عیب یابی و تعمیر و نگهداری سیستم های جذب اتمی: قسمت 2A- تمیز کردن اجزای شعله AA

پرتوژن ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
عیب یابی و تعمیر و نگهداری سیستم های جذب اتمی: قسمت 2A- تمیز کردن اجزای شعله AA

این اطلاعات برای: سیستم‌های Agilent Flame AA اعمال می‌شود: به عنوان مثال، 55B، 240FS، 280FS

 

موضوع:

 

برنر جذب اتمی شعله و اجزای برنر ، به تمیز کردن منظم برای حفظ عملکرد سیستم نیاز دارند. قطعات شامل برنر، نبولایزر و اسپری چمبر است.

 

جداسازی و تمیز کردن اسپری چمبر دستگاه جذب اتمی

چیمنی و شیلد شعله را بردارید.

برنر را با بلند کردن آن به سمت بالا و کمی چرخاندن آن خارج کنید.

 

هشدار: شعله را خاموش کنید و قبل از برداشتن برنر از خنک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

هر دو پیچ نگهدارنده اسپری چمبر را باز کنید. محفظه کامل اسپری را به طرفین بکشید تا جایی که از محل نصب خارج شود و از دستگاه خارج کنید. آن را به طرفین کج کنید تا مایع داخل به ظرف زباله تخلیه شود، سپس لوله تخلیه را از ترپ مایع جدا کنید.

 

ترپ مایع را با محکم نگه داشتن مجموعه محفظه نبولایزر/اسپری با یک دست خارج کنید، در حالی که ترپ مایع را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا قفل آن باز شود.

 

 

لوله پلاستیکی تخلیه را از پایین بلوک نبولایزر باز کنید.

بلوک نبولایزر و اسپری چمبر را با محکم نگه داشتن بلوک نبولایزر در یک دست جدا کنید، در حالی که اسپری چمبر را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا آن را جدا کنید.

بانگ فشارشکن را از پشت اسپری چمبر بکشید.

پره های همزن دو سر را با دقت از انتهای عقب اسپری چمبر خارج کنید.

اسپری چمبر، ترپ مایع، بند فشار، لوله تخلیه، و پدهای مخلوط کن را به طور کامل در مواد شوینده آزمایشگاهی و آب گرم بشویید. از یک برس بطری برای تمیز کردن داخل قطعات استفاده کنید. تمام قسمت ها را با آب مقطر کاملاً بشویید و سپس بگذارید تا اجزا در هوا خشک شوند.

مشاهده
انواع طیف سنجی جذب اتمی و کاربردشان در صنعت

 

تمیز کردن برنر دستگاه جذب اتمی

تمیز کردن برنر مستلزم صیقل دادن داخل شیار برنر است. توصیه می شود از یک براق کننده فلزی که برای تمیز کردن برنج مناسب است استفاده کنید.

کارت تمیز کردن برنر را در شکاف برنر قرار دهید و در هر انتهای کارت مقدار کمی از پولیش تمیز کننده بریزید. کارت را چندین بار به داخل و خارج شیار برنر بلغزانید تا هرگونه رسوبی که ممکن است وجود داشته باشد حذف شود. هنگامی که برنر تمیز و بسیار صیقلی است عملکرد ابزار بهبود می یابد و انسداد کاهش می یابد.

با آب مقطر بشویید و برنر معکوس را در حمام اولتراسونیک حاوی مواد شوینده آزمایشگاهی رقیق به مدت تقریباً 10 دقیقه قرار دهید. با آب مقطر خوب بشویید.

رسوبات سرسخت روی شیار برنر را در محلول اسید نیتریک رقیق خیس کنید، قبل از استفاده با آب یونیزه شده بشویید و دوباره جلا دهید.

 

هشدار: اسیدها و مواد شوینده درجه آزمایشگاهی بسیار خورنده هستند. هنگام کار با مواد خورنده از PPE مناسب استفاده کنید.

 

قبل از نصب مجدد یا استفاده از برنر، برنر را با استفاده از دستگاه تصفیه هوا یا نیتروژن خشک کنید.

