چگونه از HPLC در صنایع غذایی استفاده می شود؟

پرتوژن ۱۴۰۲/۰۹/۰۵

چگونه از HPLC در صنایع غذایی استفاده می شود؟

 

کروماتوگرافی مایع با فشار بالا (HPLC) طیف وسیعی از کاربردها از توسعه محصولات دارویی گرفته تا آزمایش برای ردیابی داروها را دارد. یکی دیگر از کاربردهای رایج این تکنیک، صنایع غذایی است، جایی که می توان از آن برای جداسازی، شناسایی و تعیین کمیت مواد مختلف، افزودنی ها و آلاینده ها استفاده کرد.

HPLC در آفت کش ها

آفت کش ها مواد شیمیایی مورد استفاده برای جلوگیری، از بین بردن، دفع یا کاهش هر گونه آفت اعم از حشرات (یعنی حشره کش ها)، جوندگان (به عنوان مثال، جونده کش ها) و علف های هرز (علف کش ها) تا میکروارگانیسم ها (به عنوان مثال، قارچ کش ها، قارچ کش ها یا باکتری کش ها) می باشند.

واضح است که آنها مزایای خود را دارند–یعنی دور نگه داشتن آفات برای به حداکثر رساندن محصول. با در نظر گرفتن این موضوع، جای تعجب نیست که تخمین زده می شود سالانه 5.6 میلیارد پوند در سراسر جهان استفاده شود. اما میراث آنها همیشه با برداشت و شستشوی محصولات به پایان نمی رسد.

هنگامی که بقایای آفت کش ها روی غذا می مانند، توسط انسان بلعیده می شوند. در مطالعات قبلی، مصرف سموم دفع آفات با انواع مختلف سرطان همراه با مشکلات تولید مثلی مانند نقص مادرزادی و ناباروری مرتبط بوده است. با وجود آن، تخمین زده می شود که بیش از 90 درصد آمریکایی ها در بدنشان سموم دفع آفات وجود دارد.

کروماتوگرافی مایع با فشار بالا (HPLC) می تواند برای شناسایی و تعیین کمیت آنالیت های هدف برای نظارت بر سطوح آفت کش ها در محصولات غذایی، برای حفظ آنها در راستای محدودیت های دولتی و محافظت از مصرف کنندگان استفاده شود.

مشاهده
مبانی کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)-شناسا پرتو ژن

HPLC در آنتی بیوتیک ها

یکی دیگر از مواد بالقوه مضر در غذا آنتی بیوتیک ها هستند. این ها برای درمان، پیشگیری و کنترل بیماری های رایج به حیوانات داده می شود. با این حال، مانند آفت کش ها، آنها می توانند در زنجیره غذایی به عنوان پسماند باقی بمانند. خطر اصلی در اینجا این است که باکتری های مقاوم به دارو می توانند به انسان منتقل شوند.

با توجه به مقاومت آنتی بیوتیکی که مسئول 23000 و 25000 مرگ در سال در ایالات متحده و اروپا است، تعجبی ندارد که بسیاری از کشورها آنها را ممنوع کرده اند.و برای اطمینان از عدم ورود آنها به زنجیره غذایی، آزمایش لازم است. این قسمت دیگری است که کروماتوگرافی مایع با فشار بالا (HPLC) می تواند در آن کمک کند.

HPLC در آفلاتوکسین ها

آفلاتوکسین ها یک مسئله طبیعی در تعدادی از محصولات غذایی هستند که تخمین زده می شود 25 درصد محصولات سمی جهان توسط کپک تولید می شود که احتمال رشد آن در دماهای بالا و رطوبت بالا بیشتر است. آلودگی آفلاتوکسین می تواند قبل از برداشت در آجیل و غلات و همچنین پس از برداشت به دلیل ذخیره سازی نامناسب در مواردی مانند قهوه، ادویه جات ترشی جات و برنج رخ دهد.

حداقل 14 نوع آفلاتوکسین وجود دارد، اگرچه B1، B2، G1 و G2 به عنوان خطرناک ترین آفلاتوکسین ها برای انسان و حیوانات شناخته شده اند. با استفاده از تجزیه و تحلیل HPLC، امکان شناسایی و تعیین کمیت آلودگی آفلاتوکسین در انواع محصولات وجود دارد.

یکی دیگر از آلاینده های طبیعی آکریل آمید است که در طی فرآوری غذاهای نشاسته ای در دمای بالا ایجاد می شود. تجزیه و تحلیل این ماده شیمیایی در مقاله مورد بحث قرار گرفته است،“آزمایش انتخابی و قوی UHPLC-MS/MS برای تعیین سطوح آکریل آمید در نمونه های غذا”.

مشاهده
دستگاه اسپکتروفتومتر - اصل، انواع،و کاربردهای اسپکتروفتومتر

مواد دیگر

علاوه بر باقی مانده ها و آلاینده ها، طیف وسیعی از مواد تشکیل دهنده دیگر نیز وجود دارد که می توان آنها را به محصولات غذایی اضافه کرد تا طعم، ظاهر یا طول عمر آنها را افزایش دهد. از آنجایی که از این نگهدارنده ها، طعم دهنده ها و رنگ ها استفاده می شود، بسیاری از آنها با مسائل بهداشتی مرتبط می شوند و در نهایت ممنوع می شوند. در نتیجه، آنها قسمت دیگری برای اضافه کردن به لیست کروماتوگرافی مایع با فشار بالا هستند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.