نگهداری و تمیز کردن هیدرید ژنراتور VGA اجیلنت

پرتوژن ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
نگهداری و تمیز کردن هیدرید ژنراتور VGA اجیلنت

هشدار: لوازم جانبی تولید بخار از غلظت بالایی از HCl استفاده می کند. قرار گرفتن مداوم در معرض دود HCl ممکن است به پوست و ریه ها آسیب برساند. هنگام دست زدن و تمیز کردن اجزای VGA از PPE مناسب استفاده کنید. همیشه یک سیستم اگزوز کارآمد را در طول تعیین VGA حفظ کنید

لوازم جانبی تولید بخار 77 (VGA 77) یک سیستم تولید بخار برای جذب اتمی (AA) و VGA 77P برای کاربردهای طیف‌سنج انتشار نوری پلاسمای جفت القایی (ICP-OES) است. مگر اینکه غیر از این مشخص شود، در این مقاله هر دو VGA 77 و VGA 77P به عنوان VGA 77 نامیده می شوند.

 

لوازم جانبی تولید بخار 77 (VGA 77)

شکل 1. لوازم جانبی تولید بخار 77 (VGA 77)

عمر کاری سل جذب و سپراتور گاز/مایع به نوع برنامه های تحلیلی انجام شده بستگی دارد. در صورت مشکوک شدن به آلودگی در حین تهویه یا هر زمان که سیستم برای مدتی بدون استفاده مانده است، فوراً تمیز کنید.

در برخی از مراحل، شیشه شروع به سفید شدن می کند که نشان دهنده شروع devitrification است. در ابتدا، devitrification عملکرد تحلیلی را کاهش نمی دهد، اما در نهایت منطقه devitrified در بیشتر سل گسترش می یابد که در آن نقطه ممکن است لازم باشد سل را دور انداخت. اگر دبی‌تریفیکاسیون بیش از حد باشد، سل در نهایت به‌طور خودبه‌خود ترک می‌کند یا از طریق شوک حرارتی از کار می‌افتد.

چه سل از حالت شیشه خارج شود یا نه، و حتی با تمیز کردن دقیق، سطح داخلی ممکن است تا حدی خراب شود که سیگنال تحلیلی سرکوب شود. به طور منظم عملکرد سل را با استفاده از اندازه گیری های جذب به دست آمده از محلول های استاندارد نظارت کنید. هنگامی که نتایج این نظارت غیرقابل قبول شد، سل را دور بریزید. گاهی اوقات، بخش مرکزی سل ممکن است به تدریج در شعله نرم شود و آویزان شود. در صورت عدم تصحیح، از همراستایی سل با مسیر نوری جلوگیری می کند. هنگامی که برای اولین بار متوجه افتادگی شد، سل را برگردانید تا دفعه بعد که گرم شد به حالت عادی خود بازگردد.

مشاهده
آنالیز آب با استفاده از طیف سنجی دستگاه جذب اتمی

 

مراحل تمیز کردن:

عمومی

سل جذبی

جداکننده گاز/مایع

تیوب فلورو الاستومر

تیوب پمپ

 

عمومی:

همیشه مایعات ریخته شده را فوراً تمیز کنید. قسمت جلویی اسپکترومتر، محفظه برنر/شعله و VGA 77 باید هر روز با یک پارچه نرم تمیز شوند. در صورت ریزش، از پارچه مرطوب شده با آب مقطر و PPE مناسب استفاده کنید.

 

پاکسازی سل های جذبی:

 

  نکته

این بخش فقط برای VGA 77 در دستگاه های جذب اتمی اعمال می شود

همیشه سل جذب (شکل 2) را بلافاصله پس از استفاده، در صورت مشکوک شدن به آلودگی در حین آماده سازی سیستم، یا هر زمان که سیستم برای مدتی بدون استفاده مانده است، کاملاً تمیز کنید. سل شکننده است و باید با مراقبت مناسب از آن استفاده کرد.

 

 

سل جذب

 

شکل 2. سل جذب

 

  هشدار

هشدار: سل هنگام استفاده گرم می شود. همیشه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید سل قبل از اینکه آن را از محفظه نمونه بردارید خنک شود.

  • تیوب فلورو الاستومری سیاه را از ورودی سل جدا کنید.
  • گیره های فنری را رها کرده و سل جذب را از تکیه گاه سل جدا کنید.
  • سل جذب را حداقل به مدت 30 دقیقه در اسید نیتریک رقیق قرار دهید.
  • با آب مقطر کاملاً بشویید و اجازه دهید در مکانی عاری از گرد و غبار در هوا خشک شود.

اگر سل در معرض آلودگی با یدید پتاسیم قرار گرفته باشد، سل را حداقل به مدت 30 دقیقه در محلول هیدروکسید سدیم (0.5 درصد وزنی بر وزن) قرار دهید. کاملاً با اسید کلریدریک رقیق بشویید و سپس با آب مقطر کاملاً بشویید. اجازه دهید در مکانی بدون گرد و غبار با هوا خشک شود.