 

حذف و تمیز کردن اجزای نبولایزر

پیچ تنظیم کننده و حلقه قفل تنظیم کننده کپیلاری را باز کرده و بردارید. انتهای فرورفته ابزار نبولایزر را روی مجموعه کپیلاری قرار دهید و پیچ را باز کنید سپس اجزاء را با دقت از بدنه جدا کنید.

 

 

قبل از برداشتن ونتوری، پیچ گیره گلس بید را در بلوک تنظیم کننده باز کنید و بید را به طرفین حرکت دهید.

مشاهده
آیا لیمو می تواند از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند؟

ونتوری را با استفاده از ابزار نبولایزر از داخل بدنه اسپری چمبر خارج کنید.

اجزای نبولایزر را در حمام اولتراسونیک حاوی محلول شوینده رقیق قرار دهید و به مدت 5 تا 10 دقیقه فراصوت کنید. نبولایزر را در آب مقطر بشویید، سپس اجازه دهید تا خشک شود.

 

هشدار: مواد شوینده درجه آزمایشگاهی بسیار خورنده هستند. هنگام کار با مواد خورنده از PPE مناسب استفاده کنید.

 

نصب مجدد نبولایزر و اسپری چمبر

ونتوری را در بلوک نبولایزر قرار دهید و از ابزار نبولایزر برای قرار دادن آن در موقعیتی استفاده کنید، همانطور که در شکل 4 نشان داده شده است. ابتدا مجموعه کپیلاری، انتهای اورینگ را با دقت از طریق فنر در بدنه نبولایزر وارد کنید.

 

 

کپیلاری گاید را در بدنه نبولایزر قرار دهید.

پیچ تنظیم کننده قفل کننده را به دقت روی کپیلاری هدایت کنید و آن را در جای خود پیچ کنید.

گلس بید ای را به داخل بلوک نبولایزر فشار دهید و آن را طوری قرار دهید که فاصله بین بید و ونتوری نبولایزر به ضخامت یک تکه کاغذ باشد. پیچ قفل گلس بید ای را با دقت ببندید. تنظیم کننده گلس بید ای را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بید در وسط قسمت برش بلوک نبولایزر ظاهر شود.

 

پدل های همزن را در دهانه پشتی اسپری چمبر قرار دهید. پره های همزن را طوری تراز کنید که یک دهانه بین هر 2 تیغه در پایین باشد. بررسی کنید که پدل ها همچنان به درستی در جای خود قرار گرفته باشند، و سپس پدل ها را به داخل اسپری چمبر فشار دهید تا روی شانه متوقف شود.

مشاهده
عیب یابی و نگهداری سیستم های جذب اتمی قسمت 2B- بهینه سازی شعله

 

O-ring بانگ فشار را با آب مقطر بشویید و سپس آن را در اسپری چمبر قرار دهید تا در جای خود قرار گیرد. بررسی کنید که اورینگ در محل فرورفتگی بلوک نبولایزر قرار داشته باشد و سپس انتهای دیگر اسپری چمبر را به بلوک نبولایزر متصل کنید. از یک حرکت چرخشی در جهت عقربه های ساعت برای قفل کردن اسپری چمبر در موقعیت خود استفاده کنید.

لوله تخلیه را با شناور یکپارچه در قسمت پایین بلوک نبولایزر پیچ کنید. شناور را داخل ترپ مایع قرار دهید و ترپ را با حرکت چرخشی در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت محکم کنید تا با اتصال بایونت درگیر شود.اسپری چمبر و مجموعه نبولایزر را در جای خود در محفظه نمونه قرار دهید، به طوری که نوک سینه های خروجی سوخت و اکسیدان به درستی در درگاه های بلوک نبولایزر درگیر شوند. مجموعه را محکم به طرفین فشار دهید و پیچ های نگهدارنده را محکم کنید. لوله تخلیه را مجدداً در ظرف زباله قرار دهید. ترپ مایع را از طریق دهانه برنر با آب مقطر پر کنید تا زمانی که مایع از خروجی پایینی ترپ مایع سرریز شود.

برنر را دوباره نصب کنید و مطمئن شوید که در موقعیت خود قرار دارد. با استفاده از کارت تنظیم برنر، موقعیت برنر را به صورت عمودی، افقی و چرخشی بهینه کنید.

شیلد شعله و چیمنی را دوباره نصب کنید.