محدوده‌ کاربرد دستگاه جذب‌ اتمی و عناصر قابل اندازه‌گیری با جذب اتمی (AAS)

پرتوژن ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
کاربرد دستگاه جذب اتمی

با دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی می‌توان در بسیاری از صنایع و بخش‌های مختلف ، شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف را انجام داد. در ادامه به برخی از موارد مرتبط با دستگاه جذب اتمی و اندازه‌گیری عناصر با استفاده از این دستگاه در صنایع و بخش‌های مختلف می‌پردازیم.

 

1- شناسایی و اندازه‌گیری عناصر در آب: با استفاده از دستگاه جذب اتمی می‌توان عناصر مختلف در آب را شناسایی و اندازه‌گیری کرد. برای مثال، می‌توان در آبهای زیرزمینی، آبهای سطحی، آبهای تصفیه شده و آبهای دریا، اقدام به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلفی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، روی و سرب کرد.

 

2- آنالیز نمونه‌های تهیه شده در تماس مستقیم با هوا: با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف در نمونه‌های تهیه شده در تماس مستقیم با هوا مانند نمونه‌های گرد و غبار، نمونه‌های دود و نمونه‌های هوای داخل ساختمان پرداخت.

 

3- آنالیز سنگ معدن: با استفاده از دستگاه جذب اتمی می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف در سنگ‌های معدنی مانند آهن، مس، نیکل، سرب و روی پرداخت.

 

4- آنالیز آلاینده‌های محیط زیست (آب و پساب، هوا، خاک): با استفاده از دستگاه اتمیک می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف موجود در آلاینده‌های مختلف محیط زیستی مانند آب و پساب، هوا و خاک پرداخت.

 

5- اندازه‌گیری عناصر در لبنیات: با استفاده از دستگاه جذب اتمی می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف موجود در لبنیات مانند کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و روی پرداخت.

 

6- شناسایی و اندازه‌گیری عناصر در کاتالیست‌های مختلف: با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف موجود در کاتالیست‌های مختلف مانند کاتالیست‌های فلزی و غیرفلزی پرداخت.

مشاهده
مشکلات شایع در کروماتوگرافی مایع با بازده بالا (HPLC) و راه‌حل‌های آنها

 

دستگاه جذب اتمی شعله مدل pinAAcle500برای مشاهده فروشگاه دستگاه جذب اتمی لطفا کلیک فرمایید

 

7- آنالیز فلزات و شبه ‏فلزات در ترکیبات معدنی طبیعی و سنتزی: با استفاده از دستگاه جذب اتمی می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری فلزات و شبه ‏فلزات موجود در ترکیبات معدنی طبیعی و سنتزی مانند آهن، مس، نیکل، کروم، مولیبدن و وانادیوم پرداخت.

 

8- شناسایی و اندازه‌گیری عناصر در نمونه‌های مختلف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی: با استفاده از دستگاه اتمیک می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف موجود در نمونه‌های مختلف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مانند نمونه‌های نفت خام، گاز طبیعی، مخلوط‌های شیمیایی و پلیمرها پرداخت.

 

9- آنالیز آلیاژها و ناخالصی‌های موجود : با استفاده از دستگاه جذب اتمی می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف موجود در آلیاژها و ناخالصی‌های موجود در آنها مانند آهن، مس، روی و سرب پرداخت.

 

10- تعیین مقادیر کم فلزات در مایعات و جامدات: با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی می‌توان به تعیین مقادیر کم فلزات موجود در مایعات و جامدات مانند آب و خاک پرداخت.

 

11- آنالیز نمونه‌های خاک در زمین شناسی: با استفاده از دستگاه جذب اتمی می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری عناصر مختلف موجود در نمونه‌های خاک در زمین شناسی مانند سیلیس، آهن، روی و سرب پرداخت.

 

12- اندازه‌گیری فلزات در محصولات آرایشی و بهداشتی: با استفاده از دستگاه اتمیک می‌توان به شناسایی و اندازه‌گیری فلزات مختلف موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند سرب، کادمیوم، آرسنیک و آنتیموان پرداخت.

 

و همچنین دستگاه جذب اتمی قادر به آنالیز عناصر شیمیایی مختلف است. در زیر عناصری که معمولا با دستگاه جذب اتمی در موارد ذکر شده آنالیز می‌شوند، ذکر شده است:

مشاهده
محدوده آنالیز اسپکتروسکوپی-بخش اول

 

13-آنالیز نمونه‌های دارویی و پزشکی: بسیاری از عناصر شیمیایی مانند سدیم (Na)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg)، مس (Cu)، روی (Zn)، سرب (Pb)، جیوه (Hg) و … در نمونه‌های دارویی و پزشکی آنالیز می‌شوند.

 

14-خوراک و فرآورده‌های دام، طیور و آبزیان: در خوراک و فرآورده‌های دام، طیور و آبزیان معمولا عناصر شیمیایی نظیر سدیم (Na)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg)، آهن (Fe)، روی (Zn)، منگنز (Mn)، سرب (Pb) و … آنالیز می‌شوند.

 

15- اندازه‌گیری عناصر در مواد غذایی: در مواد غذایی نیز عناصری مانند سدیم (Na)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg)، آهن (Fe)، روی (Zn)، منگنز (Mn)، سرب (Pb) و … معمولا با دستگاه جذب اتمی (AAS) آنالیز می‌شوند.

 

16- اندازه‌گیری عناصر در محصولات کشاورزی: در محصولات کشاورزی مانند خاک، گیاهان، آب و … عناصری مانند سدیم (Na)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg)، آهن (Fe)، مس (Cu)، روی (Zn)، منگنز (Mn)، کبالت (Co) و … با دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی آنالیز می‌شوند.

 

17- اندازه‌گیری عناصر در شوینده‌ها: در شوینده‌ها نیز عناصری مانند سدیم (Na)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg)، روی (Zn)، سرب (Pb) و … معمولا با دستگاه جذب اتمی آنالیز می‌شوند.

 

18- آنالیز نمونه‌های بیولوژیک (خون، استخوان، دندان و …): در نمونه‌های بیولوژیک مانند خون، استخوان، دندان و … عناصری مانند کلسیم (Ca)، فسفر (P)، منیزیم (Mg)، روی (Zn)، مس (Cu) و … با دستگاه جذب اتمی(AAS) آنالیز می‌شوند.

 

19-صنایع پلیمر: در صنایع پلیمر عناصری مانند کلسیم (Ca)، روی (Zn)، سرب (Pb) و … با دستگاه جذب اتمی آنالیز می‌شوند.

مشاهده
مبانی کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)-شناسا پرتو ژن

 

20-کود‌های شیمیایی و آلی: در کودهای شیمیایی و آلی عناصری مانند نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و … با دستگاه جذب اتمی آنالیز می‌شوند.

 

جهت مشاوره و خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با مشاوران واحد فروش شرکت شناسا پرتوژن ۷۵۳۱۱ – ۰۲۱ در ارتباط باشید.