان ندارند زیرا سطح بیلی روبین در خون آنها پایین است. در این موارد، وضعیت معمولاً در عرض 10 تا 14 روز بهتر می شود و هیچ آسیبی برای کودک شما ایجاد نمی کند. اگر نیازی به درمان نیست، باید به شیردهی یا شیردهی منظم کودک خود ادامه دهید و در صورت لزوم او را برای شیر بیدار کنید. اگر وضعیت کودک شما بدتر شد یا بعد از 2 هفته زردی کودکتان ناپدید نشد، با ماما، پزشک یا پزشک عمومی خود تماس بگیرید. در صورتی که نوزاد شما زودتر از موعد متولد شده باشد یا فقط با شیر مادر تغذیه شود، زردی نوزاد می تواند بیش از 2 هفته طول بکشد. و معمولا بدون درمان بهبود می یابد. اما اگر این بیماری تا این حد طول بکشد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری برای بررسی مشکلات اساسی سلامت توصیه شود. اگر زردی نوزاد به مرور زمان بهبود نیافت، یا آزمایش‌ها سطوح بالای بیلی روبین در خون او را نشان دادند، ممکن است در بیمارستان بستری شوند و با فتوتراپی یا تعویض خون درمان شوند. این درمان ها برای کاهش خطر یک عارضه نادر اما جدی زردی نوزاد به نام کرنیکتروس توصیه می شود که می تواند باعث آسیب مغزی شود.

 

جهت مشاهده محصولات دستگاه بیلی روبین متر لطفا کلیک فرمایید.

 

فتوتراپی

فتوتراپی درمان با نوع خاصی از نور (نور UV) است . گاهی اوقات از آن برای درمان زردی نوزاد استفاده می شود، زیرا به کبد کودک شما کمک میکند تا بیلی روبین را از خون او جدا کند. هدف فتوتراپی این است که پوست کودک شما را تا حد امکان در معرض نور قرار دهد. کودک شما در یک تخت یا انکوباتور با چشم های پوشانده زیر نور قرار می گیرد. معمولاً به مدت 30 دقیقه قطع می شود تا بتوانید به کودک خود شیر بدهید، پوشک او را عوض کنید و او را در آغوش بگیرید .
اگر زردی نوزادتان بهبود نیابد، فتوتراپی تشدید شده ممکن است پیشنهاد شود.
این شامل افزایش مقدار نور استفاده شده یا استفاده از منبع نور دیگری مانند یک نور مهتابی است. درمان را نمی توان برای استراحت در طول فتوتراپی شدید متوقف کرد، بنابراین نمی توانید به نوزاد خود شیر بدهید یا در آغوش بگیرید. اما می توانید به کودک خود شیر دوشیده بدهید. در طول فتوتراپی، دمای کودک شما کنترل می شود تا مطمئن شوید که خیلی گرم نمی شود و برای علائم کم آبی بررسی می شود. اگر کودک شما دچار کم آبی شده و قادر به نوشیدن کافی نیست، ممکن است به مایعات داخل وریدی نیاز باشد. سطح بیلی روبین هر 4 تا 6 ساعت پس از شروع فتوتراپی آزمایش می شود تا بررسی شود که آیا درمان موثر است یا خیر. هنگامی که سطح بیلی روبین کودک شما تثبیت شد یا شروع به کاهش کرد، هر 6 تا 12 ساعت یکبار بررسی می شود. زمانی که سطح بیلی روبین به سطح ایمن برسد که معمولاً یک یا دو روز طول می کشد، فتوتراپی متوقف می شود. فتوتراپی به طور کلی برای زردی نوزاد بسیار موثر است و عوارض جانبی کمی دارد. تبادل خون اگر نوزاد شما سطح بسیار بالایی از بیلی روبین در خون خود داشته باشد یا فتوتراپی موثر نبوده است، ممکن است نیاز به تزریق کامل خون داشته باشد که به عنوان انتقال خون تبادلی شناخته می شود. در طول انتقال خون، خون کودک شما از طریق یک لوله پلاستیکی نازک که در رگ های خونی بند ناف، بازوها یا پاهای او قرار داده شده است، خارج می شود. خون بیمار با خون اهداکننده مناسب (کسی با گروه خونی مشابه) جایگزین می شود. از آنجایی که خون جدید حاوی بیلی روبین نیست، سطح کلی بیلی روبین در خون کودک شما به سرعت کاهش می یابد. کودک شما در طول فرآیند انتقال خون، که ممکن است چندین ساعت طول بکشد، به دقت تحت نظر خواهد بود. هر مشکلی که ممکن است ایجاد شود، مانند خونریزی، درمان می شود. خون کودک شما طی 2 ساعت پس از درمان آزمایش می شود تا بررسی شود که آیا موفقیت آمیز بوده است یا خیر. اگر سطح بیلی روبین در خون کودک شما بالا بماند، ممکن است نیاز به تکرار این روش باشد. سایر درمان ها اگر زردی ناشی از یک مشکل اساسی سلامتی، مانند عفونت باشد، معمولاً باید درمان شود.
اگر زردی ناشی از بیماری رزوس باشد (زمانی که مادر خون رزوس منفی دارد و نوزاد خون رزوس مثبت دارد) .

