تعمیر و نگهداری برنر جذب اتمی شعله اجیلنت

پرتوژن ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
تعمیر و نگهداری برنر جذب اتمی شعله اجیلنت

برای عملکرد بهینه و ایمن، برنر ها (به شکل 1 مراجعه کنید) باید بعد از هر روز استفاده تمیز شوند. به خصوص اگر محلول های مورد آنالیز دارای محتوای جامد بالایی باشند یا از شعله غنی از اکسید نیتروژن-استیلن استفاده شده باشد. اگر به طور منظم تمیز نشوند، رسوبات سختی که جدا کردن آنها دشوار است ممکن است ایجاد شده و عملکرد را کاهش دهند.

 

  هشدار:

سطح داغ و خطر انفجار

قطعات داخل و نزدیک محفظه برنر در حین کار بسیار داغ می شوند. برای جلوگیری از سوختگی شدید، همیشه اجازه دهید قطعات خنک شوند یا قبل از لمس دستکش های مقاوم در برابر حرارت بپوشید.

برنر به درستی مونتاژ، مهر و موم شده و در طول ساخت تحت فشار تست شده است. برای جلوگیری از نشت گاز و فلاش بک که ممکن است منجر به مرگ، جراحت یا آسیب مالی شود، برنر هرگز نباید جدا شود، اصلاح شود یا بدرفتاری شود.

همیشه باید از روش صحیح برای تمیز کردن شیار برنر استفاده شود زیرا استفاده از برنر با شکاف بزرگ می تواند باعث فلاش بک شود.

 

 

  نکته

نکته: تشخیص تمیز بودن برنر با چشم غیرمسلح غیرممکن است. حتی یک لنز بازرسی کم مصرف نیز نمی تواند سطوح پایین آلودگی را نشان دهد. بهترین راه استفاده از یک میکروسکوپ دوچشمی است که به شما امکان می دهد داخل شیار برنر را به پایین نگاه کنید.

 

برنر

شکل 1 – برنر

 

مراحلی که باید دنبال کرد:

 

برای برداشتن برنر

 

شکل 2 - 1. چیمنی 2. سپر شعله 3. پانل جلو

شکل 2 – 1. چیمنی 2. شیلد شعله 3. پانل جلو

 

مشاهده
مزایای تزریق خودکار (اتوسمپلر) در آنالیز کروماتوگرافی

 

چیمنی، شیلد شعله و پانل جلویی را از محفظه نمونه بردارید. (به شکل 2 مراجعه کنید)

برنر را با نگه داشتن جغجغه بالا و پایین کنار هم و بلند کردن برنر به صورت عمودی خارج کنید.

 

برای تمیز کردن برنر

 

هشدار: همیشه هنگام تمیز کردن برنر از تجهیزات محافظ شخصی استفاده کنید

 

برنر را روی ظرف حاوی اسید نیتریک رقیق (حداکثر 5%) برگردانید، به طوری که فقط شکاف (قسمت بالای برنر) در اسید غوطه ور شود. بگذارید چند دقیقه یا تا یک شب بماند تا رسوبات اضافی نرم شود. کل برنر را در محلول غوطه ور نکنید.

با آب مقطر بشویید و برنر معکوس شده را در حمام اولتراسونیک حاوی مواد شوینده آزمایشگاهی رقیق (مانند Decon 90) به مدت تقریبی 10 دقیقه قرار دهید.

با آب مقطر بشویید و بگذارید کاملا خشک شود.

 

 

نکته: برای تسریع در خشک شدن، برنر را با کاغذ یا حوله بدون پرز خشک کنید و سپس از گاز فشرده بدون روغن یا بی اثر استفاده کنید.

 

یک کارت ویزیت غیر فلزی یا نوار تمیزکننده و تراز برنر Agilent را در شکاف برنر قرار دهید و مقدار کمی مایع پولیش فلزی (مانند ‘براسو’) را در هر طرف درست بالای شکاف برنر بریزید.

کارت را در شیار برنر (عمود بر بالا) به سمت بالا و پایین بکشید تا هر گونه رسوبی که ممکن است در شکاف وجود داشته باشد حذف شود. هرگز از نوار فلزی استفاده نکنید زیرا سطح را خراش می دهد و باعث ایجاد سریع کربن یا سایر مواد جامد می شود.

مشاهده
دستورالعمل نگهداري از دستگاه طیف سنجی جذب اتمی شعله

اگر رسوبات به سختی پخته شوند، حذف آنها ممکن است به تلاشی نیاز داشته باشد و ممکن است چندین کارت لازم باشد. گزینه دیگر استفاده از کاردک چوبی یا پلاستیکی است که کمی نازکتر از ابعاد شیار برنر است.

برنر را به طور کامل، ترجیحاً دوباره در حمام اولتراسونیک بشویید تا تمام آثار پولیش پاک شود.

برنر را خشک کرده و زیر میکروسکوپ بررسی کنید.

در صورت لزوم، برخی یا همه مراحل قبلی را تکرار کنید تا شیار برنر تمیز شود.

خیساندن برنر در اسید نیتریک و استفاده از حمام اولتراسونیک به طور موثر رسوبات شیمیایی نرم داخل شکاف را از بین می برد. حذف رسوبات سخت کربن معمولاً به تلاش فیزیکی قابل توجهی نیاز دارد.

 

احتیاط:

اگر عرض شیار از 0.47 میلی متر (0.0185 اینچ) برای برنر اکسید نیتروژن/استیلن یا 0.54 میلی متر (0.021 اینچ) برای برنر هوا/استیلن بیشتر شود، برنر قابل تعمیر نیست و باید با یک برنر جدید جایگزین شود.

آسیب یا خوردگی در سطح برنر داخلی و شکاف می تواند باعث قرار گرفتن طولانی مدت در معرض محلول های با غلظت اسید بالا و / یا بخار اسید شود، زیرا اغلب، پس از اتمام آنالیز، شعله بلافاصله خاموش می شود. سپس قطرات کوچکی از آخرین نمونه/محلول روی سطح برنر داخلی باقی خواهد ماند.

علاوه بر روش تمیز کردن قبلی، مرحله اضافی زیر می تواند طول عمر برنر را بهبود بخشد: پس از اتمام آخرین نمونه و قبل از خاموش کردن شعله، یک محلول خالی یا تمیز کننده (2-5٪ HNO3) را به مدت 2-3 دقیقه آسپیره کنید. . با این کار تمام اضافی نمونه/محلول های استاندارد باقی مانده روی سطح برنر به صورت قطرات کوچک حذف می شود.

مشاهده
ششمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما

 

برنر اکنون آماده استفاده است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.