مشاهده
ریل تایم PCR - اصل، فرآیند، نشانگرها، مزایا، موارد استفاده

 

 احتیاط: سل را برای مدت طولانی در هیدروکسید سدیم رها نکنید، زیرا این محلول ممکن است باعث تسریع دگرگونی سل شود. از دست زدن به قسمت مرکزی سل کوارتز پس از تمیز کردن یا در حال استفاده با دستان خالی خودداری کنید.

سپراتور  گاز/مایع:

  • تیوب را از خروجی بخار جداکننده (شکل 3) و ورودی نمونه جدا کنید.

 

جداکننده گاز/مایع

شکل 3. سپراتور گاز/مایع

 

  • بند لاستیکی نصب که جداکننده را در جای خود نگه می دارد را با دقت بردارید.
  • تیوب تخلیه را از تخلیه گاه در پایین ماژول جدا کنید. اکنون می توانید جداکننده را از ماژول خارج کنید.
  • تیوب را از ورودی گاز بی اثر سپراتور جدا کنید.

 

اگر سپراتور در معرض محلول های حاوی یدید پتاسیم قرار گرفته باشد، جداکننده را در محلول هیدروکسید سدیم (0.5% w/v) به مدت حداقل 30 دقیقه خیس کنید. کاملاً با اسید کلریدریک رقیق بشویید و سپس با آب مقطر کاملاً بشویید. اجازه دهید در مکانی بدون گرد و غبار با هوا خشک شود.

 

  نکته

نکات: اگر سپراتور در معرض یدید پتاسیم قرار نگرفته باشد، می‌توان آن را مانند سل جذبی درست کرد. برای جلوگیری از آلودگی KI، توصیه می شود که یک ماژول جداگانه را به تجزیه و تحلیل آن عناصری که نیاز به پیش کاهش با KI دارند (یعنی As یا Sb) اختصاص دهید.

سپراتور را دوباره در پایه نصب آن قرار دهید، آن را با بند نگهدارنده محکم کنید و همه تیوب ها را دوباره وصل کنید. اگر قرار است از سیستم برای مدتی استفاده نشود، جداکننده باید با آب مقطر پر شود.

 

تیوب فلورو الاستومر

تیوب فلوئورو-الاستومری که سپراتور گاز/مایع را به سل جذبی متصل می کند، مستعد آلودگی با یدید پتاسیم است. Agilent استفاده از یک ماژول جداگانه اختصاصی را برای تجزیه و تحلیل آن عناصری که نیاز به پیش کاهش با KI (یعنی As یا Sb) دارند، توصیه می کند. اگر آلودگی KI وجود نداشته باشد، می توان تیوب را با شستشوی خوب با آب مقطر تمیز کرد. اگر آلودگی KI وجود دارد، آثار KI را به شرح زیر حذف کنید:

مشاهده
آنالیز سرب شیر با دستگاه طیف سنجی جذب اتمی کوره

 

  • تیوب را جدا کرده و خارج کنید.
  • تیوب ها را در محلول هیدروکسید سدیم (0.5% w/v) خیس کنید. کاملاً با اسید کلریدریک رقیق بشویید و سپس با آب مقطر کاملاً بشویید.
  • اجازه دهید تیوب ها در مکانی بدون گرد و غبار با هوا خشک شوند.
  • تیوب را دوباره وصل کنید.

 

تیوب های پمپ

 

تیوب ها را روزانه چک کنید و به دنبال نشانه های سایش زیر باشید:

  • از دست دادن خاصیت ارتجاعی و کشش، تیوب را بین انگشتان خود بچرخانید. تیوب های کشیده به شکل بیضی یا مسطح خواهند بود و پس از گیرکردن به سرعت تغییر شکل نمی دهند. تیوب در شرایط خوب گرد و به سرعت تغییر شکل می دهد.
  • ترک هایی در تیوب، که می تواند باعث ایجاد مایع در خارج یا ایجاد حباب در تیوب شود.
  • انسداد رسوب نمونه قابل مشاهده یا مسدود کردن جزئی تیوب
  • هنگامی که از سیستم استفاده نمی شود، میله فشار باید آزاد شود، تیوب های پمپ از اطراف غلتک ها جدا شده و از براکت نگهدارنده رها شوند تا سایش به حداقل برسد. بیرون تیوب ها و سطح غلتک های پمپ را با روان کننده سیلیکونی اسپری کنید تا سایش مکانیکی کاهش یابد.

 

یک روش جایگزین برای حذف ید از تیوب و سپراتور گاز/مایع، پمپ کردن محلول تیوسولفات سدیم 1% w/v تازه تهیه شده به مدت 5 تا 10 دقیقه است. با پمپاژ آب مقطر از طریق سیستم به مدت 5 تا 10 دقیقه، تیوسولفات را حذف کنید.