مشاهده
آنالیز ویتامین های محلول در آب و چربی توسط HPLC-DAD

 

بیماری رزوس

اگر گروه خونی شما رزوس (RhD) منفی است اما گروه خونی نوزادتان RhD مثبت است، ممکن است در حین آمنیوسنتز حساسیت ایجاد شود. در واقع در این زمان مقداری از خون جنین شما وارد جریان خون خودتان می شود و بدن شما شروع به تولید آنتی بادی برای حمله به آن ها می کند. اگر این وضعیت کنترل و درمان نشود، ممکن است کودک به بیماری رزوس مبتلا گردد. اگر از قبل گروه خونی خود را نمی ‌دانید، قبل از آمنیوسنتز آزمایش خون انجام دهید تا مشخص شود که آیا خطر ایجاد حساسیت وجود دارد یا خیر. تزریق دارویی به نام ضد ایمونوگلوبولین D را می توان برای جلوگیری از ایجاد حساسیت تجویز کرد.
ممکن است از ایمونوگلوبولین وریدی (IVIG) استفاده شود. IVIG معمولاً تنها در صورتی استفاده می شود که فتوتراپی به تنهایی مؤثر نبوده و سطح بیلی روبین در خون همچنان در حال افزایش است.

 

چیکار کنیم تا نوزادمان زردی نگیرد؟ 

نوزادان زودرس متولد شده در هفته سی و هشتم بارداری بیش از دیگر نوزادان در معرض خطر ابتلا به زردی هستند. کبد یک نوزاد نارس در مقایسه با کبد نوزاد کاملاً رسیده تکامل یافته نیست و از بین بردن بیلی روبین سخت تر می‌شود.
• برخی از عوامل دخیل در زایمان زودرس مانند سن بالای مادر یا چندقلوزایی قابل پیشگیری نیستند‌، اما از بسیاری از خطرات زیست محیطی که می‌تواند سبب زایمان پیش از موقع شود باید پیشگیری کرد.
• در دوران بارداری مرتبا به متخصص مراجعه کنید و تحت نظر دائمی باشید. مراقبت‌های مداوم قبل از زایمان باعث می‌شود که مادر و نوزاد تا حد ممکن سالم بمانند و احتمال زایمان زودرس تا جای ممکن کاهش یابد.
• از آلودگی‌های شیمیایی تا جای ممکن دور بمانید. دخانیات‌، الکل‌، داروهای سنتی و برخی از داروهای شیمیایی می‌تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهند. اگر به اقدامات ترک مواد یا الکل نیاز دارید‌، با پزشک خود صحبت کنید. آلاینده‌های زیست محیطی می‌توانند زمینه ساز زایمان پیش از موقع باشند.
• تا حد امکان آرام باشید. استرس عامل اصلی زایمان پیش از موقع است. فقدان حمایت اجتماعی‌، خشونت خانگی از نوع جسمی یا عاطفی و حتی کارهای سنگین همگی می‌توانند در استرس نقش داشته و منجر به زایمان زودرس شوند.
• احتمال ابتلا به عفونت‌های خاص را زیر نظر بگیرید و کاهش دهید. عفونت‌هایی مانند تبخال‌، سفلیس‌، سیتومگالوویروس و توکسوپلاسموز می‌توانند منجر به تولد پیش از موقع نوزاد و زردی شوند.

مشاهده
کاربرد دستگاه HPLC برای آنالیز سموم آلی و قارچی،نگهدارنده ها،شیرین کننده ها

 

برای تشخیص زردی نوزاد چه باید کرد ؟

برخی از پزشکان برای چک کردن زردی نوزاد از آزمایش خونی استفاده میکنند که هم زمان بر است و هم دردناک . امروزه می توان برای اینکه سریعتر، راحتتر و بدون درد زردی نوزاد را چک کنید میتوانید از دستگاه بیلی روبین متر پوستی مدل MBJ20 , MBJ30 استفاده کنید .

کارکردن و قرائت بیلی روبین با دستگاه زردی سنج MBJ20 بسیار ساده است . طراحی ارگونومیک جمع و جور، با صفحه نمایشی که به راحتی خوانده می شود و حمل آن بسیار راحت است، استفاده از دستگاه را آسان می کند. این برای غربالگری نوزادان از هفته 35 بارداری مناسب است و به طور خودکار 20 قرائت آخر را برای بررسی در صورت نیاز ذخیره می کند. طراحی نوری پیشرفته و الگوریتم های پردازش بالاترین دقت را تضمین می کند. خود کالیبراسیون دقت و کارایی را تضمین می کند. دستگاه برای کنترل عفونت به راحتی تمیز می شود. کاهش نیاز به نمونه‌گیری خون، علاوه بر ملاحظات مراقبت رشد، مزایای بالقوه بیشتری در رابطه با پیشگیری از عفونت می‌دهد. قابل حمل بودن و سادگی این دستگاه را برای استفاده در همه زمینه ها از جمله مراقبت های معمول پس از زایمان و مراقبت های اجتماعی ایده آل می کند. یرقان سنج می تواند غربالگری روتین را تسهیل کند و مراقبت و درمان مناسب نوزادانی را که ممکن است سطح بیلی روبین بالایی دارند تسریع کند.

 

جهت مشاوره و خرید با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.